Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 11 maj 2021)

printicon
Kursplan:

Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 15 hp

Engelskt namn: Philosophy of Science and Scientific Method

Denna kursplan gäller: 2019-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 6PE134

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Beslutad av: Prefekten, 2013-11-04

Reviderad av: Prefekten, 2019-06-26

Innehåll

I kursen studeras vetenskapsteori och vetenskaplig metod med relevans för utbildningsvetenskap och pedagogisk praktik. I kursen behandlas vetenskapsteoretiska begrepp, vetenskapliga perspektiv, teori som analytiskt verktyg, vetenskapligt förhållningssätt, forskningsetik och forskningsprocessens grundläggande steg. I relation till den studerandes kunskapsintresse och pedagogiska sammanhang bearbetas och tillämpas vetenskapliga metoder med såväl kvalitativ som kvantitativ inriktning. Det beaktas att vetenskapligt arbete kan ha olika karaktär och att studier kan genomföras utifrån flera vetenskapliga perspektiv. Kursen är indelad i följande tre moduler: 

Modul 1: Vetenskapsteori 5 hp
[Philosophy of Science 5 credits 

Modulen handlar om grundläggande vetenskapsteori med relevans för utbildningsvetenskap. I modulen behandlas ontologi, epistemologi, metodologi, metod, data, tolkning, analys, teori och etik i relation till vetenskapligt arbete. I modulen behandlas även forskningsprocessens grundläggande steg, vetenskapligt förhållningssätt, kunskapsintresse samt utformning av forskningsproblem och forskningsfrågor med betydelse för den studerandes pedagogiska sammanhang. 

Modul 2: Vetenskaplig metod med kvalitativ inriktning 5 hp
[Qualitatively Oriented Research Methods 5 credits]

I modulen behandlas olika metodologiska inriktningar inom kvalitativ forskning i utbildningsvetenskap. Till innehållet hör frågor om metodval och urval i relation till forskningsfrågor, genomförande av insamling, bearbetning och analys av data, kvalitet och trovärdighet samt etiska ställningstaganden vid kvalitativa studier.

Modul 3: Vetenskaplig metod med kvantitativ inriktning, 5 hp
[Quantitatively Oriented Research Methods 5 credits]

Modulen handlar om hur den kvantitativa forskningsmetodiken används för att beskriva, jämföra eller för att hitta samband mellan olika företeelser. I modulen behandlas kvantitativ forskningsmetodik med fokus på forskningsdesign, urval och metoder för insamling, bearbetning och analys av kvantitativa data, samt hur resultat och analyser ska tolkas.

Förväntade studieresultat

Modul 1
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för och visa förståelse för grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och utgångspunkter
  • uppvisa kunskap om forskningsprocessens grundläggande steg
  • uppvisa kännedom om en teoris funktion i vetenskapligt arbete
Färdighet och förmåga
  • uppvisa färdighet att resonera med hjälp av grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
  • uppvisa förmåga att identifiera, formulera och motivera kunskapsintresse, forskningsproblem och forskningsfrågor med relevans för utbildningsvetenskap
Värdering och förhållningsätt
  • exemplifiera och kritiskt reflektera över olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter med relevans för utbildningsvetenskap
  • diskutera betydelsen av forskningsetik och vetenskapligt förhållningssätt

Modul 2
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för huvuddrag i kvalitativa metoder, som exempelvis observation, intervju och textanalys.
Färdighet och förmåga
  • tillämpa kvalitativ metod för insamling och analys av data 
  • utifrån en forskningsfråga kunna motivera och designa ett upplägg av en kvalitativ studie 
Värdering och förhållningsätt
  • kritiskt diskutera kvalitativa metoder och beakta forskningsetik

Modul 3
För godkänd modul ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse
  • redogöra för innebörden i de vanligaste forskningsdesignerna, urvalsmetoderna, datainsamlingsmetoderna och analysmetoderna, samt deras olika förutsättningar, möjligheter och begränsningar inom kvantitativ forskningsmetodik
Färdighet och förmåga
  • simulera en forskningsstudie som förutsätter användning av kvantitativa metoder, utifrån en given frågeställning
Värdering och förhållningsätt
  • kritiskt värdera och diskutera lämpligheten i olika forskningsdesigner och urvalsmetoder, i olika metoder för insamling, bearbetning och analys av kvantitativa data, samt i hur resultat och analyser tolkas

Behörighetskrav

Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

I kursen betonas ett vetenskapligt, självständigt, problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs på distans i form av litteraturstudier, webb-seminarier och inspelade föreläsningar. Under kursen används Umeå universitets lärplattformar för undervisning, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.

Examination

Examination av modul 1 sker med inlämningsuppgifter i form av individuella, skriftliga redovisningar, redovisning i from av text, bild och inspelat ljud samt forumdiskussioner.

Examination av modul 2 sker i form av tillämpande övningar, individuell muntlig och skriftlig opponering samt skriftliga inlämningsuppgifter.  

Examination av modul 3 sker med en datoradministrerad hemtentamen, en skriftlig rapport, en skriftlig opponering samt muntliga presentationer av rapporten och opponeringen via videokonferens. Alla examinationer i modul 3 är individuella. 

Modul 1, 2 och 3 bedöms enligt skalan Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera olika teoretiska och praktiska aspekter samt förmågan att kunna analysera utifrån flera perspektiv och med stöd av teoretiska begrepp. 

Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd på hel kurs krävs att betyget Godkänd erhållits i alla tre moduler. 
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs minst att betyget Väl godkänd erhållits i två av modulerna samt att betyget Godkänd erhållits i en tredje modul.  

Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. 

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2021 vecka 2

    Kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Denscombe Martyn
    Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
    Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
    ISBN: 9789144122885
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 184 sidor :
    ISBN: 9789144126050
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: sid. 11-15, sid. 17-47, sid. 83-86

    God forskningssed
    Vetenskapsrådet : 2017 :
    God forskningssed
    Obligatorisk

    Grix Jonathan
    Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research
    Politics : 2002 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Kunskapens former : vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 357 sidor :
    ISBN: 9789147126972
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: sid. 103-258, sid. 267-293, sid. 295-319

    Research methods in education
    Check Joseph W., Schutt Russell K.
    Thousand Oaks, Calif. : SAGE : cop.2012. : xviii, 421 p. :
    ISBN: 978-1-4129-4009-2 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1. Science, Schooling and Educational Research. Sid 3-16.

    Svensson Peter
    Teorins roll i kvalitativ forskning
    Ingår i:
    Handbok i kvalitativa metoder
    Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. : sid. 182-193 :
    Obligatorisk

    Thurén Torsten
    Vetenskapsteori för nybörjare
    Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789147127788
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: sid. 5-122

    Därutöver tillkommer annat elektroniskt publicerat material samt artiklar.

    Referens- och valbar litteratur

    Bacchi Carol Lee
    Analysing policy : what's the problem represented to be?
    Frenchs Forest, N.S.W. : Pearson : cop. 2009 : 297 p. :
    ISBN: 9780733985751 (pbk)
    Se bibliotekets söktjänst

    Yin Robert K.
    Case study research : design and methods
    5. ed. : London : SAGE : cop. 2014 : xxviii, 282 s. :
    ISBN: 9781452242569
    Se bibliotekets söktjänst

    Yanow Dvora
    Conducting interpretive policy analysis
    Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2000 : xi, 103 s. :
    ISBN: 0-7619-0826-9 (inb.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Dataskyddsförordningen (GDPR)
    Datainspektionen :
    https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/dataskyddsforordningen---fulltext/

    Deltagande observation
    Fangen Katrine, Nordli Harald
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 314 s. :
    ISBN: 91-47-07512-0
    Se bibliotekets söktjänst

    Den europeiska kodexen för forskningens integritet
    Reviderad utgåva : Berlin : ALLEA - All European Academies : [2018] : 19 sidor :

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Se bibliotekets söktjänst

    Designing and conducting mixed methods research
    Creswell John W., Plano Clark Vicki L.
    Third Edition. : Los Angeles : SAGE : [2017] : xxvii, 492 p. :
    ISBN: 9781483344379
    Se bibliotekets söktjänst

    Åsberg Rodney
    Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
    Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :
    https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiqk_Ok4-_UAhUkEpoKHRATCJYQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ida.liu.se%2F~729A94%2Fmtrl%2Faasberg.pdf&usg=AFQjCNHU7Jh5UlkxXpWzVIwFWgzFpNBgjQ&cad=rja

    Larsson Staffan
    Ethnography in action : How ethnography was established in Swedish educational research
    Ingår i:
    Ethnography and education [Elektronisk resurs].
    London : Routledge : c2006- : 1 : sid. 177-195 :
    Ladda ner pdf

    Etiska reflektioner i forskning med barn
    Källström Åsa, Andersson Bruck Kjerstin
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 152 sidor :
    ISBN: 9789140686251
    Se bibliotekets söktjänst

    Flyvbjerg Bent
    Five Misunderstandings About Case-Study Research
    Ingår i:
    Qualitative inquiry [Elektronisk resurs].
    Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 12 : sid. 219-245 :
    Ladda ner pdf

    Forskning som involverar människan
    Ingår i:
    Codex
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2004 :
    http://www.codex.vr.se/forskningmanniska.shtml

    För ytterligare information om forskningsetik

    Regler och riktlinjer för forskning

    Förskollärarens metod och vetenskapsteori
    Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
    ISBN: 9789147106585
    Se bibliotekets söktjänst

    God forskningssed
    Vetenskapsrådet : 2011 :
    God forskningssed

    How to do educational ethnography
    Delamont Sara, Walford Geoffrey
    London : Tufnell Press : cop. 2008 : viii, 186 s. :
    ISBN: 9781872767925 (pbk)
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1 och 3.

    Stake Robert E.
    Multiple case study analysis
    New York : The Guilford Press : cop. 2006 : 342 s. :
    ISBN: 9781593852481
    Se bibliotekets söktjänst

    Kozinets Robert V.
    Netnography : redefined
    2nd edition : Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd : 2015 : 305 pages :
    ISBN: 9781446285756
    Se bibliotekets söktjänst

    Badersten Björn
    Normativ metod : att studera det önskvärda
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 215 s. :
    ISBN: 91-44-04313-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Policy actors: doing policy work in schools
    Ball Stephen, Maguire Meg, Braun Anette, Hoskins Kate
    Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education : 2011 :
    Fulltext

    Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
    Ritchie Jane, Lewis Jane
    London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
    ISBN: 0-7619-7109-2
    Se bibliotekets söktjänst

    Creswell John W.
    Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
    3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
    ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Research methods in education
    Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
    7. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon, [England] : Routledge : cop. 2011 : xxii, 758 s. :
    ISBN: 9780415583350 (hard cover)
    Se bibliotekets söktjänst

    Statistik för beteendevetare : faktabok
    Borg Elisabet, Westerlund Joakim
    3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 552 s. :
    ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Boréus Kristina, Bergström Göran
    Fjärde [omarbetade och aktualiserade] upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 441 sidor :
    ISBN: 9789144117928
    Se bibliotekets söktjänst

    The Sage handbook of social media research methods.
    Los Angeles : Sage Publications : 2017. :
    ISBN: 1473916321
    Se bibliotekets söktjänst

    Smithson Janet
    Using and analysing focus groups : limitations and possibilities
    Ingår i:
    International journal of social research methodology [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 1999- : 3 : sid. 103-119 :
    Ladda ner pdf

    Därutöver tillkommer annat elektroniskt publicerat material samt artiklar.

  • Giltig från: 2020 vecka 2

    Kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Deltagande observation
    Fangen Katrine, Nordli Harald
    1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2005 : 314 s. :
    ISBN: 91-47-07512-0
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Denscombe Martyn
    Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
    Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 506 sidor :
    ISBN: 9789144122885
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 184 sidor :
    ISBN: 9789144126050
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    God forskningssed
    Vetenskapsrådet : 2017 :
    God forskningssed
    Obligatorisk

    Grix Jonathan
    Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research
    Politics : 2002 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Kunskapens former : vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    Fjärde upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 357 sidor :
    ISBN: 9789147126972
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Research methods in education
    Check Joseph W., Schutt Russell K.
    Thousand Oaks, Calif. : SAGE : cop.2012. : xviii, 421 p. :
    ISBN: 978-1-4129-4009-2 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1. Science, Schooling and Educational Research. Sid 3-16.

    Svensson Peter
    Teorins roll i kvalitativ forskning
    Ingår i:
    Handbok i kvalitativa metoder
    Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. : sid. 182-193 :
    Obligatorisk

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Boréus Kristina, Bergström Göran
    Fjärde [omarbetade och aktualiserade] upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 441 sidor :
    ISBN: 9789144117928
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Thurén Torsten
    Vetenskapsteori för nybörjare
    Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2019] : 203 sidor :
    ISBN: 9789147127788
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar

    Därutöver tillkommer annat elektroniskt publicerat material samt artiklar.

    Referens- och valbar litteratur

    Bacchi Carol Lee
    Analysing policy : what's the problem represented to be?
    Frenchs Forest, N.S.W. : Pearson : cop. 2009 : 297 p. :
    ISBN: 9780733985751 (pbk)
    Se bibliotekets söktjänst

    Yin Robert K.
    Case study research : design and methods
    5. ed. : London : SAGE : cop. 2014 : xxviii, 282 s. :
    ISBN: 9781452242569
    Se bibliotekets söktjänst

    Yanow Dvora
    Conducting interpretive policy analysis
    Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2000 : xi, 103 s. :
    ISBN: 0-7619-0826-9 (inb.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Dataskyddsförordningen (GDPR)
    Datainspektionen :
    https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/dataskyddsforordningen---fulltext/

    Den europeiska kodexen för forskningens integritet
    Reviderad utgåva : Berlin : ALLEA - All European Academies : [2018] : 19 sidor :

    Designing and conducting mixed methods research
    Creswell John W., Plano Clark Vicki L.
    Third Edition. : Los Angeles : SAGE : [2017] : xxvii, 492 p. :
    ISBN: 9781483344379
    Se bibliotekets söktjänst

    Åsberg Rodney
    Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
    Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :
    https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiqk_Ok4-_UAhUkEpoKHRATCJYQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ida.liu.se%2F~729A94%2Fmtrl%2Faasberg.pdf&usg=AFQjCNHU7Jh5UlkxXpWzVIwFWgzFpNBgjQ&cad=rja

    Larsson Staffan
    Ethnography in action : How ethnography was established in Swedish educational research
    Ingår i:
    Ethnography and education [Elektronisk resurs].
    London : Routledge : c2006- : 1 : sid. 177-195 :
    Ladda ner pdf

    Etiska reflektioner i forskning med barn
    Källström Åsa, Andersson Bruck Kjerstin
    Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 152 sidor :
    ISBN: 9789140686251
    Se bibliotekets söktjänst

    Flyvbjerg Bent
    Five Misunderstandings About Case-Study Research
    Ingår i:
    Qualitative inquiry [Elektronisk resurs].
    Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 12 : sid. 219-245 :
    Ladda ner pdf

    Forskning som involverar människan
    Ingår i:
    Codex
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2004 :
    http://www.codex.vr.se/forskningmanniska.shtml

    För ytterligare information om forskningsetik

    Regler och riktlinjer för forskning

    Förskollärarens metod och vetenskapsteori
    Löfdahl Annica, Hjalmarsson Maria, Franzén Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 188 s. :
    ISBN: 9789147106585
    Se bibliotekets söktjänst

    God forskningssed
    Vetenskapsrådet : 2011 :
    God forskningssed

    How to do educational ethnography
    Delamont Sara, Walford Geoffrey
    London : Tufnell Press : cop. 2008 : viii, 186 s. :
    ISBN: 9781872767925 (pbk)
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1 och 3.

    Stake Robert E.
    Multiple case study analysis
    New York : The Guilford Press : cop. 2006 : 342 s. :
    ISBN: 9781593852481
    Se bibliotekets söktjänst

    Kozinets Robert V.
    Netnography : redefined
    2nd edition : Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd : 2015 : 305 pages :
    ISBN: 9781446285756
    Se bibliotekets söktjänst

    Badersten Björn
    Normativ metod : att studera det önskvärda
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 215 s. :
    ISBN: 91-44-04313-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Policy actors: doing policy work in schools
    Ball Stephen, Maguire Meg, Braun Anette, Hoskins Kate
    Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education : 2011 :
    Fulltext

    Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
    Ritchie Jane, Lewis Jane
    London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
    ISBN: 0-7619-7109-2
    Se bibliotekets söktjänst

    Creswell John W.
    Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
    3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
    ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Research methods in education
    Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
    7. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon, [England] : Routledge : cop. 2011 : xxii, 758 s. :
    ISBN: 9780415583350 (hard cover)
    Se bibliotekets söktjänst

    Statistik för beteendevetare : faktabok
    Borg Elisabet, Westerlund Joakim
    3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 552 s. :
    ISBN: 978-91-47-09737-1 (korr.)
    Se bibliotekets söktjänst

    The Sage handbook of social media research methods.
    Los Angeles : Sage Publications : 2017. :
    ISBN: 1473916321
    Se bibliotekets söktjänst

    Smithson Janet
    Using and analysing focus groups : limitations and possibilities
    Ingår i:
    International journal of social research methodology [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 1999- : 3 : sid. 103-119 :
    Ladda ner pdf

    Därutöver tillkommer annat elektroniskt publicerat material samt artiklar.

  • Giltig från: 2020 vecka 1

    Moment 1, Vetenskapsteori

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Research methods in education
    Check Joseph W., Schutt Russell K.
    Thousand Oaks, Calif. : SAGE : cop.2012. : xviii, 421 p. :
    ISBN: 978-1-4129-4009-2 (pbk.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1. Science, Schooling and Educational Research. Sid 3-16.

    Grix Jonathan
    Introducing Students to the Generic Terminology of Social Research
    Politics : 2002 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
    Patel Runa, Davidson Bo
    4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
    ISBN: 978-91-44-06868-8
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel: Introduktion sid 9-14 och Vad är vetenskap? sid 15-37

    Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
    Sohlberg Peter, Sohlberg Britt-Marie
    3., [kompletterade och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 310 s. :
    ISBN: 9789147098804
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Del IV: Paradigm och vetenskapstraditioner - en sammanfattning, sid 233-258

    Svensson Peter
    Teorins roll i kvalitativ forskning
    Ingår i:
    Handbok i kvalitativa metoder
    Malmö : Liber : 2011 : 245 s. :
    Obligatorisk

    Thurén Torsten
    Vetenskapsteori för nybörjare
    2. uppl. : Liber : 2007 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-47-08651-1
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst

    Kompletterande texter kan introduceras och tillhandahållas vid momentets inledning.

    Moment 2, Vetenskaplig metod med kvalitativ inriktning

    Constructing Mystery: Empirical Matters in Theory Development
    Alvesson Mats, Kärreman Dan
    The Academy of Management Review : 2007 :
    Ladda ner pdf
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vol 32. No 4, sid 1265-1281.

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
    kompletterande material (aktiveringskod krävs)
    ISBN: 978-91-44-07476-4
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel: 1, 2 och 9.

    Research methods in education
    Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
    6. ed. : London : Routledge : 2007 : 638 s. :
    ISBN: 978-0-415-37410-1 (inb.)
    Obligatorisk
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Inför kursintroduktion läses: Kapitel 1, 2, 3.

    Resurser för samtliga

    Creswell John W.
    Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
    3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
    ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
    Se bibliotekets söktjänst

    Hermerén Göran
    God forskningssed [Elektronisk resurs]
    Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
    Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet
    ISBN: 978-91-7307-189-5
    Se bibliotekets söktjänst

    För ytterligare information om forskningsetik

    Regler och riktlinjer för forskning

    Valbar fördjupningslitteratur beroende på typ av studie

    Bacchi Carol Lee
    Analysing policy : what's the problem represented to be?
    Frenchs Forest, N.S.W. : Pearson : cop. 2009 : 297 p. :
    ISBN: 9780733985751 (pbk)
    Se bibliotekets söktjänst

    Badersten Björn
    Normativ metod : att studera det önskvärda
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 215 s. :
    ISBN: 91-44-04313-9
    Se bibliotekets söktjänst

    Policy actors: doing policy work in schools
    Ball Stephen, Maguire Meg, Braun Anette, Hoskins Kate
    Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education : 2011 :
    Fulltext

    Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
    Bergström Göran, Boréus Kristina
    3., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 536 s. :
    kompletterande material (aktiveringskod krävs)
    ISBN: 978-91-44-07476-4
    Se bibliotekets söktjänst

    Research methods in education
    Cohen Louis, Manion Lawrence, Morrison Keith
    7. ed. : Milton Park, Abingdon, Oxon, [England] : Routledge : cop. 2011 : xxii, 758 s. :
    ISBN: 9780415583350 (hard cover)
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: urval av kapitel beroende av studentens val

    Flyvbjerg Bent
    Five Misunderstandings About Case-Study Research
    Ingår i:
    Qualitative inquiry [Elektronisk resurs].
    Thousand Oaks, CA : Sage Publications : 1999- : 12 : sid. 219-245 :
    Ladda ner pdf

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-05598-6
    Se bibliotekets söktjänst

    Larsson Staffan
    Ethnography in action : How ethnography was established in Swedish educational research
    Ingår i:
    Ethnography and education [Elektronisk resurs].
    London : Routledge : c2006- : 1 : sid. 177-195 :
    Ladda ner pdf

    Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
    Ritchie Jane, Lewis Jane
    London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
    ISBN: 0-7619-7109-2
    Se bibliotekets söktjänst

    Smithson Janet
    Using and analysing focus groups : limitations and possibilities
    Ingår i:
    International journal of social research methodology [Elektronisk resurs].
    London : Taylor & Francis : 1999- : 3 : sid. 103-119 :
    Ladda ner pdf

    How to do educational ethnography
    Delamont Sara, Walford Geoffrey
    London : Tufnell Press : cop. 2008 : viii, 186 s. :
    ISBN: 9781872767925 (pbk)
    Se bibliotekets söktjänst
    Läsanvisning: Kapitel 1 och 3.

    Yanow Dvora
    Conducting interpretive policy analysis
    Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2000 : xi, 103 s. :
    ISBN: 0-7619-0826-9 (inb.)
    Se bibliotekets söktjänst