Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Yrkesmässig handledning

Du är antagen till kursen Yrkesmässig handledning, kurskod 3AT034, men för att börja kursen måste du göra några saker innan kursstart. Det här brevet innehåller information om det samt även lite mer information om kursen.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej till din studieplats

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men, är du inte längre intresserad av din studieplats är det viktigt att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi inte självregistrering. Vi registrerar dig vid terminsstart.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    Introduktion 31 augusti 2020

    Tid: 13.00-14.30

    Plats: Digitalt via Zoom

    Instruktioner för att komma igång och använda Zoom kommer separat till de som tackat ja till kursen. En länk till detta Zoom-möte kommer att skickas till alla kursdeltagare. Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att närvara vid introduktionstillfället måste du anmäla det till oss i förväg, annars riskerar du att förlora din plats. Meddela Maria Sperens, e-mail: maria.sperens@umu.se innan 2020-08-31 så blir du registrerad på kursen även om du inte kan vara med på kursstarten, och får behålla din plats.

    Kursstart:

    Vid introduktionen kommer Maria bland annat att översiktligt gå igenom kursplanen, kursens upplägg, lärplattformen Canvas och de uppgifter som ingår i kursen.

    Canvas: Här kommer kursplan, kursinformation, schema, uppgifter med mera att finnas. Det är också genom denna lärplattform som vi kommer att kommunicera med varandra under kursens gång. För att komma in på Canvas behöver du ha en identitet, ett UmU-id som du ska ha fått i samband med att du tackat ja till kursen, om du inte redan har ett sedan tidigare. (Längst ner i detta brev finns information med en länk om hur du gör för att aktivera ditt UmU-id). När du går in på Canvas med ditt UmU-id så ska du kunna se kursen där. Fungerar det inte så får du höra av dig till Maria.

    Om kursen:

    Kursens upplägg bygger på både teoretiska studier och praktiska moment. Den innehåller tre obligatoriska träffar. Två av dessa träffar äger rum i Umeå, det tredje över nätet. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare vid två tillfällen på plats i Umeå. Eftersom de här träffarna är obligatoriska betyder det att du måste vara med på träffarna för att kunna bli godkänd på kursen. Vi kommer att ha en beredskap för att anpassa studierna utifrån de rekommendationer som råder vid respektive kurstillfälle beträffande covid-19, vilket kan innebära att kursen blir mer nätbaserad.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursträff 1: 2020-09-23 - 24

    Vi träffas 2020-09-23 kl 09.00 i Naturvetarhuset N410

    Kursträff 1 handlar i huvudsak om professionella och vägledande samtal, individuellt och i grupp. Du förbereder dig innan genom att göra två kursuppgifter. Tillfället kommer att innehålla både föreläsningar, gruppövningar/gruppdiskussioner samt examinerande tillfällen.

    Uppgift 1, Reflektioner kring din handledning: Se information och instruktion på Canvas. Ta med dina nedskrivna reflektioner till kursträff 1. Uppgiften examineras genom deltagande i grupp- och parsamtal vid första kursträffen.

    Uppgift 2, Professionella samtal: Se information och instruktion på Canvas. En skriftlig rapport ska lämnas in på Canvas senast 2020-09-16. Uppgiften examineras genom den skriftliga rapporten samt samtalsövningar vid kursträff 1.

    Fäll ihop
  • Kursträff 2: 2020-11-02 eller 03

    Varje kursdeltagare deltar på nätet/digitalt en av dessa dagar. Inbjudan till möte via länk kommer att skickas ut via Canvas.

    Kursträff 2 innehåller ett webb-baserat grupp-seminarium.

    Uppgift 3, Kunskap och lärande: Se information och instruktion på Canvas. I denna uppgift ska du reflektera skriftligt om till exempel kunskapssyn, handledning och reflektion utifrån teoretisk kunskap och dina egna erfarenheter. Uppgiften ska lämnas in på Canvas. Vid den digitala kursträffen sker diskussion utifrån de skriftliga rapporterna.

    Fäll ihop
  • Kursträff 3: 2021-01-13 – 14

    Vi träffas 2021-01-13 kl 9.00 i Naturvetarhuset, N230

    Kursträff 3 innehåller seminarier och gruppdiskussioner utifrån genomförda uppgifter och föreläsningar. Vi diskuterar också utifrån möjligheten att implementera ny kunskap i sin egen verksamhet.

    Uppgift 4 Handledningsunderlag, för- och efterhandledning: Även här, se Canvas för att få veta mer. Du ska genomföra individuell handledning utifrån handledningsunderlag, för- och efterhandledning. Efterhandledningen ska filmas. En del av filmen ska väljas ut för att diskuteras i grupp vid kurstillfälle 3. Hela handledningsprocessen ska analyseras och redovisas skriftligt. Inlämning av skriftlig rapport på Canvas.

    Uppgift 5 Grupphandledning med processreferat: Se Canvas. Innan detta kurstillfälle ska du ha genomfört en grupphandledning med minst 2 deltagare. Till kursträff 3 ska du ta med ett processreferat för att ha som underlag vid gruppdiskussion. Ingen inlämning på Canvas.

    Vi som är arbetar med denna kurs hösten 2020 är Ann Sörlin, Carin From och Maria Sperens (kursansvarig). Har du frågor som du inte hittar svar på i detta brev så hör av dig till Maria Sperens, maria.sperens@umu.se. 

    Vi ser fram emot att ses till hösten!

                                                                                                                        Ann, Carin och Maria

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Vi lever fortfarande i en annorlunda tid, som påverkar våra utbildningar på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt och kan hålla avstånd till varandra.

    Om du vill hålla dig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas, håller du koll på Studentwebben! Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Ny på universitetet – studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)