Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 20 januari 2021)

printicon

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Yrkesmässig handledning

Välkommen till kursen Yrkesmässig handledning! Kursen innebär studier med 25 % studietakt och bedrivs på distans och den är delvis nätbaserad med ett webbmöte samt två kursträffar i Umeå. Kursansvarig Carin From hälsar dig välkommen till kursen. Mina kontaktuppgifter finns i slutet av brevet.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    På denna kurs tillämpar vi inte självregistrering. Vi registrerar dig vid terminstart.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1:a kursträff 25 september 2019

    Tid: Kl 09.00

    Kursen startar måndag 2 september och den första kursträffen i Umeå är vecka 39. Det innebär att du har fyra veckor för inläsning och förberedelse av uppgift 1 och uppgift 2.

    Kursträff 1: Vecka 39: 25-26 september 2019. Samling kl 09.00 i sal A110 i Vårdvetarhuset.

    Webmöte: Vecka 45: Webmöten kommer att hållas måndag 4 november, tisdag 5 november och onsdag 6 november. Dessa möten kommer att ske gruppvis och du kommer därför att vara deltagare i mötet ca 2 timmar under någon av dessa dagar. Gruppindelning presenteras vid kursstart.

    Kursträff 2: Vecka 3 2020: 15-16 januari, samling kl 09.00 i sal B302, Vårdvetarhuset.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Kursträffarna innehåller gruppövningar, seminarier och föreläsningar. Mellan kursträffarna bedrivs studierna självständigt på hemorten med stöd av lärplattformen Cambro.

    För den här kursen använder vi lärplattformen Cambro. Där hittar du bl. a. schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. För att komma in på lärplattformen loggar du in med din Umu-identitet. Cambro nås på www.cambro.umu.se (där finns också manual för hur du använder Cambro under länken ViperR – UPC:s Virtuella Pedagogiska resurs).

    Efter att ha loggat in med ditt Umu-id, så ska du kunna se minst två flikar, dels Min arbetsyta/My worksspace och dels den kurs/de kurser som du antagits till.
    Skulle du inte se kursfliken "Yrkesmässig handledning", så bör du kontakta kursansvarig lärare, Carin From. Kursen Yrkesmässig handledning kommer att ligga ute på Cambro senast vid terminsstart.

    Inför första kursträffen behöver du gå in på Cambro för att hämta en del material. Ta del av informationen som finns i mapparna Hem, Allmän kursinformation samt Uppgifter (i vänsterspalten).

    Nätbaserade möten (E-möten): Under kursen kommer vi att ha möjlighet att kommunicera direkt med varandra med hjälp av E-möten. Det innebär att du som student kan använda en dator med bredbandsuppkoppling hemma, på arbetet eller på din kommuns lärcentra (www.lärcentra.se). Du behöver då headset och en webkamera. Ni kursdeltagare kan också välja att själva mötas för t ex. grupparbete. Mer information om det kommer du att få vid första kursträffen.

    Fäll ihop
  • Inför kursträff 1:

    Kursträff 1 handlar i huvudsak om professionella och vägledande samtal, individuellt och i grupp.

    Inför första träffen ska du förbereda dig genom att göra två kursuppgifter:
    Uppgift 1: Handlar om dina egna reflektioner kring handledning. Ta med dina nedskrivna reflektioner till kursträff 1.
    Uppgift 2: Handlar om professionella samtal. Läs boken "Professionsll vägledning - med samtal som redskap". Hägg K, Kuoppa S-M. Studentlitteratur 2007. Skicka in uppgiften senast fredag 20 september 08.00, via Cambro.

    Uppgift 1:

    Reflektioner kring din handledning
    a) Fundera över följande frågor och skriv ner dina reflektioner för att ta med och diskutera i grupp vid första kursträffen:
    • Hur ser arbetsvillkoren ut för dig som handledare?
    • Vilka är de problem och svårigheter du har att hantera i samband med handledning?
    • Vad är det som ger stimulans och gör insatserna meningsfulla?
    • Hur ser du på handledning? Beskriv din personliga uppfattning om handledning.

    b) Fundera över följande frågor och skriv ner dina reflektioner för att ta med och diskutera i grupp vid första kursträffen:
    • Vad i handledningssammanhang anser du vara dina styrkor (minst tre – knyt till konkreta situationer)? Var får du bekräftelse ifrån? Hur vet du att dessa är dina styrkor?
    • Vad hos dig själv vill du utveckla för att klara handledning bättre? (högst två – välj gärna svårigheter från din sista handledning)
    • Formulera dina egna mål med handledarkursen utifrån de erfarenheter du har. Försök att formulera tydliga och konkreta delmål. Ni ska utifrån era individuella mål tillsammans formulera handledargruppens mål.

    Examination
    Deltagande i grupp- och parsamtal tisdag 25 september.

    Uppgift 2:

    Professionella samtal
    Du använder i första hand kursboken som utgångspunkt. Frågorna kan fungera som hjälp att fokusera på det mest väsentliga. Läs och reflektera utifrån dina kunskaper och erfarenheter. Beskriv och förklara relativt kortfattat. Uppgiften ska förbereda för samtalsövningar i den egna gruppen.

    Instuderingsfrågor:
    - Vad utmärker det privata samtalet och det professionella samtalet? Använd gärna egna exempel för att tydliggöra skillnaden.

    - Hur ser en samtalsmodell för vägledande samtal i tre faser ut? Beskriv varje fas för sig. Vad är syftet i respektive fas? Vad är vägledarens uppgift? Reflektera kring "att ge feedback" och att "ta emot feedback". Ge egna exempel!

    - Skriv ner ett verkligt "problem" eller frågeställning/ fundering som du gärna tar kollegial hjälp att reda ut vid första kursträffen. Det fungerar inte med påhittade problem. Det skall alltså vara verkligt och behöver inte vara så djupt. Du bestämmer själv vad du vill berätta om.

    - Vilka färdigheter kan du använda när du handleder en kollega i steg 1, 2 och 3?

    Litteratur
    Professionell vägledning -med samtal som redskap, Hägg, G.,Kuoppa, S-M., Studentlitteratur (2007).

    Examination:
    Elektronisk inlämning senast fredag 20 september kl 08.00
    Samtalsövningar i grupp den 26 september

     

     

    Fäll ihop
  • Kontakt:

    Kursansvarig: Carin From/Universitetsadjunkt
    090-786 9880

    Se även kontaktformulär längre ner på sidan!

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19. Vi ställer inte in. Vi ställer om.

    Så kul att du sökt till oss, och vi ser framemot att ses! Det är annorlunda tider och vi är mitt i en pandemi där vi håller avstånd och visar hänsyn till varandra. Det är fortfarande så att utbildningar som hålls på campus kan komma att påverkas på olika sätt. Till exempel kan vissa delar av undervisningen ske på distans, så att vi inte samlas alla på campus samtidigt.

    Bästa stället att hålla sig uppdaterad om vad som händer och hur dina studier kan komma att påverkas är på Studentwebben. Där hittar du också råd, tips och verktyg för studier och samarbete på distans. Sidorna uppdateras löpande, så fort det kommer nya regler eller rekommendationer.

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Introduktionsföreläsningar – ny på universitetet

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att hålla reda på. Välkommen till våra digitala introduktionsföreläsningar 13-15 januari, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om?

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • Studera med funktionsnedsättning
    • IT-tjänster för studenter
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Prestera och vara – hur hittar jag balans
    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id!

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    Om du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Jag vill veta mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt konto eller logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Välkomstmässa

    Save the date! Digital välkomstmässa – ett perfekt tillfälle för dig att få koll på vad universitetet och Umeå kan erbjuda.

    Mässan startar kl 12 med en rejäl kick-off på huvudscenen. Därefter tar mässan vid. Där i vimlet kan du läsa om de utställande organisationerna och besöka mässmontrar virtuellt. Under tiden kommer det att finns representanter från organisationerna på plats i den virtuella värld mässan befinner sig i.

    När: Fredag 29 januari 2021
    Tid: Klockan 12.00 - 16:00

    Här håller du koll på Välkomstmässan. På sajten hittar du även studentföreningar, kårknutna föreningar och externa ideella föreningar. Föreningar som verkar i Umeå och på campus. Webben är ny och växer från vecka till vecka.

    Fäll ihop
  • Mottagningen

    Studielivet är mycket mer än bara studier! Studentkårerna arrangerar till studiestarten en mottagning för att välkomna alla nya studenter på Umeå universitet.

    Du som väljer att vara med får vänner för livet, känna hur studentlivet fungerar och lära dig studentikosa ord och sånger. För visst vill du också få ut det mesta av din studietid i Umeå du med?

    När: Mottagningen börjar den 13 januari och slutar den 29 januari. 

    Här håller du koll på och går med i mottagningen

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför vill vi helst att du i första hand mejlar, ringer eller chattar med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)