"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Historia C för humanistiskt samhällsprogram, 30 hp

Engelskt namn: History C

Denna kursplan gäller: 2017-01-02 till 2018-06-10 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1HI029

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Historia: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-06-13

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2016-09-14

Innehåll

Kursen består av tre moment: Moment 1: Uppsats (15 hp) Moment 2: Historisk metod och teori I (7,5 hp) Moment 3: Fördjupningsmoment, historiebruk i teori och praktik (7,5 hp)

Moment 1 och 2 ges parallellt. Under moment 2 studeras centrala teoretiska och metodiska problemställningar och under moment 1 ska studenten skriva en vetenskapligt dokumenterad uppsats om ett historiskt problem och försvara den på ett seminarium. Vidare skall hon/han aktivt delta i seminarier där uppsatser och metodproblem behandlas och vara opponent vid ett uppsatsseminarium.

Moment 3 innehåller två delar där den första delen fokuserar på allmäna teorier om historiebruk och syftar till att ge den studerande en grundläggande förståelse av detta analysredskap och dess sammanhang. I momentets andra del fokuseras och analyseras konkreta exempel på olika typer av historiebruk i exempelvis historiska utställningar, minnesmärken, politisk debatt och nyhetsrapportering.

När det är möjligt av ekonomiska skäl anordnas under momentets senare del en resa till en plats eller ett område av speciellt intresse ur ett historiebruksperspektiv där olika historiska platser, minnesmärken, muséer etc. besöks och analyseras. Studenter som inte önskar medfölja på denna resa ges möjlighet att analysera andra konkreta exempel på historiebruk. Undervisningen sker huvudsakligen i form av seminarier och olika former av studentpresentationer. Examinationen är både skriftlig och muntlig.

För studenter som redan läst historiebrukskursen inom ramen för lärarutbildningen ges möjlighet att istället läsa en fördjupningskurs på avancerad nivå.

 

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse:
- ha goda kunskaper om vetenskaplig presentation
- ha fördjupade kunskaper i användningen av teori och metod i historieämnet
- kunna redogöra för och analysera olika modeller för analys av historiebruk
- vara bekant med begrepp av typen historiesyn, historiekultur och historiebruk och deras användningsområden samt kunna använda dessa begrepp analytiskt

Färdigheter och förmåga:
- ha förmåga att skriva en väl disponerad och strukturerad historievetenskaplig uppsats
- självständigt kunna formulera ett relevant, tydligt formulerat och vetenskapligt väl avgränsat historievetenskapligt problem
- kunna välja ut och analysera ett relevant historiskt källmaterial och uppvisa god källkritisk förmåga
- kunna tillämpa teori och metod i ett självständigt vetenskapligt arbete
- kunna presentera vetenskapligt väl underbyggda resultat i en uppsats
- ha förmåga att relatera ett vetenskapligt problem till relevant vetenskaplig litteratur
- ha visat förmåga att behandla den formalia som gäller enligt vedertagna normer för historievetenskapliga undersökningar
- ha uppvisat goda språkliga färdigheter
- ha uppvisat förmåga att på ett sakligt sätt försvara en egen vetenskaplig undersökning
- muntligt och skriftligt ha förmedlat sina kunskaper
- självständigt ha förmåga att genomföra en vetenskapligt grundad analys av konkreta exempel på utomvetenskapligt historiebruk.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- kunna granska och värdera medstudenters vetenskapliga arbeten
- kunna granska och värdera olika historikers vetenskapliga arbeten

 

Behörighetskrav

Univ: Historia B för humanistiskt samhällsprogram, med godkänt resultat på minst 22.5 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och handledning. Vid seminarier är det obligatorisk närvaro om inte annat anges specifikt.

Examination

Moment 1 examineras genom en bedömning av uppsatsen, oppositionen och deltagandet i övrigt vid uppsatsseminarierna. I samband med oppositionen bedöms även förmågan till muntlig framställning och kommunikation.
Moment 2 examineras genom muntliga seminariediskussioner och skriftliga inlämningsuppgifter. Moment 3 examineras muntligt och skriftligt.
För betyget godkänd som slutbetyg på kursen Historia C (30 hp) krävs betyget godkänd på samtliga moment som ingår i kursen. För betyget väl godkänd på kursen Historia C krävs betyget väl godkänt på uppsatsmomentet, 15 hp.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 52

Uppsatskurs

Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
Stockholm : Liber : 1998 :
Obligatorisk

Teori- och metodkurs

Obligatorisk Dahlerup, Drude, "Ambivalenser och strategiska val. Om problem kring begreppen särart och likhet i kvinnorörelsen och i feministisk teori. Kvinnovetenskaplig tidskrift 2001:1. Jarrick, Arne, "Källkritiken måste uppdateras för att inte reduceras till kvarleva", Historisk Tidskrift, 2005:2, 14 s. Lykke, Nina "Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen", Kvinnovetenskaplig Tidskridft, 2003:3.

Fairburn Miles
Social history : problems, strategies and methods
Basingstoke : Macmillan : 1999 : viii, 325 s. :
ISBN: 0-333-61586-7 ; £40.00 : CIP entry (Jun.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson, Göran B, "Historia som vetskap", Historisk Tidskrift, 2005:2, 10s. Nilsson, Roddy, "Postmodernism, källkritik och historieskrivning, Historisk Tidskrift, 2005:2, 16 s. Torstendahl, Rolf, "Källkritik, metod och vetenskap", Historisk Tidskrift 2005:2. 10 s. Ågren, Maria, "synlighet, vikt, trovärdighet - och självkritik. Några synpunkter på källkritikens roll i dagens historieforskning", Historisk Tidskrift, 2005:2, 14 s. (Alla texter utom Fairburn an köpas som kompendium vid institutionen till självkostnadspris).

Fördjupningskurs, historiebruk i teori och praktik

Historien är nu : en introduktion till historiedidaktiken
Karlsson Klas-Göran, Zander Ulf
2., [uppdaterade och bearbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 430 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31645-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-05208-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (urval)

MacMillan Margaret
The uses and abuses of history
London : Profile : 2009 : xiii, 194 p. :
ISBN: 978-1-84668-204-9 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fulbrook Mary
German national identity after the Holocaust
Oxford : Polity press in association with Blackwell : 1999 : 248 s. :
ISBN: 0-7456-1044-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

MacDonald David Bruce
Identity politics in the age of genocide : the Holocaust and historical representation
London : Routledge : 2008 : xii, 261 s. :
http://catdir.loc.gov/catdir/toc/ecip0716/2007015691.html
ISBN: 9780415430616
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dessutom tillkommer en svensk doktorsavhandling som studenten väljer själv i samråd med ansvarig lärare.