"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idéhistoria B, 30 hp

Engelskt namn: History of Science and Ideas

Denna kursplan gäller: 2013-07-01 till 2014-01-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1IH001

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idéhistoria: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-11-20

Reviderad av: Jonas Nilsson, 2013-06-27

Innehåll

Kursen består av 4 moment à 7,5 hp.

Moment 1. Fördjupning i vald epok (7,5 hp)
Momentet syftar studenterna en fördjupad kunskap om idélivet under en epok som inbegriper inte bara basfakta om epoken utan även en historiografisk orientering över forskningen på området, liksom de teorier och metoder som finns företrädda inom både äldre och mer nutida forskning. Studenterna tränas under momentet i att på egen hand söka och värdera information och källor av relevans för fördjupningsuppgiften.

Moment 2. Global och jämförande idéhistoria (7,5 hp)
Momentets övergripande och sammanhållande tema är världsbilder.  Momentet ägnas åt idéhistorien bortom det västerländska och bidrar med ett jämförande historiskt perspektiv till att ställa ett antal icke-västerländska världsbilders huvudlinjer i relation till den västerländska idéhistorien. Vidare behandlas Europas möte med andra kulturer liksom dessa kulturers uppfattning om Europa. Kolonialismen betydelse för förmedlingen av idéer och dess kvardröjande effekter efter den koloniala epoken studeras med postkoloniala teorier och metoder. Momentet analyserar också begreppet globalisering samt framväxten av världsomspännande kulturmönster

Moment 3. Medier, teknik och idéer (7,5 hp)
I momentet behandlas hur nya tekniker för kommunikation och information, såsom skriften, boktrycket och elektroniska och digitala medier, påverkat förutsättningarna för idélivet i synnerhet samt kultur och samhällsliv i allmänhet. Vilken betydelse har materialitet och teknik för utvecklingen och spridningen av idéer? Driver ny teknik samhällsutvecklingen framåt? Momentet behandlar både teorier om teknologisk förändring och konkreta medieteknologier genom en serie diskussionsbaserade seminarier.
Under momentets gång håller studenterna själva i seminarieövningar samt håller egna presentationer av kursinnehållet. Avsikten är att därigenom stärka studenternas medvetenhet om kommunikation och seminariekultur, samt teknikens betydelse för vetenskaplig framställning.

Moment 4. Idéhistoriskt vetenskapligt skrivande (7,5 hp)
Momentet behandlar vetenskapligt skrivande och under momentet författas en kortare vetenskaplig uppsats. Momentet syftar till att ge studenterna grundläggande färdigheter i att formulera en avgränsad idéhistorisk undersökningsfråga samt förmåga att söka och bearbeta källmaterial och sekundärlitteratur. Momentet ger också en metodorientering för ämnet. Studenterna skall vidare genom övningar lära sig tänka igenom sin skrivprocess och bli införstådda i olika framställningssätt och språkbruk, samt ta del av de formella aspekter som gäller för en vetenskaplig uppsats. Avslutningsvis skall studenterna få presentera och granska varandras arbeten i seminarieform.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten:

Moment 1.
Kunskap och förståelse
-Demonstrera fördjupade kunskaper om idélivet under en epok, samt kunna identifiera typiska teman och problem för epoken.
-Visa insikt i historiografiska skillnader mellan olika idéhistoriska perspektiv på vald epok.

Färdighet och förmåga
-Söka, samla och värdera information om en specifik källtext, dess tillkomsthistoria och bredare kontext.
-I grupp redogöra för och diskutera det egna fördjupningsarbetet samt opponera på andra gruppers texter.
-Reflektera över den individuella och gruppens lärprocess under momentet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Värdera en tidigare epoks vetande och influens på dagens samhälle samt nutida tolkningar av epokens huvudsakliga tematik.

Moment 2.
Kunskap och förståelse
-Identifiera och redogöra för icke-västerländska världsbilders huvudlinjer samt ställa dem i relation till dåtida europeiska världsbilder och livsideal.
-Analysera mötet och interaktionen mellan västerländska  och några icke-västerländska föreställningsvärldar som uttryck för en globaliseringsprocess.

Färdighet och förmåga
- Kritiskt diskutera argumenten för dissemination eller evolution som förklaringsmodell för likheter mellan västerländska och icke-västerländska världsbilder och tankemönster.
-Tillämpa perspektiv och redskap från källtextseminariernas metodövningar för att analysera och kontextualisera världsbilder i utomeuropeiska författares texter och urkunder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
-Visa fördjupad förståelse för historiska skeenden genom insikt i det samband som råder mellan en människas världsbild och hennes handlingar.

Moment 3.
Kunskap och förståelse
- visa en fördjupad och problematiserad kunskap om förhållandet mellan medier, teknik och idéer under historien
- demonstrera kännedom om teorier om teknologisk förändring
- visa förståelse för seminariekultur och grunderna i skriftliga presentationer

Färdighet och förmåga
- uppvisa förmåga att arbeta problemlösande individuellt och i grupp, samt kunna sammanfatta, diskutera och analysera material utifrån ett vetenskapligt perspektiv
- uppvisa förmåga att arbeta med olika tekniska medier och kommunikationsformer, samt reflektera över mediets inflytelse på kommunikationen
- självständigt kunna söka, identifiera och göra en enklare värdering av vetenskaplig litteratur
- uppvisa förmåga att kommunicera skriftligt, muntligt och multimedialt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och bedöma påståenden om medieteknologiers effekt på samhället.
- demonstrera en källkritisk medvetenhet för historiska källorKunskap och förståelse,

Moment 4.
Kunskap och förståelse
- förstå vikten av formalia för kvalitet i vetenskapliga arbeten,
- visa kännedom om skrivprocessens och språkbrukets betydelse för vetenskaplig framställning,

Färdighet och förmåga
- i samråd med lärare formulera en avgränsad undersökningsfråga,
- samla relevant information som svarar mot undersökningsfrågan,
- tolka och värdera relevant information för undersökningsfrågan,
- presentera resultaten i en uppsats enligt riktlinjer för vetenskaplig framställning,
- korrekt använda sig av gällande formalia för vetenskapligt uppsatsskrivande,
- kritiskt granska och värdera medstudenters arbeten muntligt och/eller skriftligt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
-göra bedömningar av uppsatsens kunskapsmässiga räckvidd och begränsningar.

Behörighetskrav

Idéhistoria A, 30 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består huvudsakligen av lärarledda gruppdiskussioner och seminarieövningar, problembaserade grupp- och självstudieuppgifter samt handledning. Uppsatsmomentet, moment 4, sker under handledning av lärare utsedda vid institutionen.

På kursen genomförs muntliga moment i realtid, vilket kräver att studenter som läser kursen på distans har tillgång till lämplig datautrustning (bra internetuppkoppling, headset med hörlurar och mikrofon samt webkamera) samt har möjlighet att avsätta en fast tid för detta.

Examination

Moment 1 examineras genom en skriftlig gruppuppsats som presenteras både skriftligt och muntligt. Studenterna ska även individuellt och skriftligt opponera på en annan grupps uppsats, samt kunna reflektera över det egna och gruppens gemensamma insats under momentet. I undantagsfall kan uppsatsuppgiften genomföras individuellt.
Moment 2 examineras genom aktiv seminariemedverkan (1,5 hp), skriftlig källtextanalys (1,5 hp) samt tre skriftliga essäuppgifter på vardera 1,5 hp. Seminariemedverkan bedöms med betygen Godkänd eller Underkänd medan källtextanalysen och essäuppgifterna bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Moment 3 examineras fortlöpande och skriftligt genom aktivt deltagande på seminarier där kurslitteraturen behandlas grundligt, ett grupparbete baserat på kurslitteraturen, samt individuellt skrivande av en uppsats.
Moment 4 examineras genom aktivt deltagande i momentets seminarieövningar samt i form av en uppsats som seminariebehandlas. Deltagande i seminarieövningarna är obligatoriskt och innebär bl a att den studerande skall åta sig att opponera på andra seminariemedlemmars uppsatser.

För de studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning till detta. Uppsatsmoment examineras normalt en gång per läsår.

Varje prov bedöms med någon av betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att den studerande skall ha uppnått Väl godkänd på tillsammans lägst 22,5 högskolepoäng.

Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultets-
nämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg.

TILLGODORÄKNANDE
Ansökan om tillgodoräknande enligt Umeå universitets examensordning ställs till Registrator, Umeå universitet, 901 87 Umeå.

Övriga föreskrifter

Kursen kan ingå i programutbildningen Humanistiskt samhällsprogram.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 27

Moment 1. Fördjupning i vald epok (7,5 hp)

Litteraturen på momentet varieras efter vilken epok som är vald den termin kursen ges.

Moment 2. Global och jämförande idéhistoria (7,5 hp)

Aspelin Gunnar
Vägarnas möte : idéhistoriska essäer 1927-1972
Lund : Doxa : 1974 : 252 s. :
ISBN: 91-85318-00-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: s 158-177

Aspelin Gunnar
Världsbilder och livsideal : studier i jämförande idéhistoria
Lund : Gleerup : 1968 : 507, [1] s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 71-107

Latinamerikas historia
Chasteen John Charles, Gyllenhak Ulf
Lund : Historiska media : 2003 : 360 s. :
ISBN: 91-89442-69-5 (inb.) : 308:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Afrika : framtidens kontinent
Dowden Richard, Eklöf Margareta
Stockholm : Leopard : 2010 : 463 s. :
ISBN: 978-91-7343-287-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Fazlhashemi Mohammad
Vems islam : de kontrastrika muslimerna
Stockholm : Norstedt : 2008 : 318 s. :
http://bilder.panorstedt.se/bilder/omslag/224/13016610_O_1.jpg
ISBN: 978-91-1-301661-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Broo Måns
Hinduismens heliga skrifter
Stockholm : Atlantis : 2010 : 380 s. :
ISBN: 978-91-7353-330-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Västerlandets österländska ursprung
Hobson John M., Torhell Sven-Erik
1. [uppl.] : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 346 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-44-04565-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Hägerdal Hans
Kinas historia
Lund : Historiska media : 2008 : 400 s., [16] pl.-s. (vissa i färg) :
ISBN: 978-91-85507-98-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Orientalism
Said Edward W., Sjöström Hans O.
Ny utg. : Stockholm : Ordfront : 1995 : [6], xxxix, [1], 361, [1] s. :
ISBN: 91-7324-477-5 ; 120:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Ambjörnsson Ronny
Öst & väst : [tankar om Europa mellan Asien och Amerika]
[Ny utg.] : Stockholm : Atlas : 2011 : 106 s. :
ISBN: 978-91-7389-895-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: sid 13-30, valda delar.

Jordens fördömda
Fanon Frantz, Sartre Jean-Paul, Tängerstad Erik, Zennström Per-Olov
[Ny utg.] : Stockholm : Leopard : 2007 : 254 s. :
ISBN: 978-91-7343-151-4 (inb)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Westerlund David
Afrikanska religioner
1. uppl. : Stockholm : Dialogos : 2011 : 183 s. :
ISBN: 978-91-7504-235-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vidgade vyer: Globalt perspektiv på idéhistoria, red. Fazlhashemi, Öckerman & Ambjörnsson (Lund, 2000). Utgången från förlaget. säljs via idéhistoria i Umeå. Källtexter och artiklar tillkommer.

Moment 3. Medier, teknik och idéer (7,5 hp)

Vi kommer att använda följande texter - med några få undantag är alla tillgängliga på nätet:

McLuhan Marshall
Understanding media : the extensions of man
[MIT Press ed.] : Cambridge, Mass. : MIT Press : 1994 : xxiii, 365 s. :
ISBN: 0-262-63159-8 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "The medium is the message", 14 s

Carr Nicholas
Is Google making us stupid?, The Atlantic Magazine (July/August)
The Atlantic Magazine : 2008 :
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/6868/
Läsanvisning: 7 s.

Marx Leo
"Technology: The Emergence of a Hazardous Concept". Technology and Culture, Volume 51, Number 3
Technology and Culture : 2010 :
http://muse.jhu.edu/journals/technology_and_culture/summary/v051/51.3.marx.html
Läsanvisning: s. 561-577

Gleick James
The information : a history, a theory, a flood
1st Vintage Books ed. : New York : Vintage : 2012 : 526 p. :
ISBN: 9781400096237 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Gitelman Lisa.
Always already new : media, history, and the data of culture
Cambridge, Mass. : MIT Press : 2008. : xiii, 205 p. :
ISBN: 0262273896 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst

Wright Alex
Glut: Mastering Information Through the Ages
Cornell University Press : 2008 :

The social construction of technological systems : new directions in the sociology and history of technology
Bijker Wiebe E., Hughes Thomas Parke., Pinch Trevor J.
Anniversary ed. : Cambridge, Mass. : MIT Press : 2012. : 1 PDF-fil (xliv, 425 p.) :
ISBN: 9780262301626 (E-book)
Se Umeå UB:s söktjänst

Benjamin Walter
The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction
Inst för idé- och samhällsstudier :
http://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/benjamin.htm

Förutom ovanstående böcker och artiklar kommer studenten uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten. Flera texter kan tillkomma.

Moment 4. Idéhistoriskt vetenskapligt skrivande (7,5 hp)

Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
5., [omarb. och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2005 : 238 s. :
ISBN: 91-40-64513-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att skriva uppsats : handbok för uppsatsskrivande i historia
Kolsgård Svante, Kvarnström Lars, Strömbäck Lars
6., revid. uppl. : Linköping : Enheten för historia, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur, Linköpings universitet : 2011 : 28 s. :
Obligatorisk

Olausson Lennart
Idéhistoriens egenheter : teori- och metodproblem inom idéhistorien
Stockholm : B. Östlings bokförl. Symposion : 1994 : 189 s. :
ISBN: 91-7139-221-1 ; 215:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Från text till text"

Nordin Svante
Varför idéhistoria? : en ämnesintroduktion för nya studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 85 s. :
ISBN: 91-44-06056-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: "Idéhistoriska metodologier"