"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Magisterkurs i idéhistoria, 30 hp

Engelskt namn: Magister course in history of science and ideas

Denna kursplan gäller: 2016-10-17 till 2019-06-09 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1IH063

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idéhistoria: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-06-21

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2016-10-12

Innehåll

Kursen består av 4 moment om vardera 7,5 hp. Momenten är av fördjupande och problematiserande karaktär. Moment 1, 3 och 4 ingår alltid i kursen medan innehållet i moment 2 varierar från termin till termin, beroende på utbudet.Om studenter väljer att läsa ett valbart moment istället för moment 3 gäller detta även moment 3.

Moment 1. Idéhistorisk metod och teori (7,5 hp)
Momentet behandlar på ett fördjupande sätt olika metodiska och teoretiska perspektiv inom ämnet idéhistoria och dess internationella motsvarigheter, samt lyfter fram aktuella och historiska debatter som förekommit inom området. Momentet tar också upp forskningsetiska frågeställningar kopplade till ämnet, samt det sätt som idéhistorisk forskning samverkat med det omgivande samhället. 

Moment 2. Valbart moment (7,5 hp)
Normalt sett erbjuds endast ett eller ett par alternativ per termin. Studenten kan dock efter samråd med kursansvarig lärare läsa en annan idéhistoriskt inriktad kurs inom ett annat ämne vid institutionen eller vid annat lärosäte.

Moment 3. Tematisk läskurs (7,5 hp)
Efter samråd med kursansvarig lärare sammanställer studenten en litteraturlista med avsikt att ringa in ett forskningsområde och identifiera de mest aktuella forskningsfrågorna. I kursen ingår också att kunna reflektera över vilka kunskapsbehov som finns, och hur kompetensen på området skulle kunna utvecklas. Studenten har möjlighet att istället för tematisk läskurs välja ett av ämnets valbara alternativ.

Moment 4. Idéhistoriska klassiker (7,5 hp)
Kursen behandlar centrala arbeten inom idé- och lärdomshistoria och avser att ge en fördjupad förståelse i idéhistorisk historiografi samt i ämnets skilda traditioner. I samråd med ansvarig lärare väljer studenten att läsa ett antal idéhistoriska ”klassiker” som har haft stor betydelse för ämnets utveckling. Exempel på författare till sådana studier är Sarton, Lovejoy, Merton, Mumford, Kuhn, Skinner, Koselleck, Shapin & Schaffer, Said och Merchant.

 

Förväntade studieresultat

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

Kunskap och förståelse:
- Visa fördjupad metodkunskap och teoretisk förståelse inom ämnet idéhistoria och dess internationella motsvarigheter,
- Redogöra för och förstå trender och problemställningar som aktuell idéhistorisk forskning behandlar, inom ett givet delområde,
- Demonstrera fördjupade ämneskunskaper inom specifika delområden.

Färdighet och förmåga:
- Uppvisa förmåga att kunna söka, samla, kritiskt värdera och integrera kunskaper inom ett visst idéhistoriskt delområde,
- Klart, systematisk, och med ett kritiskt förhållningssätt kunna redogöra för ett idéhistoriskt kunskapsinnehåll,
- Göra populärvetenskapliga framställningar anpassade för utomvetenskapliga målgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- Diskutera och göra etiska bedömningar av idéhistoriskt vetenskapliga arbeten.
-Visa insikt i hur idéhistoria som ämne samverkat med det övriga samhället och de möjligheter, begränsningar och ansvar som följer på en sådan aktivitet.
-Identifiera och värdera behov av ytterligare kunskap inom ett valt fördjupat kunskapsområde, samt visa på vägar att nå denna kunskap.

Behörighetskrav

Idéhistoria C, 30 hp, med godkänt resultat på minst 22,5 hp, eller motsvarande. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i huvudsak i seminariegrupper och genom individuella självstudier under lärarhandledning. Föreläsningar kan förekomma men merparten av seminarierna och övningarna är av diskuterande slag.

För studenter som läser kursen som internetkurs gäller att muntliga moment ibland genomförs i realtid, vilket kräver att studenter  har tillgång till lämplig datautrustning (stabil och snabb internetuppkoppling, headset med hörlurar och mikrofon samt webkamera) samt har möjlighet att avsätta en fast tid för detta.

Examination

Examinationen sker i huvudsak skriftligen, men enskilda muntliga inslag kan förekomma. Muntlig examination sker vanligen i seminarieform eller som presentationsuppgifter. Skriftlig examination sker vanligen i form av mindre inlämningsuppgifter, men även längre skriftliga individuella uppgifter kan förekomma. Kursen innehåller obligatoriska seminarier. Då kursen innehåller valbara moment varierar examinationen med dessa moments upplägg.

Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studenternas tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses för att bestämma betyg. För betyget väl godkänd på hel kurs (30hp) krävs att betyget väl godkänd uppnåtts på minst 22,5hp.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt i enlighet med Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen kan ingå som en kurs på avancerad nivå i en magister- eller masterexamen. Kursen ingår i masterprogrammet för historiska studier, idéhistorisk inriktning.

Litteratur

  • Giltig från: 2017 vecka 26

    Moment 1. Teori och metod (7,5 hp)

    Kaiserfeld Thomas
    "Samarbete på vinst och förlust: Trender inom idéhistorisk forskning"
    Lychnos : 2015 :
    Obligatorisk

    Temanummer om "Teorireception"
    Lychnos : 2008 :
    Obligatorisk

    Lykke Nina
    "Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen"
    Kvinnovetenskaplig tidskrift : 2003 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vol. 1, s. 47-57

    Daston L.
    The history of science and the history of knowledge
    KNOW: a journal on the formation of knowledge 1, pp 1-25 : 2017 :
    Obligatorisk

    Östlund David
    Ett manifest för processtolkande idéhistoria : 100 teser om tänkandet och dess historieskrivning
    Ingår i:
    Lychnos
    Uppsala : Lärdomshistoriska samfundet : 1936- :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 9-36

    Whatmore R.
    What is Intellectual History?
    Cambridge: John Wiley & Sons, 100 s. : 2016 :
    Obligatorisk

    Edelstein D.
    Intellectual history and digital humanities
    Modern Intellectual History, 13 (01), 237-246. : 2016 :
    Obligatorisk

    Palti Elías José
    The "theoretical revolution" in intellectual history: From the history of political ideas to the history of political languages
    History and Theory 53.3, 387-405 : 2014 :
    Obligatorisk

    Det kommunistiska partiets manifest
    Marx Karl, Engels Friedrich
    Det kommunistiska partiets manifest 1848 el senare utgåvor : 1848 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 58 s.

    Freeden Michael
    Ideology and political theory
    Journal of Political Ideologies 11.1, 3-22 : 2006 :
    Obligatorisk

    Changing ideas in forestry: A comparison of concepts in Swedish and American forestry journals during the early twentieth and twenty-first centuries
    Mårald Erland, et al.
    Ambio 45: suppl 2, 74-86 : 2016 :
    Obligatorisk

    Skinner Q.
    Meaning and understanding in the History of Ideas
    History and theory, 8:1, 3-53 : 1969 :
    Obligatorisk

    Morelli, Freud and Sherlock Holmes: clues and scientific method
    Ginzburg C., Davin A.
    History workshop (1980, April), 5-36 : 1980, apr :
    Obligatorisk

    Microhistory Today: A Roundtable Discussion
    Journal of Medieval and Early Modern Studies 47(1): 7-52 : 2017 :
    Obligatorisk

    Surkis J.
    When was the linguistic turn? A genealogy.
    The American Historical Review 117:3 (2012), 700-722. : 2012 :
    Obligatorisk

    Foucault Michel
    "Nietzsche, Genealogy, History". in Language, Counter-Memory, Practice: Selected Essays and Interviews, edited by D.F. Bouchard.
    Ithaca: Cornell University Press : 1977 :
    Obligatorisk

    Moment 2. Valbart moment (7,5 hp)

    Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan

    Moment 3. Tematisk läskurs (7,5 hp)

    Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan

    Moment 4. Idéhistoriska klassiker (7,5 hp)

    Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan

  • Giltig från: 2017 vecka 14

    Moment 1. Teori och metod (7,5 hp)

    Kaiserfeld Thomas
    "Samarbete på vinst och förlust: Trender inom idéhistorisk forskning"
    Lychnos : 2015 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 63, s. 173-181. Finns tillgänglig elektroniskt.

    Oreskes Naomi
    "Why I am a Presentist"
    Science in Context : 2013 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 26:4, s. 595-609 Finns tillgänglig elektroniskt.

    Tilly Charles
    "How (and what) are historians doing?"
    American behavioral scientist : 1990 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vol. 33, nr. 6, s. 685-711. Finns tillgänglig elektroniskt.

    Temanummer om "Teorireception"
    Lychnos : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Valda artiklar. Finns tillgänglig elektroniskt.

    Temanummer om "Historiografic ´turns´in critical perspective"
    American historical review : 2012 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vol. 117, nr. 3. Valda artiklar. Finns tillgänglig elektroniskt.

    The two cultures
    Snow Charles Percy, Collini Stefan
    Cambridge [u.a.] : Cambridge Univ. Press : 2012 : LXXIII, 107 S. :
    ISBN: 9781107606142
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gieryn Thomas F.
    "Boundary-work and the demarcation of science from non-science: Strains and interests in professional ideologies of scientists"
    American sociological review : 1983 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s. 781-795. Finns tillgänglig elektroniskt.

    Burke Peter
    "Context in context"
    Common knowledge : 2002 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: 8:1, s. 152-177. Finns tillgänglig elektroniskt.

    Temanummr om "Begrepp, språk och historia"
    Historisk tidskrift för Finland : 2007 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Valda delar. Finns tillgänglig på: http://ojs.tsv.fi/index.php/htf/issue/viewIssue/3635/147

    A Digital Humanities Manifesto
    Digital Humanities Manifesto : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://manifesto.humanities.ucla.edu/2009/05/29/the-digital-humanities-manifesto-20/

    The Digital Humanities Manifesto 2.0
    The Digital Humanities Manifesto : 2009 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://manifesto.humanities.ucla.edu/2009/05/29/the-digital-humanities-manifesto-20/

    van Dijk Teun A.
    "Principles of critical discourse analysis"
    Discourse & Society : 1993 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vol. 4, nr. 2, s. 249-283. Finns tillgänglig elektroniskt

    Cronon William
    "A Place for Stories: Nature, History, and Narrative"
    Journal of American History : 1992 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vol. 78, nr. 4, s. 1347-1376. Finns tillgänglig elektroniskt.

    Cronon William
    "Storytelling"
    American Historical Review : 2013 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vol. 118, nr. 1, s. 1-20. Finns tillgänglig elektroniskt.

    Lykke Nina
    "Intersektionalitet - ett användbart begrepp för genusforskningen"
    Kvinnovetenskaplig tidskrift : 2003 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Vol. 1, s. 47-57

    Studentvald litteratur tillkommer.

    Moment 2. Valbart moment (7,5 hp)

    Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan

    Moment 3. Tematisk läskurs (7,5 hp)

    Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan

    Moment 4. Idéhistoriska klassiker (7,5 hp)

    Litteratur väljs av studenten alternativt förmedlas i separat kursplan