"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Journalistik, medier och kommunikation A, 30 hp

Engelskt namn: Journalism, Media and Communication A

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2012-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO030

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-26

Innehåll

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation och omvärldsanalys. Kursen ger även teoretiska och praktiska färdigheter i journalistiskt skrivande, samt färdigheter i att producera text och bild för webb och tryckta medier. Efter kursen ska den studerande dels ha uppnått ökad förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation.

Kursen kan läsas fristående, men ingår främst som gemensam introduktionskurs (termin 1) för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del inslag på kursen anpassas därför speciellt för de olika inriktningarna.

I kursen ingår nedanstående moment:

Moment 1. Medier och kommunikation (6 hp)
Media and Communication
Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang genom att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik.

Moment 2. Journalistik (6 hp)
Journalism
Momentet behandlar textens roll i det medierade samhället. Studenterna introduceras under momentet i praktisk textbearbetning i form av journalistiskt och retoriskt skrivande, men även till nyhetsvärderingsprinciper.

Moment 3. Omvärldsbevakning (3 hp)
Monitoring Media
Momentet introducerar vanliga informationssökningsmetoder och informationskällor för studier och arbete inom journalistik, medie- och informationsbranschen. Fokus ligger på allmän informationsinhämtning, källkritik och medier som bevakar medier.

Moment 4. Strategisk kommunikation I (7,5 hp)
Communication Management I
Momentet ger en introduktion till socialpsykologin och dess relevans för strategisk kommunikation. Både politisk kommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation behandlas. Tonvikten i kursen läggs vid produktion och analys av olika typer av samhällskommunikation och reklam. I detta arbete tillämpas socialpsykologiska teorier, respektive teorier om kommunikationsplanering och public relations. Vidare behandlas samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck.

Moment 5. Produktion för trycckta medier och webb (7,5 hp)
Print and Web
Kursmomentet syftar till förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att publicera media i tryckt form eller för webben. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår. Att tryckta medier och webb integreras i samma moment speglar dagens verklighet där parallellpublicering är vanlig.

Förväntade studieresultat

Efter avslutat kurs ska studenten

  • visa förmåga att ta ansvar för sitt eget lärande genom att noggrant läsa ansvisningar och skriftlig återkoppling
  • visa förmåga att söka och och sålla information i akademiska texter samt att på god svenska, i tal och skrift, formulera och besvara medie- och kommunikationsvetenskapliga problem.
  • visa förmåga att inom korta tidperioder inhämta och återge information från akademiska texter
  • visa förmåga att, på god svenska, skriva begripliga och intresseväckande journalistiska texter
  • visa förmåga att planera, anpassa och genomföra akademiska projekt inom utsatta tidsramar
  • visa förmåga att samarbeta i grupp, under projektliknande former, mot specifika mål
  • visa begynnande förmåga att förhålla sig analytiskt och problematiserande i relation till texter, institutioner och verksamhet inom journalistik- samt medie- och kommunikationsområdet
  • visa ett reflexivt och ödmjukt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten, och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik.
  • kunna arbeta i olika gruppsammansättningar

Efter avklarat moment 1 (Medier och kommunikation) ska studenten:

  • på ett summariskt sätt beskriva mediernas historiska utveckling och det nuvarande svenska mediesystemet,
  • känna till vanliga medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier, och i skrift exemplifiera hur de kan användas för att förstå samhället.
  • kunna redogöra för och diskutera olika vanligt återkommande perspektiv i mediedebatten kring programutbud och den eventuella påverkan utbudet har på mediekonsumenten.
  • visa färdighet i att självständigt formulera korta akademiska texter
  • individuellt och i grupp sammanfatta, diskutera och presentera medie- och kommunikationvetenskapliga som behandlas under föreläsningar, presentationer och i texter.

Efter avklarat moment 2 (Journalistisk) ska studenten kunna:

  • redogöra för grunderna i den journalistiska skrivprocessen och förstå principerna bakom begrepp som urval och vinkel,
  • redogöra för retorikens grunder och tillämpa dessa i både analys och produktion av texter,
  • producera en text vars innehåll, språk och disposition samspelar för att göra texten intresseväckande och lättbegriplig
  • förhålla sig analytiskt och reflexivt till sina egna och andras texter.

Efter avklarat moment 3 (Omvärldsbevakning) ska studenten:

  • kunna redogöra för viktiga nationella nyhetskällor och mediedatabaser, samt för vilka färdigheter och förmågor som efterfrågas inom journalistiska respektive medie- och kommunikationsrelaterade yrken.
  • visa förtrogenhet med vilka medier som bevakar den svenska medie- och informationsbranchen
  • kunna muntligt presentera och kommentera aktuella händelser inom den svenska medie- och informationsbranchen,
  • kunna söka, sålla och sammanfatta branschinformation och sätta in den i en aktuell samhällelig kontext.

Efter avklarat moment 4 (Strategisk kommunikation I) ska studenten:

  • visa kunskaper om och kunna diskutera samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen
  • kunna beskriva på vilka sätt socialpsykologisk forskning och teori är relevanta för planering och utförande i olika slag av strategisk kommunikation, och
  • visa grundläggande kunskaper om teorier kring och principer för politisk kommunikation, samhällskommunikation och marknadsföring.
  • kunna genomföra analys och planering av samhällskommunikation, exempelvis kampanjer, samt reklam, och
  • i detta arbete kunna tillämpa socialpsykologisk teori och teorier om kommunikations-planering och PR.
  • visa förmåga att problematisera och diskutera reklamens och samhällskommunikationens och annan strategisk kommunikations betydelse för maktrelationer och demokrati.

Efter avklarat moment 5 (Produktion för tryckta medier och webb) ska studenten

  • känna till och kunna tillämpa grundläggande teorier om texters läsbarhet och den grafiska designens betydelse för perception och förståelse.
  • kunna använda aktuell programvara i produktionen av webbsidor och trycksaker.

Behörighetskrav

En B, Sh A (områdesbehörighet 6)

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

Kursen kan läsas fristående, men ingår även som gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del undervisning och inslag på kursen anpassas speciellt för de olika inriktningarna.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. Se: http://www.student.umu.se/under-studietiden/funktionshinder/

Kursen ställer höga krav grupparbeten och deltagande i övningar av examinerande karaktär, varpå anpassad studietakt ej kan tillämpas.

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Eftersom utbildningarna avser leda till jobb inom journalistik och kommunikation, ställs höga krav på skriftlig förmåga. Kursen är gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Formen för examinerande inslag på kursen kan därför variera mellan de olika programinriktningarna.

Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd eller Underkänd, alternativt Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

På moment 2 och 3 kan rättande lärare, som alternativ till ny examinerande uppgift, erbjuda en restuppgift i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se: http://www.student.umu.se/regelsamlingen/

På moment 1, 4 och 5 ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Kriterierna för de olika betygsnivåerna anges i samband med varje moment. På moment 2 och 3 ges betygen Godkänd och Underkänd.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment motsvarande åtminstone 13 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 35

Moment 1: Medier och kommunikation (6 hp)

Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03037-1 : SEK 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kleberg Madeleine
Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2006 : 55 s. :
http://web2.hsv.se/publikationer/rapporter/2006/isbn_41-3.pdf
ISBN: 91-85027-41-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Krogh Torbjörn von
Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
ISBN: 978-91-976916-9-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda kapitel

Anvisat material och kompendier.

Referenslitteratur

McQuail Denis
McQuail's mass communication theory
6. ed. : London : Sage : 2010 : 621 p. :
ISBN: 978-1-84920-292-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Journalistik (6,0 hp)

Börja skriva
Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heder och påverkan : att analysera modern retorik
Karlberg Maria, Mral Brigitte
Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 193, [1] s. :
ISBN: 91-27-07155-3 (inb.) ; 250:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Krogh Torbjörn von
Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
ISBN: 978-91-976916-9-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda kapitel

Anvisat material och kompendier.

Referenslitteratur

Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
Bergström Bo, Bergström Jonas, Mogren Johan
2., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2003 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-7203-497-1 (inb.) : 435:00
Se Umeå UB:s söktjänst

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap i text, bild, film, form och färg att nå fram
5., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2004 : 316, [1] s. :
ISBN: 91-7203-681-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Renberg Bo
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
ISBN: 91-44-03437-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3: Omvärldsbevakning (3 hp)

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisat material och kompendier.

Moment 4: Strategisk kommunikation I (7,5 hp)

Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reklameffekter : strategi, utformning och medieval : en bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam
Dahlqvist Ulf, Linde Magnus, Vikström Jonny
2., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 168 s. :
ISBN: 91-47-07685-2 (korr.) (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03037-1 : SEK 570:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisat material och kompendier.

Referenslitteratur

Klein Naomi
No logo : no space, no choice, no jobs, no logo : märkena, marknaden, motståndet
Stockholm : Ordfront : 2001 : 565, [1] s. :
ISBN: 91-7324-865-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval 100 s.

Lindqvist Sven
Reklamen är livsfarlig : en stridsskrift
[Ny utg.] : Skarpnäck : Pocky/Tranan : 2001 : 117, [6] s. :
ISBN: 91-88420-83-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 5: Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)

Tillgängliga webbplatser i praktiken
Englund Hjalmarsson Helena, Sundin Maria
2., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2008 : 186 s. :
ISBN: 978-91-7223-323-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Boken används även på moment 2.

Referenslitteratur

Blomqvist Jacob
Adobe InDesign® CS : med ABC för grafisk formgivning : + CD för Win & Mac med teckensnitt, övningsmaterial samt demoversionen av InDesign CS
Johanneshov : Grafém : 2004 : 136 s. :
ISBN: 91-975131-2-1 (spiralh.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Kom igång med HTML
Hellström Alexander, Hagberg Pär
Lund : Studentlitteratur : 2005 : [2], 422 s. :
ISBN: 91-44-03979-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Grafisk kokbok : guiden till grafisk produktion
Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
2., rev. uppl. : Stockholm : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2001 : 314 s. :
ISBN: 91-7843-161-1 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst