"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Journalistik, medier och kommunikation A, 30 hp

Engelskt namn: Journalism, Media and Communication A

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 till 2014-08-31 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO030

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-26

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2013-04-02

Innehåll

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation och omvärldsanalys. Kursen omfattar även teoretiska och praktiska kunskaper och färdighetsträning i journalistiskt skrivande och produktion av text och bild för webb och tryckta medier. Målet är att den studerande dels ha uppnått ökad förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation.

Kursen kan läsas fristående, men är också gemensam introduktionskurs (termin 1) för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del inslag på kursen anpassas därför speciellt för de olika inriktningarna.

I kursen ingår nedanstående moment:

Moment 1. Medier och kommunikation (6 hp)
Media and Communication
Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang genom att ge grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik.

Moment 2. Journalistik (6 hp)
Journalism
Momentet behandlar textens roll i det medierade samhället. Studenterna introduceras under momentet i praktisk textbearbetning i form av journalistiskt och retoriskt skrivande, men även till nyhetsvärderingsprinciper.

Moment 3. Omvärldsbevakning I (3 hp)
Issues managemnt I
Momentet ger en introduktion till omvärldsbevakning och dess relevans för journalistik, medie- och kommunikationsbranschen. Momentet syftar till att presentera metoder för omvärldsbevakning och källkritik, samt att sätta omvärldsbevakningen i ett större sammanhang för att skapa förståelse av hur organisationer påverkar och påverkas av olika aktörer, skeenden och processer i omgivningen.

Moment 4. Strategisk kommunikation I (7,5 hp)
Communication Management I
Momentet introducerar socialpsykologin och dess relevans för strategisk kommunikation. Både politisk kommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation behandlas. Tonvikten på momentet läggs vid produktion och analys av olika typer av samhällskommunikation och reklam. I detta arbete tillämpas socialpsykologiska teorier, respektive teorier om kommunikationsplanering och public relations. Vidare behandlas samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen. Reklamens specifika sätt att kommunicera berörs, liksom budskapsstrategier och kulturella avtryck.

Moment 5. Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)
Print and Web
Kursmomentet syftar till att skapa förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att publicera media i tryckt form eller för webben. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår, liksom kunskaper om parallellpublicering och hur texter bearbetas för publicering på webb.

Förväntade studieresultat

Efter avslutat kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för och diskutera mediernas utveckling och effekter, samt det svenska mediesystemet utifrån grundläggande medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier
  • visa grundläggande förmåga att, på god svenska, skriva begripliga och intresseväckande journalistiska och akademiska texter
  • visa förmåga att söka, sålla och kritiskt granska information, samt att sätta in informationen i ett samhälleligt perspektiv
  • visa grundläggande kunskaper om politisk kommunikation, samhällskommunikation och marknadsföring, samt kunna diskutera kommunikationens roll för makt och demokrati
  • genomföra analys och planering av samhällskommunikation utifrån socialpsykologisk teori och teorier om kommunikationsplanering och PR
  • tillämpa aktuell programvara och grundläggande teorier om texters läsbarhet och grafisk designs betydelse för perception och förståelse vid produktion av webbsidor och trycksaker
  • visa förmåga att ta ansvar för sitt eget lärande genom att noggrant läsa och följa anvisningar och skriftlig återkoppling och genom att planera, anpassa och genomföra projekt inom utsatt tid
  • visa förmåga att samarbeta i grupp, under projektliknande former, mot specifika mål
  • visa begynnande förmåga att förhålla sig analytiskt och problematiserande i relation till texter, institutioner och verksamhet inom journalistik- samt medie- och kommunikationsområdet
  • visa ett reflexivt och ödmjukt förhållningssätt i relation till både egna och andras arbeten, och förmåga att både ge och ta emot konstruktiv kritik.

Efter avklarat moment 1 (Medier och kommunikation) ska studenten kunna:

  • summariskt beskriva mediernas historiska utveckling och det nuvarande svenska mediesystemet,
  • visa kännedom om vanliga medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier, och i skrift exemplifiera hur de kan användas för att förstå deras roll samhället.
  • redogöra för och diskutera olika, vanligt återkommande perspektiv i mediedebatten kring programutbud och den eventuella påverkan utbudet har på mediekonsumenten.
  • visa färdighet i att självständigt formulera korta akademiska texter
  • individuellt och i grupp sammanfatta, diskutera och presentera medie- och kommunikationvetenskapliga problem som behandlas under föreläsningar, presentationer och i texter.

Efter avklarat moment 2 (Journalistisk) ska studenten kunna:

  • redogöra för grunderna i den journalistiska skrivprocessen och förstå principerna bakom begrepp som urval och vinkel,
  • producera text vars innehåll, språk och disposition samspelar för att göra texten intresseväckande och lättbegriplig
  • förhålla sig analytiskt och reflexivt till sina egna och andras texter.

Efter avklarat moment 3 (Omvärldsbevakning I) ska studenten kunna:

  • redogöra för viktiga nationella nyhetskällor och mediedatabaser
  • beskriva omvärldsbevakningens framväxt och användningsområden
  • ange och tillämpa centrala metoder för omvärldsbevakning och kritisk granskning
  • muntligt presentera och kommentera resultaten av bevakningen, samt
  • visa förmåga att sätta in resultaten av omvärldsbevakningen i en samhällelig kontext och diskutrera och reflektera kring hur oganisationer påverkar och påverkas av omvärlden

Efter avklarat moment 4 (Strategisk kommunikation I) ska studenten kunna:

  • visa kunskaper om och kunna diskutera samhällskommunikationens historiska och framtida roll i samhället och dess inverkan på demokratiprocessen
  • beskriva på vilka sätt socialpsykologisk forskning och teori är relevanta för planering och utförande i olika slag av strategisk kommunikation, och
  • visa grundläggande kunskaper om teorier kring och principer för politisk kommunikation, samhällskommunikation och marknadsföring.
  • genomföra analys och planering av samhällskommunikation, exempelvis kampanjer, samt reklam, och i detta arbete
  • tillämpa socialpsykologisk teori och teorier om kommunikationsplanering och PR.
  • visa förmåga att problematisera och diskutera reklamens och samhällskommunikationens och annan strategisk kommunikations betydelse för maktrelationer och demokrati.

Efter avklarat moment 5 (Produktion för tryckta medier och webb) ska studenten kunna:

  • känna till och översiktligt kunna redogöra för grundläggande teorier om texters läsbarhet och den grafiska designens betydelse för perception och förståelse, och
  • tillämpa terorierna vid produktion av webbsidor och trycksaker.
  • använda aktuell programvara i produktionen av webbsidor och trycksaker.

Behörighetskrav

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6/A6)

Undervisningens upplägg

Undervisningen på alla moment kan bestå av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

Kursen kan läsas fristående, men ingår även som gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del undervisning och inslag på kursen anpassas speciellt för de olika inriktningarna.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Kursen ställer höga krav grupparbeten och deltagande i övningar av examinerande karaktär, varpå anpassad studietakt ej kan tillämpas.

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salskrivningar, seminarium, muntor eller redovisningar. Eftersom utbildningarna avser leda till jobb inom journalistik och kommunikation, ställs höga krav på skriftlig förmåga. Kursen är gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Formen för examinerande inslag på kursen kan därför variera mellan de olika programinriktningarna.

Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

På moment 2 och 3 kan rättande lärare, som alternativ till ny examinerande uppgift, erbjuda en restuppgift i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

På moment 1, 4 och 5 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Kriterierna för de olika betygsnivåerna anges i samband med varje moment. På moment 2 och 3 ges betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyg sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator. Betyget prövas individuellt och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment motsvarande minst 13 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.



Kursen ersätter de tidigare kurserna 1KO009 Medie- och kommunikationsvetenskap A 30 hp och 1KO006 Introduktion till medie- och kommunikationsområdet 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med någon av dessa.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 36

Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

Moment 1: Medier och kommunikation (6 hp)

Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Krogh Torbjörn von
Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
ISBN: 978-91-976916-9-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda kapitel

Kleberg Madeleine
Genusperspektiv på medie- och kommunikationsvetenskap
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2006 :
http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800083398/isbn_41-3.pdf
Obligatorisk

Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-07666-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

McQuail Denis
McQuail's mass communication theory
6. ed. : London : Sage : 2010 : 621 p. :
ISBN: 978-1-84920-292-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Journalistik (6,0 hp)

Ahlmér Anneli
Vad är grejen? : 4 steg till din första journalistiska artikel
Enskede : Byline : 2012 : 78 s. :
ISBN: 978-91-980088-0-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Börja skriva
Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Häger Björn
Reporter : en grundbok i journalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Bergström Bo
Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2011 : 201 s. :
ISBN: 978-91-7331-432-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
8., [rev.] uppl. : Stockholm : Carlsson : 2012 : 319 s. :
ISBN: 978-91-7331-507-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Krogh Torbjörn von
Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
ISBN: 978-91-976916-9-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Renberg Bo
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
ISBN: 91-44-03437-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3: Omvärldsbevakning I (3 hp)

Hoppe Magnus
Myten om det rationella flödet. En studie av hur organisatorisk ledning formas genom omvärldsanalys och underrättelsearbete i kunskapsintensiva företagsmiljöer
Åbo Akademis förlag : 2009 :
http://www.doria.fi/handle/10024/52520
Obligatorisk

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sköld Henrik
Framtidssäkra din organisation : 10 steg för en effektiv omvärldsanalys
1. uppl. : Norsborg : Recito : 2013 : 208 s. :
ISBN: 978-91-7517-320-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Hanson Nils
Grävande journalistik
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront : 2010 : 357 s. :
ISBN: 978-91-7441-961-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Strategic issues management : organizations and public policy challenges
Heath Robert L., Palenchar Michael J.
2. ed. : Los Angeles : SAGE : 2008 : 412 s. :
ISBN: 978-1-4129-5210-1 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4: Strategisk kommunikation I (7,5 hp)

Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reklam och PR som ger effekt
Dahlqvist Ulf, Linde Magnus
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 236 s. :
ISBN: 978-91-47-09718-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Massmedier : press, radio och tv i den digitala tidsåldern
Hadenius Stig, Weibull Lennart, Wadbring Ingela
10., uppdaterade uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2011 : 456 s. :
ISBN: 978-91-7092-185-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larsson Larsåke
Tillämpad kommunikationsvetenskap
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 339 s. :
ISBN: 978-91-44-04904-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-07666-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Klein Naomi
No logo : no space, no choice, no jobs
10th anniversay ed., 3. ed. : New York : Picador : 2010, c2009 : xli, 502 s. :
ISBN: 978-0-312-42927-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar.

Lindqvist Sven
Reklamen är livsfarlig : en stridsskrift
[Ny utg.] : Skarpnäck : Pocky/Tranan : 2001 : 117, [6] s. :
ISBN: 91-88420-83-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 5: Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)

Geijer Erik
Skriva för webben
.SE:s Internetguide, nr 8 : 2012 :
https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/hur-man-skriver-for-webben/
Obligatorisk

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Blomqvist Jacob
Adobe InDesign CS5.5 med ABC för grafisk form/DVD (Win & Mac)
Grafem Förlag : 2012 :

Tillgängliga webbplatser i praktiken
Englund Hjalmarsson Helena, Sundin Maria
2., omarb. uppl. : Stockholm : Jure : 2008 : 186 s. :
ISBN: 978-91-7223-323-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst