"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Journalistik, medier och kommunikation A, 30 hp

Engelskt namn: Journalism, Media and Communication A

Denna kursplan gäller: 2015-08-31 till 2016-08-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO030

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Journalistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2012-03-26

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2015-02-23

Innehåll

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om kommunikation och massmedier och deras villkor och roll i samhället. Bland annat behandlas centrala teorier och begrepp i medieforskningen, det svenska mediesystemet och mediernas historiska utveckling samt olika slag av strategisk kommunikation och omvärldsanalys. Kursen omfattar kunskaper om såväl centrala teorier och begrepp inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap som praktiska kunskaper om och färdighetsträning i journalistiskt skrivande och produktion av text och bild för webb och tryckta medier. Målet är att den studerande dels ha uppnått ökad förmåga att i tal och skrift föra analytiska resonemang om ämnesspecifika frågor, dels ha en teoretisk bas för arbete med planering, analys och utvärdering av information och kommunikation.

Kursen kan läsas fristående, men är också gemensam introduktionskurs (termin 1) för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del inslag på kursen anpassas därför speciellt för de olika inriktningarna.

I kursen ingår nedanstående moment:

Moment 1. Medier och kommunikation (7,5 hp)
Media and Communication
Momentet sätter in utbildningen i dess kommunikationsvetenskapliga sammanhang. Momentet omfattar grundläggande kunskaper om olika mediesystem, massmediers framväxt och utveckling samt journalistikens samhälleliga och kulturella roller. På tvärvetenskaplig grund introduceras modern och klassisk forskning om kommunikation, medier och journalistik.

Moment 2. Journalistik (7,5 hp)
Journalism
Momentet behandlar textens roll i det medierade samhället. Studenterna introduceras under momentet i journalistiskt och retoriskt skrivande, samt i nyhetsvärderingsprinciper. Begreppet språkriktighet behandlas och en viktig del av momentet är övningar i att skriva språkligt korrekt, begripligt och intresseväckande.

Moment 3. Strategisk kommunikation I (7,5 hp)
Communication Management I
Momentet introducerar socialpsykologin samt introducerar och problematiserar begreppen propaganda, övertalning (persuation), strategisk kommunikation och sk promotional culture som omfattar reklam, marknadsföring, public relations och branding. Momentet ger en historisk inblick i propaganda, framväxten av PR och andra former av strategisk kommunikation. Momentet behandlar även den senaste utvecklingen, PR branschens expandering och hur sk promotional culture anpassar sig till den digitala tidsåldern och hur den påverkar journalistiken.

Moment 4. Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)
Print and Web
Kursmomentet syftar till att skapa förtrogenhet med vanligt förekommande verktyg för att publicera media i tryckt form eller för webben. Momentet har sin tyngdpunkt i produktion och det praktiska arbetet är centralt. Teorier om läsbarhet, design och perception ingår, liksom kunskaper om parallellpublicering och hur texter bearbetas för publicering på webb.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa grundläggande kunskaper om och förmåga att diskutera och problematisera olika former av kommunikation, mediernas utveckling samt kommunikationens och medierna roll för makt och demokrati utifrån grundläggande medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier.
  • tillämpa aktuell programvara och grundläggande teorier om texters läsbarhet och grafisk designs betydelse för perception och förståelse vid textproduktion.
  • visa grundläggande förmåga att författa såväl akademiska som yrkesrelaterade texter på god svenska.
  • visa förmåga att söka, sålla och kritiskt granska information, samt att sätta in informationen i ett samhälleligt perspektiv, samt
  • visa förmåga att att samarbeta i grupp, ta ansvar för sitt eget lärande genom att noggrant läsa och följa anvisningar och skriftlig återkoppling och genom att planera, anpassa och genomföra projekt inom utsatt tid.
  • både ge och ta emot konstruktiv kritik.

Efter avklarat moment 1 (Medier och kommunikation) ska studenten kunna:

  • på ett övergripande sätt kunna beskriva olika mediesystem samt mediernas historiska utveckling, med viss fokus på svensk mediehistoria och mediesystem.
  • kunna redogöra för och diskutera journalistikens villkor samt mediernas olika samhälleliga och kulturella roller, med viss betoning på demokrati- och genusfrågor.
  • visa färdighet i att självständigt formulera korta akademiska texter
  • individuellt och i grupp sammanfatta, diskutera och presentera medie- och kommunikationsvetenskapliga problem som behandlas under föreläsningar, presentationer och i texter.

Efter avklarat moment 2 (Journalistisk) ska studenten kunna:

  • redogöra för grunderna i den journalistiska skrivprocessen och förstå principerna bakom begrepp som urval och vinkel,
  • producera text vars innehåll, språk och disposition samspelar för att göra texten intresseväckande och lättbegriplig
  • göra adekvata val i relation till vanliga språkriktighetsfrågor
  • förhålla sig analytiskt och reflexivt till sina egna och andras texter.

Efter avklarat moment 3 (Strategisk kommunikation I) ska studenten kunna:

  • kunna visa grundläggande kunskaper om socialpsykologiska teorier som behandlar samspelet mellan individ och samhälle,
  • på ett övergripande sätt kunna beskriva fältets historiska utveckling och kunna diskutera och problematisera centrala nyckelbegrepp, exempelvis propaganda, övertalning, strategisk kommunikation och promotional culture,
  • visa kunskaper och problematisera förhållandet mellan PR och journalistik,
  • visa färdighet i att självständigt formulera korta akademiska texter,
  • individuellt och i grupp sammanfatta, diskutera och presentera ämnesrelevanta problem som behandlas under föreläsningar, presentationer och i texter.

Efter avklarat moment 4 (Produktion för tryckta medier och webb) ska studenten kunna:

  • känna till och översiktligt kunna redogöra för grundläggande teorier om texters läsbarhet och den grafiska designens betydelse för perception och förståelse, och
  • tillämpa teorierna vid produktion av webbsidor och trycksaker.
  • använda aktuell programvara i produktionen av webbsidor och trycksaker.

Behörighetskrav

Engelska B, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 6/A6)

Undervisningens upplägg

Undervisningen på kursen består av föreläsningar, gruppövningar, självstudier, handledning och studiebesök. I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat.

Kursen kan läsas fristående, men ingår även som gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. En del undervisning och inslag på kursen anpassas speciellt för de olika inriktningarna.

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Kursen ställer höga krav grupparbeten och deltagande i övningar av examinerande karaktär, varpå anpassad studietakt inte kan tillämpas.

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salsskrivningar, seminarier, muntor eller redovisningar. Eftersom utbildningarna avser leda till jobb inom journalistik och kommunikation, ställs höga krav på skriftlig förmåga. Kursen är gemensam programkurs för Programmet för journalistik, Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap, samt Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. Formen för examinerande inslag på kursen kan därför variera mellan de olika programinriktningarna.

Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

På moment 2 kan rättande lärare, som alternativ till ny examinerande uppgift, erbjuda en restuppgift i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

På moment 1, 3 och 4 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Kriterierna för de olika betygsnivåerna anges i samband med varje moment. På moment 2 ges betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygen från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på moment på sammanlagt minst 15 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs inte ingå tillsammans med 1KO032 Journalistik, medier och kommunikation A1 15 hp, 1KO033 Journalistik, medier och kommunikation A2 15 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga Studierektorn vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.



Kursen ersätter de tidigare kurserna 1KO009 Medie- och kommunikationsvetenskap A 30 hp och 1KO006 Introduktion till medie- och kommunikationsområdet 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med någon av dessa.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 36

Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

Moment 1: Medier och kommunikation (7,5 hp)

Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar
Jenkins Henry, Sjöden Per
2. uppl. : Göteborg : Daidalos : 2012 : 311 s. :
ISBN: 9789171733689 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kinnebrock Susanne
Revisiting journalism as a profession in the 19th century: Empirical findings on women journalists in Central Europe
Ingår i:
Communications [Elektronisk resurs].
Frankfurt am Main : P. Lang : 34 : sid. 107-124 :
http://www.degruyter.com/view/j/comm.2009.34.issue-2/comm.2009.009/comm.2009.009.xml
Obligatorisk

Laughey Dan
Key themes in media theory
Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
ISBN: 9780335218134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig via Ebrary.

Lundgren Kristina
Kvinnliga reportrar på det journalistiska fältet
Ingår i:
Centrum med många riktningar
Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 91-102 :
http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
Obligatorisk

Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-07666-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ney Birgitta
Bland mediedrottningar på 1920-talet
Ingår i:
Centrum med många riktningar
Stockholm : Centrum för genusstudier, Stockholms universitet : 2009 : 194 s. (PDF) : sid. 65-81 :
http://www.erg.su.se/polopoly_fs/1.39104.1320403016!/Centrum_med_manga_riktningar.pdf
Obligatorisk

Massmedier : nya villkor för press, radio och tv i det digitala medielandskapet
Weibull Lennart, Wadbring Ingela
11., helt omarb. uppl. : Stockholm : Ekerlid : 2014 : 384 s. :
ISBN: 9789187391446
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

McQuail Denis
McQuail's mass communication theory
6. ed. : London : Sage : 2010 : 621 p. :
ISBN: 978-1-84920-292-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Journalistik (7,5 hp)

Ahlmér Anneli
Vad är grejen? : 4 steg till din första journalistiska artikel
Enskede : Byline : 2012 : 78 s. :
ISBN: 978-91-980088-0-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Börja skriva
Andersson-Ek Per, Andréasson Kenth, Edwardson Åke
2. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2005 : 242, [1] s. :
ISBN: 91-7037-214-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Häger Björn
Reporter : en grundbok i journalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2009 : 458 s. :
ISBN: 978-91-1-302321-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Bergström Bo
Bild & budskap : ett triangeldrama om bildkommunikation
3., rev. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2011 : 201 s. :
ISBN: 978-91-7331-432-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
9. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2015 : 319 s. :
ISBN: 9789173317030
Se Umeå UB:s söktjänst

Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Krogh Torbjörn von
Journalistisk kvalitet? : en antologi om hot och möjligheter när medievärlden förändras
Stockholm : Sim(o) : 2010 : 302 s. :
ISBN: 978-91-976916-9-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Renberg Bo
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 156, [4] s. :
ISBN: 91-44-03437-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkriktighetsboken
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2011, cop. 2005 : 413 s. :
ISBN: 978-91-1-304370-8
Se Umeå UB:s söktjänst

Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber : 2008 : 263, [1] s. :
ISBN: 978-91-47-08460-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3: Strategisk kommunikation I (7,5 hp)

Introduktion till socialpsykologi
Angelöw Bosse, Jonsson Thom
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 270 s. :
ISBN: 91-44-00597-0 ; 423:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Corner John
Mediated politics, promotional culture and the idea of "propaganda"
Ingår i:
Media, culture & society.
London : Sage Publications : 1979- : 29 : sid. 669-677 :
Obligatorisk

Strategisk kommunikation : en introduktion
Falkheimer Jesper, Heide Mats
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 219 s. :
ISBN: 9789144077222
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blurred lines : German freelance journalists with secondary employment in public relations
Koch Thomas, Obermaier Magdalena
Ingår i:
Public relations review
Silver Spring, Md. : Communication Research Associates, Inc. : 1975- : 40 : sid. 473-482 :
Obligatorisk

Journalism and PR. News media and public relations in the digital age.
Lloyd John, Toogood Laura
I.B.Tauris : 2015 :
Obligatorisk

Medierna och demokratin
Nord Lars, Strömbäck Jesper
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 373 s. :
ISBN: 978-91-44-07666-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Powell Helen.
Promotional culture and convergence : markets, methods, media
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : 2013. : x, 238 pages :
ISBN: 9780415672795 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Klein Naomi
No logo : no space, no choice, no jobs
10th anniversay ed., 3. ed. : New York : Picador : 2010, c2009 : xli, 502 s. :
ISBN: 978-0-312-42927-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Knightley Phillip
The first casualty : the war correspondent as hero and myth-maker from the Crimea to Iraq
3. ed. : Baltimore, Md. : Johns Hopkins University Press : 2004 : xiii, 594 s. :
http://www.loc.gov/catdir/bios/jhu051/2004010945.html
ISBN: 0801880300 (pbk. : alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst

Wernick Andrew
Promotional culture : advertising, ideology and symbolic expression
London : Sage Publications : 1991 : 208 s. :
ISBN: 0-8039-8390-5 (inb.) ;
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4: Produktion för tryckta medier och webb (7,5 hp)

Blomqvist Jacob
Adobe InDesign® CS5.5 : med ABC för grafisk form
Johanneshov : Grafém : 2012 : 152 s. + :
ISBN: 9789197513197
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Geijer Erik
Skriva för webben
.SE:s Internetguide, nr 8 : 2012 :
https://www.iis.se/lar-dig-mer/guider/hur-man-skriver-for-webben/
Obligatorisk

Lindquist Kristian
Webbjournalistik
1. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2010 : 190 s. :
ISBN: 978-91-1-302584-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och internetlänkar.

Referenslitteratur

Grafisk kokbok 3.0 : guiden till grafisk produktion
Johansson Kaj, Lundberg Peter, Ryberg Robert
3., rev. uppl. : Malmö : Arena i samarbete med Kapero grafisk utveckling : 2006 : 453, [1] s. :
ISBN: 91-7843-224-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst