"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Läsande och berättande i digitala och nya medier, 7,5 hp

Engelskt namn: Reading and Narrating in Digital and New Media

Denna kursplan gäller: 2017-10-30 till 2019-10-27 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1LV067

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Litteraturvetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2017-03-03

Innehåll

De senaste decennierna har de sätt på vilka en text kan produceras och läsas förändrats i de digitala och nya medierna. Syftet med kursen är att med hjälp av relevanta teorier introducera och undersöka de möjligheter och begränsningar som finns med digitala publiceringsformer, berättande och läsande. Kursen innehåller fördjupade studier i olika former av s.k. online communities och digitala berättelser, såväl som i de teknologiska och kulturella utmaningar de digitala och nya medierna medför.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande ha:

  • kunskap om nya mediers betydelse för läsning, berättande och litteraturdebatter
  • kunskap om medie- och genretypiska texter
  • visat förmåga att analysera berättelser i olika mediala former
  • visat förmåga att reflektera över och bedöma olika publikationsformers och mediers möjligheter och begränsningar
  • visat förmåga att förhålla sig till ett större litterärt sammanhang.

 

Behörighetskrav

Litteraturvetenskap 60 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i kursens seminarier och grupparbeten samt i form av en individuell skrivuppgift.

Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie tillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle inom två månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Studerande som registrerats på en kurs har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För mer information, se http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/

Övriga föreskrifter

Kursen ingår även i Programmet för litteraturvetenskap och kreativt skrivande, termin 3
 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 44

Reading and narrating in digital and new media, 7.5 hp

Facklitteratur

Aarseth Espen
Cybertext : perspectives on ergodic literature.
Baltimore, Md. : Johns Hopkins University Press : 1997 : 203 s. :
ISBN: 0-8018-5579-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läsanvisning: Kap 1, s 1-23.

Benjamin Walter
The Storyteller
Ingår i:
The novel
Oxford : Blackwell : 2006 [eg. 2005] : xiv, 821 s. : sid. Kap 18, 361-378 :

Hayles N. Katherine
How we think : digital media and contemporary technogenesis
Chicago, Ill. : University of Chicago Press : 2012 : 280 s. :
ISBN: 978-0-226-32140-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3, s 55-83.

Jenkins Henry
Convergence culture : where old and new media collide
New York : New York University Press : 2006 : xi, 308 p. :
ISBN: 978-0-8147-4281-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Introduction och kap 5, s 1-24, 169-205.

Lindgren Leavenwort Maria
Transmedial Narration and Fan Fiction. The Storyworld of the Vampire Diaries
Ingår i:
Storyworlds across media
Lincoln, Neb. : University of Nebraska Press : 2014 : 400 p. : sid. 315-331 :

Literary Studies in the Digital Age. An Evolving Anthology.
Modern Language Association :
https://dlsanthology.mla.hcommons.org/
Läsanvisning: Finns på nätet.

Lost in an iPad. : Narrative Engagement on Paper and Tablet.
Mangen Anne, Kuiken Don
Ingår i:
Scientific Study of Literature
John Benjamins Publishing Company : 4 : sid. 150-177 :
Läsanvisning: Finns på nätet.

Why Don't We Read Hypertext Novels?
Mangen Anne, van der Weel Adrian
Ingår i:
Convergence
London, UK : John Libbey & Co. : c1995- : sid. 1-16 :
Läsanvisning: Finns på nätet.

Miall David
Confounding the Literarys. Temporal Problems in Hypertext
Ingår i:
From codex to hypertext
Amherst : University of Massachusetts Press : 2012 : vii, 262 pages : sid. Kap 10, 203-216 :

Murray Janet H.
Hamlet on the holodeck : the future of narrative in cyberspace.
New York : Free Press : 1997 : xii, 324 s. :
ISBN: 0-684-82723-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 4, s 97-125

Ong Walter J.
Orality and literacy : the technologizing of the word
London : Routledge : 2002 : 204 s. :
ISBN: 0-415-28129-6(pbk)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 4, s 77-113. Finns på nätet.

Ryan Marie-Laure
Meaning as Spectacle. Verbal Art in the Digital Age
Ingår i:
Why study literature?
Århus : Aarhus University Press : 2011 : 256 p. : sid. 25-54 :

Ryan Marie-Laure
Story/Worlds/Media. Tuning the Instrument of a Media-Conscious Narratology
Ingår i:
Storyworlds across media
Lincoln, Neb. : University of Nebraska Press : 2014 : 400 p. : sid. 25-49 :

A Companion to Digital Literary Studies
Siemens Ray, Schreibman Susan
John Wiley & Sons : 2013 : 640 s. :
ISBN: 9781118492277
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: I urval.

Ytterligare material kan tillkomma enligt lärarens anvisningar.