"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk och kön, 7,5 hp

Engelskt namn: Language and Gender

Denna kursplan gäller: 2019-12-30 till 2021-01-03 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1NS025

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Svenska/nordiska språk: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2007-12-10

Reviderad av: Studierektor för Institutionen för språkstudier, 2019-10-16

Innehåll

Kursens övergripande mål är att ge en introduktion till forskningsfältet språk och kön. Sambandet mellan språk och kön diskuteras med utgångspunkt i språkvetenskapliga studier inom forskningsfältet och utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. Talspråket och iscensättning av kön i verbal interaktion står särskilt i fokus - inom både privat och offentlig sfär. I kursen behandlas också samband mellan kön, standardspråk och dialekt. Språklig sexism diskuteras ur ett språkplaneringsperspektiv. Några centrala teoretiska begrepp i kursen är kön/genus, intersektionalitet, språklig sexism och praktikgemenskap.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

  • redogöra för hur kön, och andra identiteter, görs i verbal interaktion i skilda praktikgemenskaper i offentligheten och i privatlivet
  • redogöra för grundläggande språkvetenskapliga och genusteoretiska begrepp inom språk och kön-fältet

Färdighet och förmåga

  • relatera språk och kön-forskning till genusvetenskapliga och feministiska strömningar
  • använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera hur normativa förväntningar och stereotypa föreställningar om kön kommer till uttryck i språkliga förhandlingar om identiteter samt värdera konsekvenserna av dessa föreställningar och förväntningar

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarieövningar och gruppdiskussioner.

Examination

Kursen examineras genom tre uppgifter: två seminarier med inlämning av skriftligt underlag och en skriftlig inlämningsuppgift. Betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden.Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingstentamen.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Tentamensskrivningar görs vid Umeå universitet, Campus Umeå. Om synnerliga skäl föreligger kan studerande beviljas att skriva på annan ort. Den student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle skriftligen ansöka om detta hos Institutionen för språkstudier. Inlämningsuppgifter ska lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2019 vecka 1

Litteraturlista

Språk och kön
Edlund Ann-Catrine, Erson Eva, Milles Karin
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 256 s. :
ISBN: 9789172274525 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Alla kapitel utom 10 och 11, ca 200 sidor.)

Nordenstam Kerstin
Genusperspektiv på språk
Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2003 : 60 s. :
http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800086170/isbn91-85027-08-1.pdf
ISBN: 91-85027-08-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Skriften kan beställas från Högskoleverkets webbplats eller laddas ner som pdf.)

Romaine Suzanne
Variation in Language and Gender
Ingår i:
The handbook of language and gender
Oxford : Blackwell : 2003 : xv, 759 s. : sid. 98-118 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (20 sidor)

Tannen Deborah
Gender and Family Interaction
Ingår i:
The handbook of language and gender
Oxford : Blackwell : 2003 : xv, 759 s. : sid. 179-201 :
Obligatorisk
Läsanvisning: (22 sidor)

Outside in-group and out-group identities? Constructing male solidarity and female exclusion in UK builders' talk
Baxter Judith, Wallace Kieran
Discourse & Society 20:4 : 2009 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 411-429.

Bucholtz Mary
"Why be normal?" Language and identity practices in a community of nerd girls
Language and Society : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Hämtas elektroniskt via universitetsbiblioteket.

Think practically and look locally. Language and gender as community-based practice
Eckert Penelope, McConnell-Ginet Sally
Annual Review of Anthropology 21 : 1992 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 461-490. Hämtas elektroniskt via universitetsbiblioteket.

Ericsson Stina
Heteronormativity in First Encounters. An interactional analysis
NORA 19 : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 87-104. Hämtas elektroniskt via universitetsbiblioteket.

Ericsson Stina
"That is the dad and this is the mum". Parent-child co-construction of heterosexual identities in conversations
Gender and Language : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 405-432.

Language, gender and feminism : theory, methodology and practice
Mills Sara, Mullany Louise
Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge : 2011 : 206 s. :
ISBN: 9780415485951
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 1. Contemporary issues in language, gender and feminism. Kap. 2. Why we still need feminism. Kap. 3. Theorising gender. Kap. 4. Feminist linguistic approaches. Kap. 6. Sexuality. Kap. 7. Sexism. Kap. 8. Future directions (140 sidor)

Ohlsson Maria
Att konstruera kön : en studie av skolelever i enkönad och blandad grupp
Svenskans beskrivning 23 : 1999 :
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 326-335.

Talbot Mary M.
Language and gender
2nd ed. : Cambridge : Polity : 2010 : xiii, 273 s. :
ISBN: 0745646050 (pbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 4. Telling stories. Kap. 5. Conversation. Kap. 6. Difference and dominance and beyond.

Wohjan Daniel
De personliga pronomenens makt. En studie av hur pronomen styr våra föreställningar om personer
Svenskans beskrivning 32 : 2013 :
Hämtas på
Obligatorisk
Läsanvisning: S. 356-367.

Referenslitteratur

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Gemzöe Lena
Feminism.
Stockholm : Bilda : 2005 :

Norrby Catrin
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 284 s. :
ISBN: 9789144088884
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Skrivboken 7:e uppl : Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Gleerups : 2014 : s. :
ISBN: 9789140687487
Se Umeå UB:s söktjänst

Söderlund Hanna
”Jättekul att det är så många tjejer här ikväll” : en interaktionell studie om humor och kön i tv-programmet Parlamentet
Umeå : Institutionen för språkstudier, Umeå universitet : 2016 : 210 s. :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 978-91-88466-89-1
Se Umeå UB:s söktjänst