"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionspedagogik: kandidatkurs, 15 hp

Engelskt namn: Religious Education: Specialization Course

Denna kursplan gäller: 2016-01-04 till 2016-01-10 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1RE196

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Teologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2014-12-11

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper i teori och praktik inom religionspedagogiken samt en inledning i religionspedagogisk forskning och metod. Pedagogiska problem som religiöst lärande kan medföra diskuteras utifrån olika religiösa traditioner med fokus på mångkulturalitet. Mot bakgrund av en historisk översikt om det kristna kulturarvet analyseras traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria och aktuella pedagogiska frågeställningar.  Kursen är komparativt upplagd och anlägger ett genusperspektiv.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra centrala begrepp för förståelse av religiositet och religiöst engagemang för aktuella svenska förhållanden,                                                                                                                                               
  • redogöra för kristendomens nutida situation ur ett nord-syd perspektiv,                                                           
  • visa översiktlig kunskap om idéer och raditioner i den svenska religionsundervisningens historia,
  • beskriva pedagogiska modeller för barn- och ungdomsverksamhet i religiösa samfund,
  • visa förståelse för genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion,
  • diskutera förändringsprocesser inom det mångkulturella samhället.

Färdighet och förmåga

  • tillämpa begreppsliga verktyg för förståelse och analys av religiositet i dagens Sverige,                                    
  • uppvisa förmåga att reflektera över orsakerna till kristendomens ställning utanför och inom västvärlden,
  • problematisera följderna av det historiska förhållandet mellan kyrka och stat i fråga om religionsundervisning i Sverige,
  • analysera pedagogiska modeller angående lämplighet för olika åldersgrupper i barn- och ungdomsverksamhet
  • kritiskt diskutera genusperspektivet inom ramen för pedagogiska frågeställningar i organiserad religion.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • uppvisa en omfattande repertoar av verktyg för att reflektera kring genusperspektivet beträffande pedagogiska frågeställningar och religiös engagemang
  • analysera den egna förförståelsen av olika teorier om barns religiösa och sociala utveckling
  • uppvisa ett sakligt förhållningssätt till lämpliga pedagogiska modeller rörande barn- och ungdomsverksamhet.

Behörighetskrav

Univ: För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60hp med godkänt resultat på minst 45hp, varav minst 7,5 utgörs av momenten Religion och samhälle eller Kristendomens utveckling eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppövningar. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen genom kursplattformen. Då det på kursen förekommer litteratur på engelska måste den studerande kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen.

Examination

Kunskapsredovisning sker i form av skriftliga prov. När kursen ges som nätkurs sker examination över kursplattformen. Examinationen innefattar skriftliga uppgiftsredovisningar om 9hp samt sluttentamen om 6 hp.

Som kursbetyg avvänds betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den som godkänts i prov får ej undergå prövning för högre betyg.

För studerande som inte godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle senast inom tre månader från ordinarie provtillfälle. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd om inte särskilda skäl talar mot det. Begäran om detta lämnas till Humanistiska fakultetsnämnden. Studerande har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas av Studentcentrum vid Umeå universitet. Se http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.