"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Barnbibliotekets roll i samhället, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: The Children´s library in society

Denna kursplan gäller: 2009-09-28 och tillsvidare

Kurskod: 2BV021

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biblioteks- och informationsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2018-06-11

Innehåll

Syftet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om barnbibliotekets roll i samhället, ur såväl ett vetenskapligt som ett verksamhetsorienterat perspektiv. Kursen innehåller en historisk tillbakablick på barnbiblioteket som institution, men har sitt huvudsakliga fokus på barnbiblioteket idag och dess roll i samhället. I kursen ingår föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas de studerande känna till och redogöra för: - barnbibliotekets historiska utveckling, främst i Sverige - bibliotekspolitik och samhälleliga frågor av betydelse för barnbibliotekets verksamhet och utveckling - nutida perspektiv på barnbibliotek och barn - biblioteks- och informationsvetenskaplig forskning om barnbibliotek och informationsförmedling till barn, samt om bibliotekarieprofessionen och barnbibliotekets verksamhet - metoder för analys och utvärdering av barnbiblioteksverksamhet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är på distans men innehåller fysiska träffar i Umeå. Dessa träffar bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Vid sidan om författas individuella arbeten. Då kursen ges på distans är det möjligt att fullfölja kursen utan att närvara vid träffarna i Umeå. Kompletterande material som gör det möjligt att fullfölja kursen ändå kommer att läggas ut i läroplattformen Cambro.

Examination

Examinationen sker i form av seminarieuppgifter och övningar samt individuella arbeten. Som betyg användes något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. För betyget väl godkänd krävs väl godkänd på den avslutande examinationsuppgiften – en individuell uppsats. Redovisningsformerna ska möjliggöra en individuell bedömning av de studerande. Studenter har rätt till fyra examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har student rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.