"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Baskurs i samhällsvetenskaplig analys, 30 hp

Engelskt namn: Basic Course in Social Science Analysis

Denna kursplan gäller: 2011-08-29 till 2012-08-19 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2EH030

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Ekonomisk historia: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Enheten för ekonomisk historia

Beslutad av: Programkommiten, 2008-09-15

Reviderad av: Programkommittén, 2011-05-09

Innehåll

Baskursen ges gemensamt av institutionerna för ekonomisk historia, informatik, pedagogik, sociologi och statsvetenskap. Baskursen behandlar olika samhällsvetenskapliga teorier som används för att förklara ekonomisk utveckling och samhällsförändring efter 1900, med tyngdpunkt i temat ”globaliseringsprocesser, utbildningssystemens förändring och arbetsmarknadens utveckling”. Temats syfte är dels att introducera studenterna till olika samhällsvetenskapliga teorier och forskningsresultat, samt dels att diskutera studenternas roll och möjligheter på en allt mer internationaliserad arbetsmarknad. Baskursen ger grundläggande förmåga att självständigt formulera ett samhällsvetenskapligt problem och att förbereda och genomföra en avgränsad undersökning av detta. För detta ges även grundläggande kunskaper i tillämpad samhällsvetenskaplig metod samt förmåga att självständigt disponera, skriva och redovisa en skriftlig rapport. Nedan ges en kort beskrivning av momentinnehållet. Moment 1: Globalisering, utbildning och arbetsmarknad, 15hp Momentet handlar om att utifrån samtliga medverkande institutioners områden studera olika perspektiv på det långsiktiga samspelet mellan globalisering, utbildning och arbetsmarknad. Momentet ger också en introduktion till några centrala samhällsvetenskapliga perspektiv i respektive ämne. Huvudsyftet med momentet är att träna studentens förmåga att förstå och analysera samhällsproblem ur olika ämnens perspektiv. Moment 2: Samhällsvetenskap i teori och praktik, 15hp Momentet skildrar teori, studieobjekt och metoder genom exempel från olika samhällsvetenskapliga discipliner. Det sker genom att undervisningen ges gemensamt av ekonomisk historia, pedagogik, statskunskap och sociologi. Momentet syftar även till att tillämpa perspektiven från moment 1 genom att producera och kritiskt diskutera en egen vetenskapligt baserad text.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall de studerande kunna: Moment 1: Globalisering, utbildning och arbetsmarknad, 15hp Kunskap och förståelse - visa kunskap om och förståelse för det långsiktiga samspelet mellan samhälle och ekonomisk samt teknologisk förändring. Färdighet och förmåga - visa förmåga att grundläggande använda samhällsvetenskapliga teorier för att förklara världsekonomins förändring efter 1900. - visa kunskap om och förståelse för samhällsteoriers och vetenskapliga metoders användbarhet i studier av relationerna mellan globaliseringsprocesser, utbildningssystemens förändring och arbetsmarknadens utveckling. - kunna beskriva vad olika former av IKT-användning betyder med avseende på konsekvenser för samhälle, organisation och invid. - diskutera statsvetenskapliga frågeställningar utifrån en rad grundläggande teoretiska perspektiv. - kunna genomföra grundläggande informationssökning. - visa förmåga att självständigt disponera, skriva och redovisa en kortare skriftlig rapport. Värderingsförmåga och förhållningssätt - visa ett kritiskt och reflexivt förhållningssätt gentemot samhällsforskningens relation till samhällsutvecklingen. - visa insikt och medvetenhet om sitt behov av ytterligare kunskap inom olika samhällsområden. Moment 2: Samhällsvetenskap i teori och praktik, 15hp Kunskap och förståelse - visa kunskap om och förståelse för samhällsteoriers och vetenskapliga metoders användbarhet i studier av relationerna mellan globaliseringsprocesser, utbildningssystemens förändring och arbetsmarknadens utveckling. - diskutera sociologiska frågeställningar utifrån en rad grundläggande teoretiska perspektiv. - kunna redogöra för pedagogikens problemområde, samt beskriva och diskutera utbildning och lärande med hjälp av teoretiska perspektiv inom disciplinen pedagogik Färdighet och förmåga - visa förmåga att självständigt formulera ett samhällsvetenskapligt problem. - visa grundläggande kunskaper i tillämpad samhällsvetenskaplig metod. - visa förmåga att självständigt disponera, skriva och redovisa en längre skriftlig rapport. Värderingsförmåga och förhållningssätt - förhålla sig kritiskt och balanserat till olika tolkningar av samhällsvetenskapliga forskningsresultat.

Behörighetskrav

För att antas till utbildningsprogrammet och därmed även baskursen krävs förutom grundläggande behörighet för högskolestudier särskild behörighet (s k standardbehörighet) D.1. För den som fr.o.m. termin 2 skall läsa ekonomiska ämnen, informatik eller statistik prövas den särskilda behörigheten i samband med anmälan till ämnet. För dessa ämnen gäller Matematik C. En betydande del av kurslitteraturen består av engelskspråklig litteratur. Examinationen på vissa kurser förutsätter goda kunskaper i skriftlig framställning.

Undervisningens upplägg

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier i grupp eller enskilt.

Examination

Studenterna examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Varje kurs prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till omprov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. 7. Tillgodoräknande Studierektor vid institutionen för ekonomisk historia beslutar om tillgodoräknande av kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 35

Globalisering, utbildning och arbetsmarknad

Internetgalaxen : reflektioner om Internet, ekonomi och samhälle
Castells Manuel, Sandin Gunnar
Göteborg : Daidalos : 2002 : 295 s. :
ISBN: 91-7173-166-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hettne Björn
Vad är utveckling?
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2008 : 95, [1] s. :
ISBN: 978-91-85695-61-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillväxt, stagnation, kaos : en institutionell studie av underutvecklingens orsaker och utvecklingens möjligheter
Gunnarsson Christer, Rojas Mauricio, Andersson Martin
3., [rev. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2008 : 352 s. :
ISBN: 978-91-85695-58-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Berger Peter L.
Invitation till sociologi : ett humanistiskt perspektiv
4. uppl. : Stockholm : Prisma : 2001 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-518-3958-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lewin Leif
Statsvetenskapens grunder
1. uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2007 : 93, [1] s. :
ISBN: 978-91-85695-13-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk

Steger Manfred B.
Globalization : a very short introduction
Fully updated new, 2. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2009 : 147 s. :
ISBN: 978-0-19-955226-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillkommer ett antal artiklar enligt lärares anvisningar

Samhällsvetenskap i teori och praktik

Berger Peter L.
Invitation till sociologi : ett humanistiskt perspektiv
4. uppl. : Stockholm : Prisma : 2001 : 166, [1] s. :
ISBN: 91-518-3958-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tikly Leon
Education and the new imperialism
Ingår i:
Comparative education.
Oxford : Carfax : sid. 173-198 :
Obligatorisk

Vygotskij och pedagogiken.
Bråten Ivar, Hollsten Gunilla
Lund : Studentlitteratur, 1998 ; (Lund : 163 s. :
ISBN: 91-44-00502-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nilsson Peter
Vad är pedagogik : några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv
Umeå : Pedagogiska institutionen, Umeå Univ. : 2005 : 1 PDF-fil (9 s.) :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk

Tillkommer artikelkompendium