"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi B53, 30 hp

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment: 1. Finansiering, 7.5 hp / Finance, 7.5 ECTS 2. Räkenskapsanalys och värdering, 7.5 hp / Financial Analysis and Valuation, 7.5 ECTS 3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 hp /Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems 7.5 ECTS 4. Vetenskaplig metod, 7.5 hp / Research Methodology in Business Administration, 7.5 ECTS Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer. Moment 1. Finansiering, 7.5 högskolepoäng Momentet syftar till att ge kunskaper om företagets överväganden i samband med anskaffning av materiella -, icke materiella - och finansiella resurser samt hur dessa resurser kan utnyttjas på ett optimalt sätt i företaget. Förväntat studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten kunna: • använda befintliga tekniker för bearbetning av information kring ovanstående problemområde i syfte att skapa ett optimalt underlag för målinriktad finansiell styrning. • behandla problem, metoder och tekniker i samband med finansiering. • beräkna aktieägarvärde genom att investera i anläggningstillgångar av olika slag. Särskild vikt läggs vid olika analysmetoder och tekniker. • förstå värdegenerering genom finansiering med eget och långfristigt kapital. • överväga val mellan olika kapitalformer samt kunna överblicka företagets totala kapitaldimensionering. • använda kalkylprogrammet Excels finansiella tillämpningsområden, framförallt vid investeringsplanering. Undervisningens uppläggning Undervisningen strävar mot en handledningsinriktad studieform och bedrivs i form av traditionella föreläsningar, gruppövningar, seminarium och praktikfall. Under kursen används kalkylprogrammet Excel som ett finansiellt besluts- och analysstöd. Genom detta underlättas förståelsen för de analysverktyg som behandlas under kursen samtidigt som grundläggande kunskaper i detta (eller liknande) kalkylprogram är en i det närmaste nödvändighet för en företagsekonom. Examination Examination sker genom en skriftlig tentamen. Se även nedan. Moment 2. Räkenskapsanalys och värdering, 7.5 högskolepoäng Momentet syftar till att ge de teoretiska utgångspunkterna för resultatmätning. De olika förekommande teknikerna och metoderna för finansiell analys och planering behandlas. Tolkningen av analysens resultat ges stor vikt. Exemplifieringar av olika åtgärder diskuteras. Analysen sker utifrån ett samhälleligt och organisatoriskt perspektiv, vilket också påverkar valet av lämpliga analysverktyg. Analysen motiveras av behov av löpande utvärdering av verksamhetens effekter i ekonomiska termer. Under detta moment kommer affärssystem att användas i undervisningen. Affärssystemet omvandlar information till kunskap och är verktyget att styra verksamheten. Affärssystem möjliggör således snabbare och mer välgrundande beslut. Förväntat studieresultat Efter genomgånget moment skall studenten: • Använda befintliga tekniker för bearbetning av information kring ovanstående problemområde i syfte att skapa ett optimalt underlag för målinriktad finansiell analys. • Använda sig av företagens mät- och värderingstekniker. Huvudvikten läggs vid den "verktygslåda" som används för att belysa dimensioner som likviditet, soliditet, lönsamhet och effektivitet. • Förstå och analysera ett företags kassaflöde, samt förstå dess syfte och användning. • Tillämpa olika former av företagsvärdering, samt förstå deras syften, metoder och användning. • Känna till hur affärssystem kan användas för uppföljning av verksamheter och som beslutsunderlag. Undervisningens uppläggning Undervisningen strävar mot en handledningsinriktad studieform och bedrivs i form av traditionella föreläsningar, gruppövningar, seminarium och praktikfall där de studerande på egen hand samlar information, analyserar densamma och med hjälp av olika modeller fattar beslut om lämpliga handlingsalternativ. Deltagande i seminarieövningar som innehåller element av examination är obligatoriskt. Examination Examinationsförfarandet är uppbyggt av inslag som: seminariedeltagande, muntlig framställning samt författande av PM och skriftliga tentamina. Se även nedan. Moment 3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 högskolepoäng Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Under momentet behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Begreppet problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses. Ett entreprenörskapsperspektiv grundat i tanken om socialt agentskap ställs mot det managementperspektiv som dominerat i tidigare kurser. Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga företag. En central frågeställning är: Hur utvecklas entreprenöriella processer och vilka är processernas väsentliga drivkrafter? Drivkrafterna återfinns såväl hos entreprenören/det entreprenöriella teamet som i de dynamiska sammanhang i vilka processerna ingår. Frågor om vad entreprenöriellt agerande innebär och hur entreprenöriella förhållningssätt relateras till rådande samhällstrender och strukturella förändringar belyses med hjälp av teoretiska resonemang och praktiska exempel. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar som organiseras i form av teman. Några exempel på teman som kan förekomma är entreprenörskapets relation till genus, tillväxt eller hållbar utveckling resp. frågeställningar om intraprenörskap och etableringsprocessen. Entreprenörskapet manifesterar sig i konkret affärsverksamhet. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé och att konkretisera idén i en affärsplan. Genom detta förenas entreprenörskapsperspektivet med det managementperspektiv som också är en förutsättning för företagande. För att kunna bedriva affärsutveckling framgångsrikt är tillgång till beslutsstöd av väsentlig betydelse. Momentet avslutas därför med ytterligare datorstödda övningar i att använda affärssystem i beslutsprocessen. Förväntat studieresultat Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna; • redogöra för och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet • beskriva och analysera den entreprenöriella processens drivkrafter, särdrag och sammanhang • tillämpa teorier om entreprenörskap på verkliga situationer • ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan • använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser • planera och genomföra en presentation inom ett entreprenörskapstema samt argumentera för och sälja in en affärsidé • visa kompetens gällande vilka affärsprocesstöd som finns i affärssystem Undervisningens uppläggning: Utbildningen i entreprenörskap skall också bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé och strävan bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion i samspel med studenternas egenaktivitet och förmåga att lära i interaktion med andra. En pedagogisk modell för kursen kommer att användas som utgångspunkt för alla moment. Grundstenarna i denna pedagogiska modell är (1) eget ansvar för lärandet, (2) lära genom egen erfarenhet, (3) lärande genom reflektion samt (4) kollektivt lärande. Alla dessa delar måste finnas med samtidigt i kursen och olika moment och delar i kursen kommer att bidra till att detta uppnås. Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra som praktiskt arbetar med entreprenörskap och affärsutveckling kommer inledningsvis att ge en plattform och en arena på vilken studenterna tillsammans med mentorer och handledare utvecklar kunskap om entreprenörskap och affärsutveckling. Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får, som en integrerad del i kursuppläggningen, möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema och att i en studentföreläsning kommunicera teoretiska idéer och koppla dem till verkliga företag och entreprenörer. En affärsutvecklingsuppgift genomförs också. Den innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för ett nya verksamheter eller för att utveckla företags fortsatta verksamhet. Uppgiften presenteras muntligt och diskuteras i seminarieform. Arbetet med uppgifterna sker i mindre grupper. Examination Momentet examineras genom individuell hemtentamen/skriftlig tentamen, dugga, studentföreläsning och en affärsutvecklingsuppgift. Se även nedan. Moment 4. Vetenskaplig metod, 7.5 högskolepoäng Momentets övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter. Momentet inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys. Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. De övergripande vetenskapliga angreppssätten (framför allt induktion och deduktion) penetreras och kopplas till olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information. Under kursen ingår också moment som ger kännedomen om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna. Förväntat studieresultat Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna: • redogöra för grunddragen i de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen. • redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem. • söka, värdera och använda olika typer av information på en grundläggande nivå. • argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material. • kritiskt granska en rapport utifrån olika perspektiv. • i samverkan med andra studenter självständigt genomföra en undersökning. Undervisningens uppläggning Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro. Examination Momentet examineras genom individuell skriftlig och/eller muntlig examination samt PM-författande. Dugga kan förekomma. Se även nedan.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

Univ: Företagsekonomi A 30 hp eller motsv

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om något moment innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial. Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen erfordras betyget Väl godkänd i tre av kursens moment. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Tidigare kurskoder för B-kurs 20p/30hp i företagsekonomi (1969-2007): FEKB31, FEKB37, FEKB39, FEKB20 och FEKB53



Kursen ingår i Civilekonomprogrammet 180/240 hp. Kursen avser också andra terminens studier i ämnet företagsekonomi och ingår som en kurs på B-nivå i en kandidatexamen vid Umeå universitet.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.