"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi B53, 30 hp

Engelskt namn: Business Administration B53

Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2013-08-25 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE014

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-05-28

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2012-06-11

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.

Kursen består av följande moment:

  1. Finansiering, 7.5 hp / Finance, 7.5 ECTS
  2. Räkenskapsanalys och värdering, 7.5 hp / Financial Analysis and Valuation, 7.5 ECTS
  3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 hp /Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems 7.5 ECTS
  4. Vetenskaplig metod, 7.5 hp / Research Methodology in Business Administration, 7.5 ECTS

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Finansiering, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att ge kunskaper kring grundläggande begrepp, teorier och metoder inom finansiering. Fokus är på anskaffning och nyttjande av finansiella resurser. Detta inkluderar bland annat metoder för analysering av investeringsbeslut och räntor. Momentet behandlar även hur företagets kapitalstruktur påverkas av finansiella beslut. Dessutom syftar momentet till att utveckla förståelse och kunskap om koncepten för avkastning och risk vid investeringsbeslut.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara centrala begrepp inom finansiering
  • tillämpa principer för värdering av företagets tillgångar och deras risker
  • applicera olika tekniker för att kalkylera värdet och ta finansiella beslut för olika projekt
  • analysera företagets systematiska och osystematiska risk
  • analysera principal-agent-problemet mellan företagets ledning och ägare
  • analysera företagets kapitalanskaffning
  • genomföra känslighetsanalyser med hjälp av kalkylprogram

Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutet fall, där studenternas förmåga att lösa ett praktiskt problem är central.

Examination
Examination sker genom en eller flera gruppuppgifter och individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Moment 2.   Räkenskapsanalys och värdering, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att ge de teoretiska utgångspunkterna för resultatmätning. De olika förekommande teknikerna och metoderna för användning av redovisningsinformation behandlas. Under momentet används kalkylprogrammet Excel som ett analys- och beslutsstöd. Stor vikt läggs vid tolkningen av resultaten. Olika problem lyfts fram och åtgärder diskuteras. Analysen sker utifrån ett samhälleligt och organisatoriskt perspektiv, vilket också påverkar valet av lämplig analysmetod. Analysen motiveras genom behovet av en löpande utvärdering av företaget i ekonomiska termer.

Under detta moment kommer affärssystem att användas i undervisningen. Affärssystemet omvandlar information till kunskap och är verktyget att styra verksamheten. Affärssystem möjliggör således snabbare och mer välgrundade beslut.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • använda tekniker för att granska företags redovisningsinformation
  • använda mättekniker för att bedöma företags lönsamhet, betalningsförmåga, effektivitet och risk
  • genomföra en strategisk analys av företagets omvärld
  • tillämpa olika metoder för företagsvärdering
  • analysera värderingsmetodernas för- och nackdelar
  • känna till hur affärssystem kan användas som beslutsunderlag och för uppföljning av verksamheter

Undervisningens uppläggning
Undervisningen bedrivs i form av traditionella föreläsningar, gruppövningar, praktikfall med seminarium samt laborationer i affärssystem kring verksamhetsuppföljning. Studenterna förväntas själva samla in, bearbeta och analysera företag utgående från årsredovisningsdata och annan tillgänglig information.

Examination
Examination sker genom individuell skriftlig tentamen och gruppvis genomfört PM som omfattar muntlig framställning, aktivt studentdeltagande samt laborationer i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 3.   Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 högskolepoäng
Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser.
Under momentet behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Begreppet problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses. Ett entreprenörskapsperspektiv grundat i tanken om socialt agentskap ställs mot det managementperspektiv som dominerat i tidigare kurser.

Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga företag. En central frågeställning är: Hur utvecklas entreprenöriella processer och vilka är processernas väsentliga drivkrafter? Drivkrafterna återfinns såväl hos entreprenören/det entreprenöriella teamet som i de dynamiska sammanhang i vilka processerna ingår. Frågor om vad entreprenöriellt agerande innebär och hur entreprenöriella förhållningssätt relateras till rådande samhällstrender och strukturella förändringar belyses med hjälp av teoretiska resonemang och praktiska exempel. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar som organiseras i form av teman. Några exempel på teman som kan förekomma är entreprenörskapets relation till genus, tillväxt eller hållbar utveckling resp. frågeställningar om intraprenörskap och etableringsprocessen.

Entreprenörskapet manifesterar sig i konkret affärsverksamhet. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé och att konkretisera idén i en affärsplan. Genom detta förenas entreprenörskapsperspektivet med det managementperspektiv som också är en förutsättning för företagande.
För att kunna bedriva affärsutveckling framgångsrikt är tillgång till beslutsstöd av väsentlig betydelse. Momentet innehåller därför obligatoriska datorstödda övningar/laborationer i att använda affärssystem i beslutsprocessen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment förväntas den studerande kunna;

  • redogöra för och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
  • beskriva och analysera den entreprenöriella processens drivkrafter, särdrag och sammanhang
  • tillämpa teorier om entreprenörskap på verkliga situationer
  • ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
  • använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser
  • planera och genomföra en presentation inom ett entreprenörskapstema samt argumentera för och sälja in en affärsidé
  • välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut

Undervisningens uppläggning:
Utbildningen i entreprenörskap skall också bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé och strävan bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion i samspel med studenternas egenaktivitet och förmåga att lära i interaktion med andra. En pedagogisk modell för kursen kommer att användas som utgångspunkt för alla moment. Grundstenarna i denna pedagogiska modell är (1) eget ansvar för lärandet, (2) lära genom egen erfarenhet, (3) lärande genom reflektion samt (4) kollektivt lärande. Alla dessa delar måste finnas med samtidigt i kursen och olika moment och delar i kursen kommer att bidra till att detta uppnås. Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra som praktiskt arbetar med entreprenörskap och affärsutveckling kommer inledningsvis att ge en plattform och en arena på vilken studenterna tillsammans med mentorer och handledare utvecklar kunskap om entreprenörskap och affärsutveckling. Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får, som en integrerad del i kursuppläggningen, möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema och att i en studentföreläsning kommunicera teoretiska idéer och koppla dem till verkliga företag och entreprenörer. En affärsutvecklingsuppgift genomförs också. Den innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för ett nya verksamheter eller för att utveckla företags fortsatta verksamhet. Uppgiften presenteras muntligt och diskuteras i seminarieform. Arbetet med uppgifterna sker i mindre grupper.

Examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentföreläsning, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt laboration i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Moment 4.   Vetenskaplig metod, 7.5 högskolepoäng
Momentets övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter.
Momentet inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys.

Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information.
Under kursen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment förväntas den studerande kunna:

  • redogöra för grunddragen i de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen
  • redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem
  • söka, värdera och använda olika typer av information på en grundläggande nivå
  • argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material
  • kritiskt granska en rapport utifrån olika perspektiv
  • planera, designa och genomföra en undersökning

Undervisningens uppläggning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro.

Examination
Momentet examineras genom att studenten tillsammans med ett antal andra studenter genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

Univ: Företagsekonomi A 30 hp eller motsv

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

För betyget Väl godkänd på kursen erfordras betyget Väl godkänd i tre av kursens moment.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Tidigare kurskoder för B-kurs 20p/30hp i företagsekonomi (1969-2007): FEKB31, FEKB37, FEKB39, FEKB20 och FEKB53



Kursen ingår i Civilekonomprogrammet 180/240 hp. Kursen avser också andra terminens studier i ämnet företagsekonomi och ingår som en kurs på B-nivå i en kandidatexamen vid Umeå universitet.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 35

Moment 1

Litteratur

Corporate finance
Berk Jonathan B., DeMarzo Peter M.
2. ed., global ed. : Boston, Mass. [u.a.] : Pearson : 2011 : Getr. Zählung :
ISBN: 978-1-4082-8333-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer, maximalt 20 sidor. Momentets referenslitteratur: Finansiellt lexikon, ex. http://www.investopedia.com/dictionary/ Walkenbach, John, Excel 2010 Bible, John Wiley And Sons Ltd, New York, latest edition

Moment 2

Litteratur

Företags- och räkenskapsanalys
Hansson Sigurd, Arvidson Per, Lindquist Hans
10., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 273 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-01862-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9789144018621

Företagsvärdering : med fundamental analys
Nilsson Henrik, Isaksson Anders, Martikainen Teppo
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 419 s. :
Kompletterande material
ISBN: 91-44-00548-2 : 368:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9789144005485

Artiklar tillkommer, max 25 sidor

Moment 3

Litteratur

Arbnor Ingeman
Entreprenörskap i världsklass - Koenigsegg : om entreprenörskap som företagande konstart
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 207 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-08609-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9789147086092

Affärsplanering : en handbok för nya tillväxtföretag
Kubr Thomas, Ilar Daniel, Marchesi Heinz, Bengtsson Niklas
5., uppl. : Göteborg : McKinsey & Co : 2005 : 289 s. :
ISBN: 91-7092-042-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9789170920424

Landström Hans
Entreprenörskapets rötter
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 159 s. :
ISBN: 91-44-04417-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blue ocean strategy : skapa nya marknader utan konkurrens
Kim W. Chan, Mauborgne Renée, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 248 s. :
ISBN: 91-47-07556-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9789147075560

Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten

Moment 4

Litteratur

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer. Den studerande förväntas även aktivt söka och utnyttja andra metodböcker. Momentets referenslitteratur: Backman, Jarl., Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/om-uppsatsarbetet/

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.