"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi B53, 30 hp

Engelskt namn: Business Administration B53

Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2017-08-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE014

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-05-28

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2016-06-30

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.

Kursen består av följande moment:

  • Moment 1. Finansiering, 7.5 hp / Finance, 7.5 credits
  • Moment 2. Räkenskapsanalys och värdering, 7.5 hp / Financial Analysis and Valuation, 7.5 credits
  • Moment 3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 hp /Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems 7.5 credits
  • Moment 4. Vetenskaplig metod, 7.5 hp / Research Methodology in Business Administration, 7.5 credits

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1. Finansiering, 7.5 hp
Momentet syftar till att ge kunskaper kring grundläggande begrepp, teorier och metoder inom finansiering. Fokus är på anskaffning och nyttjande av finansiella resurser. Detta inkluderar bland annat metoder för analysering av investeringsbeslut och räntor. Momentet behandlar även hur företagets kapitalstruktur påverkas av finansiella beslut. Dessutom syftar momentet till att utveckla förståelse och kunskap om koncepten för avkastning och risk vid investeringsbeslut.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara centrala begrepp inom finansiering
  • förklara och beräkna pengars tidsvärde
  • applicera olika tekniker för att kalkylera värdet och föreslå finansiella beslut för olika projekt
  • analysera företagets systematiska och osystematiska risk
  • analysera principal-agent-problemet mellan företagets ledning och ägare
  • analysera företagets kapitalanskaffning och kapitalstruktur
  • genomföra känslighetsanalyser med hjälp av kalkylprogram

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutet fall, där studenternas förmåga att lösa ett praktiskt problem är central.

Momentets examination
Examination sker genom en eller flera gruppuppgifter och individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Räkenskapsanalys och värdering, 7.5 hp
Momentet syftar till att att utveckla studerandes förmåga att granska redovisningsinformation samt att använda sig av olika metoder och verktyg för finansiell analys och värdering speciellt i samband med företagsvärdering.

Stor vikt läggs vid tolkningen av resultaten. Olika problem lyfts fram och åtgärder diskuteras till exempel hur företagsvärdering kan påverka olika intressenter samt möjliga implikationer med koppling till etik och hållbarhet.. Analysen sker utifrån ett samhälleligt och organisatoriskt perspektiv, vilket också påverkar valet av lämplig analysmetod. Analysen motiveras genom behovet av en löpande utvärdering av företaget i ekonomiska termer. Under momentet används kalkylprogram som ett analys- och beslutsstöd.

Under detta moment kommer även affärssystem att användas i undervisningen. Affärssystem är ett verktyg för att styra verksamheten och möjliggör snabbare och mer välgrundade beslut.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • granska företags redovisningsinformation samt använda mättekniker för att bedöma företags lönsamhet, betalningsförmåga, effektivitet och risk
  • genomföra en strategisk analys av företagets omvärld
  • tillämpa olika metoder för företagsvärdering
  • analysera värderingsmetodernas för- och nackdelar
  • diskutera miljöaspekters betydelse för företagets avkastning och risk
  • visa förståelse för hur affärssystem kan användas som beslutsunderlag och för uppföljning av verksamheter

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar, praktikfall med seminarium samt laborationer i affärssystem kring verksamhetsuppföljning. Studenterna samlar självständigt in, bearbetar och analyserar företag utgående från årsredovisningsdata och annan tillgänglig information.

Momentets examination
Examination sker genom individuell skriftlig tentamen och gruppvis genomfört PM som omfattar muntlig framställning, aktivt studentdeltagande samt laborationer i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 hp
Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Under momentet behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Begreppet problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses. Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga företag. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter, inklusive hållbarhet, genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé som konkretiseras i en affärsplan.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • beskriva och analysera den entreprenöriella processen, inklusive aspekter relaterat till kreativitet
  • beskriva och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
  • ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper inklusive hållbarhetsfrågor för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
  • söka och värdera information och informationskällor vid utveckling av affärsplan
  • argumentera för och sälja in en affärsidé
  • välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut
  • beskriva och analysera sambanden mellan kreativitet, entreprenörskap, nyföretagande och tillväxt
  • analysera information och föreslå strategiska beslut i en organisation som driver innovation och entreprenörskap.

Undervisningens uppläggning:
Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas förmåga till kreativitet för idégenerering och affärsutveckling. Lärandet stöds genom föreläsningar som ger studenterna grunden till en kontemporär verktygslåda för att arbeta med entreprenörskap och affärsutveckling, vilket kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra som praktiskt arbetar med entreprenörskap. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt, vilket ger studenterna möjlighet att tränas i presentationsteknik, och skriftligt. Genom kursen ges också kontinuerligt workshops, med fokus på att stärka olika delar av affärsutvecklingsuppgiften.

Momentets examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen och affärsutvecklingsuppgift i grupp. Laborationer i affärssystem genomförs i grupp. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4. Vetenskaplig metod, 7.5 hp
Momentets övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter. Momentet inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys. Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information. Under kursen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen
  • redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem
  • självständigt söka, kritiskt värdera och använda olika typer av information
  • visa kunskap och förståelse för forskningsetik och vad som är plagiat
  • argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material
  • kritiskt granska andra vetenskapliga arbeten utifrån olika perspektiv
  • planera, designa och genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar och diskutera resultatens praktiska användbarhet

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro.

Momentets examination
Momentet examineras genom att studenten tillsammans med ett antal andra studenter genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

Företagsekonomi A 30 hp eller motsvarande, Gymnasium Engelska B, Engelska/6 .

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.



Tidigare kurskoder för B-kurs 20p/30hp i företagsekonomi (1969-2007): FEKB31, FEKB37, FEKB39, FEKB20 och FEKB53 får inte användas i samma examen
 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 35

Moment 1

Litteratur

Corporate finance
Berk Jonathan B., DeMarzo Peter M.
4. ed., Global ed. : Harlow : Pearson : 2017 : 1167 s. :
ISBN: 9781292160160
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar om sammanlagt ungefär 50 sidor tillkommer vid momentstart. Momentets referenslitteratur: Finansiellt lexikon, ex. http://www.investopedia.com/dictionary/ Walkenbach, John, Excel 2010 Bible, John Wiley And Sons Ltd, New York, latest edition

Moment 2

Litteratur

Företagsvärdering : med fundamental analys
Nilsson Henrik, Isaksson Anders, Martikainen Teppo
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 419 s. :
Kompletterande material
ISBN: 91-44-00548-2 : 368:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9789144005485

Företags- och räkenskapsanalys
Hansson Sigurd, Arvidson Per, Lindquist Hans
10., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 273 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-01862-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Corporate finance
Berk Jonathan B., DeMarzo Peter M.
4. ed., Global ed. : Harlow : Pearson : 2017 : 1167 s. :
ISBN: 9781292160160
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar om sammanlagt ungefär 50 sidor tillkommer vid momentstart

Moment 3

Litteratur

Essentials of entrepreneurship and small business management
Scarborough Norman M., Cornwall Jeffrey R.
8. ed., Global ed. : Boston : Pearson : 2015 : 720 s. :
ISBN: 1-292-09486-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blue ocean strategy : skapa nya marknader utan konkurrens
Kim W. Chan, Mauborgne Renée
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 317 s. :
ISBN: 9789147122004
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dahlén Micael
Boxen : kreativitet som skapar bättre affärer : träna dig till framgång
1. uppl. : Stockholm : Volante QNB Publishing : cop. 2006 : [11] s., s. 14-222 :
ISBN: 91-974919-7-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utöver anvisad kurslitteratur förutsätts att studenten självständigt söker och väljer ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

Referenslitteratur

Moment 4

Litteratur

Business research : a practical guide for undergraduate & postgraduate students
Collis Jill, Hussey Roger
4th edition. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2014. : xxiii, 351 pages :
ISBN: 0230301835 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare läsning kan introduceras i början av momentet.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagsekonomi. Uppsatsmanual. Företagsekonomi
USBE Företagsekonomi, (Senaste upplagan) :
Läsanvisning: Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2013 bible
Indianapolis : Wiley : 2013 : 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) :
ISBN: 9781118491720 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.