"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entreprenörskap och företaget i samhället A, 15 hp

Engelskt namn: Entrepreneurship and Enterprise in the Society A

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE027

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-06-14

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2012-11-02

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment:

  1. Affärsutveckling, 7,5 högskolepoäng
  2. Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng

Kursen ska förutom fördjupade kunskaper även ge en ökad förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls-, företags-/organisations- och individnivå. Inom denna ram syftar kursen till att ge ett perspektiv på metoder och tekniker som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Affärsutveckling, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda de studerande för att starta alternativt utveckla ett företag. Detta görs dels utifrån ett affärsutvecklingsperspektiv och dels genom tillämpning av företagsekonomiska modeller/metoder. Momentets struktur följer en planeringsprocess där målet är att kunna starta och driva ett företag och momentet tar sin utgångspunkt i affärsidébegreppet inför den efterföljande affärsutvecklingsprocessen. Företagets organisation, ledning och  ledarskapets utmaningar är en naturlig fortsättning på momentet för att då beskriva företagets aktiviteter för att genomföra affärsidén och den övergripande strategin. Ovanstående inledande delmoment följs av en diskussion kring affärsplattformens olika delar.

Momentet ger vidare en introduktion till centrala begrepp och samband i kalkylering med tonvikt på en förståelse för hur intäkter och kostnader kan sammanställas i skilda typer av beslutssituationer för att därigenom kunna mäta det enskilda beslutets lönsamhet på ett så korrekt sätt som möjligt. Teoretiska modeller introduceras som sedan utvecklas och används i produkt- och investeringskalkylering samt vid prissättningsbeslut.
Momentet behandlar vidare budgeteringsbegreppet som innebär en ekonomisk handlingsplan för en framtida period. Budgetens uppgift är att samordna företagets olika planer och fungerar som ett instrument för styrning och kontroll av företagsledningens strategiska och operativa mål samt för att förverkliga företagets affärsidé.

I momentet diskuteras även kortfattat företagets årsredovisning som visar resultatet och den finansiella ställningen för det senaste verksamhetsåret.

Under momentet ska de studerande författa en PM som visar hur företagsekonomiska modeller och metoder används i ett befintligt företag.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för begreppen affärsidé, mål och strategier samt utforma egna förslag på dessa
  • redogöra för och exemplifiera grundläggande begrepp inom organisation/ledarskap med fokus på affärsidé samt strategier
  • redogöra för affärsplattformen samt beskriva dess olika delar och kopplingar till varandra
  • redogöra för och diskutera implikationer av intressentmodellen
  • förstå och tolka ett mindre företags resultat- och balansräkning
  • upprätta en budget
  • förklara olika begrepp som används vid produkt- och investeringskalkylering samt genomföra olika kalkyler
  • inom givna tidsramar planera eget arbete så att den upprättade aktivitetsplanen fullföljs
  • förbättra förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt

Undervisningens uppläggning
Momentet kommer att behandla följande teman; ”affärsidé, strategier, mål och affärsplattform”, ”organisation och ledarskap”, ”kalkylering och budgetering”, samt ”redovisning och finansiering”. Undervisningsformerna föreläsningar, gästföreläsningar, övningar, seminarier, handledning, samt praktiktillämpande inslag där de studerande på egen hand samlar information, analyserar densamma och med hjälp av olika modeller fattar beslut om lämpliga handlingsalternativ kommer att tillämpas. Momentet samtliga teman integreras i ett PM som författas av studenten tillsammans med andra studenter. Genom författande av PM kommer studenten att få visa sin kunskap och förståelse samtidigt som man tillämpar företagsekonomiska teorier och modeller. 

Examination
Momentet examineras genom författande av PM i grupp som seminariebehandlas samt individuell skriftlig hemtentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Moment 2.   Marknadsföring, 7.5 hp
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Momentet tar sin utgångspunkt i organisationens externa miljö och hur det utifrån denna blir möjligt att erbjuda värde för kunden. Utifrån strategiska marknadsföringsbeslut väljer sedan marknadsföraren mellan olika marknadsföringsverktyg i syfte att på lämpligt sätt kommunicera med de tilltänkta kunderna.

Momentet är indelat i fyra teman:
Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar.

Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslut om segmentering, differentiering och positionering.

Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.

Marknadsföring ur olika perspektiv: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, ansvar, hållbarhet, genus samt lagar och regleringar. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses ur olika perspektiv såsom organisationers, konsumenters och samhället i stort.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö kan påverka marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och välja lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara och analysera de olika verktygen i marknadsföringsmixen
  • redogöra för olika kommunikationskanalers för- och nackdelar samt relatera dem till val av strategier och val inom marknadsföringsmixen
  • kritiskt diskutera marknadsföring ur olika perspektiv  

Generiska kompetenser
Momentets uppläggning ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  •   planera eget arbete och hantera tydliga tidsramar
  •   relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel
  •   kommunicera såväl skriftligt som muntligt

Undervisningens uppläggning
Momentets fyra teman behandlas genom föreläsningar, seminarier och ett case som används genomgående i momentet. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. Till gruppuppgifterna hör seminarier som examineras individuellt. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

MaB, Sh A (områdesbehörighet 5). Eller: Ma 2a/2b/2c, Sh 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/år. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma eller motsvarande.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen är ej direkt påbyggbar med andra kurser på A- eller B-nivå i ämnet företagsekonomi.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Turismprogrammet180/240 hp. Kursen ingår i Högskoleprogrammet till medieproducent/120 hp

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 34

Moment 1

Affärsplattformen : entreprenören och företagets första år : nu med Idéplattformen
Klofsten Magnus, Hesselstrand Johan
3., [utök.] uppl. : Stockholm : SNS förlag : 2009 : 119 s. :
ISBN: 978-91-85695-74-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Entreprenörskap och företagsetablering : från idé till verklighet
Landström Hans, Löwegren Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 453 s. :
ISBN: 978-91-44-02147-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Företagsekonomi 100. : Faktabok
Skärvad Per-Hugo, Olsson Jan
14. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 500 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08971-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2

Litteratur

Foundations of marketing
Fahy John, Jobber David
4. ed. : London : McGraw-Hill Higher Education : 2012 : s. :
ISBN: 978-0-07-713701-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och Case

1-2 vetenskapliga artiklar om max 50 sidor tillkommer Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/om-uppsatsarbetet/

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.