"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entreprenörskap och företaget i samhället A, 15 hp

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment: 1. Entreprenörskap för regional utveckling, 7.5 hp 2. Marknadsföring, 7.5 hp Kursen ska förutom fördjupade kunskaper även ge en ökad förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls-, företags-/organisations- och individnivå. Inom denna ram syftar kursen till att ge ett perspektiv på metoder och tekniker som kommer till användning i företag och organisationer. Moment 1. Entreprenörskap för regional utveckling, 7.5 hp I detta moment introduceras entreprenörskapet som fenomen och kunskapsområde. Huvudsyftet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Förväntat studieresultat: Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna; - redogöra för och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet - beskriva och analysera den entreprenöriella processens drivkrafter, särdrag och sammanhang - tillämpa teorier om entreprenörskap på verkliga situationer - ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade kunskaper för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan - använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser - planera och genomföra en presentation inom ett entreprenörskapstema samt argumentera för och sälja in en affärsidé Entreprenörskap som företeelse kan framträda i olika sammanhang, vanligtvis i form av etablering av nya företag och som förnyelse av befintliga företag. I båda fallen måste verksamheten ta sin utgångspunkt från en bärande idé som i entreprenörskapsprocessen förädlas till en kommersiellt gångbar affärsidé. Förutom att affärsverksamhet ofta är knuten till fysiska produkter eller tjänster så kan det vara nödvändigt att entreprenörskapet i glesbygd söker nya arenor eller kombinationer av verksamheter. En alternativ form som särskilt behandlas rör entreprenörskap inom offentlig verksamhet - Intraprenörskap. Vidare diskuteras olika modeller för hur företagsamheten i samverkan med närsamhället kan stötta dynamiska utvecklingsprocesser på lokal och regional nivå. Momentet är upplagt kring affärsutvecklingsprocessen, dvs hur en första idé i olika steg förädlas till att slutligen bli det fundament på vilket kommande affärer skall vila. Under momentet skall deltagarna lära sig vilka delar som ingår i en affärsplan samt att dessa också konkret skall utveckla en verklig affärsplan. Färdigheter fås genom ett konkret arbete som involverar företagets affärsidé, produktutveckling, omvärld och marknad. Momentet syftar till att lära sig att använda affärsplanen som ett verktyg för att utveckla existerande företag alternativt starta ett nytt företag. Undervisningens uppläggning Undervisningens uppläggning anpassas till olika delmoment i affärsutvecklingsprocessen. Detta innebär att den pedagogiska modellen innehåller föreläsningar, handledning och seminarier med koppling till litteraturen för att därigenom skapa förutsättningar för deltagarnas förståelse för, kunskap om och praktiska hantering av entreprenörskap och affärsutveckling. För att stimulera den studerande att tidigt under kursen inhämta områdets teoretiska grunder examineras denna del genom anordnande av dugga. Det ingående projektarbetet utvecklas löpande under kursens gång via seminarier, handledning och självständig datainsamling. Examination Examinationen sker genom det ingående projektarbetet samt dugga. Betygssättningen sker individuellt utifrån muntlig presentation, aktivt seminariedeltagande och en färdig skriftlig rapport. För att bli godkänd på momentet krävs aktivt deltagande, avslutat projektarbete och närvaro på obligatoriska moment. För den som underkänns i projektarbetet ges möjlighet att inom en månad komplettera arbetet. Se även nedan. Moment 2. Marknadsföring, 7.5 hp Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg på fiktiva och verkliga problem. Momentets struktur och ordning följer en planerings- och genomförandeprocess där målet med marknadsföringen är att skapa värde för kunden. Det innebär att momentet tar sin utgångspunkt i organisationens externa miljö och hur det utifrån denna blir möjligt att erbjuda värde för kunden. Utifrån strategiska marknadsföringsbeslut väljer sedan marknadsföraren mellan olika marknadsföringsverktyg i syfte att på lämpligt sätt kommunicera med de tilltänkta kunderna. Marknadsföring diskuteras även i ett samhällsperspektiv genom övergripande problematisering och reflektion kring marknadsföring och etik. Momentet är med utgångspunkt i ovanstående indelat i fyra huvudteman: Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar. Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslut om segmentering, differentiering och positionering. Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde för kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsföringsmixen. Under detta tema finns också verktyg för integrerad marknadskommunikation, det vill säga hur organisationens erbjudande kan kommuniceras på ett koordinerat, enhetligt, tydligt och konkurrenskraftigt sätt. Marknadsföring, etik, lagar och regler: Marknadsföring som fenomen diskuteras utifrån regleringar och moraliska och juridiska aspekter. Detta görs genom att vi ser på marknadsföring ur flera olika perspektiv såsom företagets, konsumentens och samhället i stort. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna: - redogöra för vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö kan påverka marknadsföringsbeslut - förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring - identifiera, analysera och välja lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar - förklara och analysera de olika verktygen i marknadsföringsmixen - beskriva olika kommunikationskanaler och relatera dem till val av strategier och val inom marknadsföringsmixen - kritiskt förhålla sig till och diskutera marknadsföring ur olika perspektiv Undervisningens uppläggning De två första temana, omvärldsanalys och strategiska marknadsföringsbeslut, behandlas genom föreläsningar och obligatoriska moment, exempelvis i form av litteraturseminarium och casearbete. I syfte att öka förståelsen för hur dessa teman kan hanteras samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och reella marknadsföringsproblem. Casearbetet är examinerande och genomförs i grupp. Temat som rör verktyg för värdeskapande processer behandlas genom föreläsningar i vilka praktiska exempel diskuteras i förhållande till litteraturen. För att underlätta förståelsen för hur val inom marknadsföringsmixen kan göras och för att visa på hur värde kan kommuniceras, används artiklar från såväl forskning som dagspress och specialtidskrifter. Inom ramen för detta tema arbetar studenten med ett skriftligt examinerande arbete. I syfte att underlätta förståelsen för marknadsföring ur ett etiskt perspektiv presenteras och diskuteras detta tema med hjälp av föreläsningar och minicase. Olika myndigheters, organisationers och företags arbete analyseras med avseende på marknadsföring och konsumtionens olika konsekvenser. Examination Studenterna examineras muntligt och skriftligt löpande under momentets gång. En skriftlig tentamen avslutar momentet. Se även nedan.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

Ma B, Sh A

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment. För den som underkänts vid provtillfälle anordnas normalt ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor. Om kursen ges som avslutande kurs under vårtermin sker nytt provtillfälle veckan före höstterminsstart. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges nästföljande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet (sk uppsamlingstentamen) varje läsår veckan före höstterminsstart. Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om något moment innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Gästföreläsningar under moment kan ligga till grund för examinationen. Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma eller motsvarande. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen är ej direkt påbyggbar med andra kurser på A- eller B-nivå i ämnet företagsekonomi.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Turismprogrammet.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.