"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entreprenörskap och företaget i samhället A, 15 hp

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment: 1. Affärsutveckling, 7,5 högskolepoäng 2. Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng Kursen ska förutom fördjupade kunskaper även ge en ökad förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls-, företags-/organisations- och individnivå. Inom denna ram syftar kursen till att ge ett perspektiv på metoder och tekniker som kommer till användning i företag och organisationer. Moment 1. Affärsutveckling, 7.5 hp Momentet syftar till att förbereda de studerande för att starta alternativt utveckla ett företag. Detta görs dels utifrån ett affärsutvecklingsperspektiv och dels genom tillämpning av företagsekonomiska modeller/metoder. Momentets struktur följer en planeringsprocess där målet är att kunna starta och driva ett företag och momentet tar sin utgångspunkt i affärsidébegreppet inför den efterföljande affärsutvecklingsprocessen. Företagets organisation, ledning och ledarskapets utmaningar är en naturlig fortsättning på momentet för att då beskriva företagets aktiviteter för att genomföra affärsidén och den övergripande strategin för att kunna bli en signifikant aktör på marknaden. Ovanstående inledande delmoment följs av en diskussion kring affärsplattformens olika delar. Momentet ger vidare en introduktion till centrala begrepp och samband i kalkylering med tonvikt på en förståelse för hur intäkter och kostnader kan sammanställas i skilda typer av beslutssituationer för att därigenom kunna mäta det enskilda beslutets lönsamhet på ett så korrekt sätt som möjligt. Teoretiska modeller introduceras som sedan utvecklas och används i produkt- och investeringskalkylering samt vid prissättningsbeslut. Momentet behandlar vidare budgeteringsbegreppet som innebär en ekonomisk handlingsplan för en framtida period. Budgetens uppgift är att samordna företagets olika planer och fungerar som ett instrument för styrning och kontroll av företagsledningens strategiska och operativa mål samt för att förverkliga företagets affärsidé. I momentet diskuteras även kortfattat företagets årsredovisning som visar resultatet och den finansiella ställningen för det senaste verksamhetsåret. Under momentet ska de studerande författa en PM som visar hur modeller och metoder används i ett företag. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment ska den studerande kunna: • formulera affärsidé, mål och strategier för ett fiktivt företag • redogöra för ett företags affärsplattform samt analysera plattformens olika delar och deras kopplingar till varandra • beskriva och diskutera alternativa organisationsformer, olika intressenters bidrag/,belöningar samt behovet av olika ledarroller under företagets utveckling. Utifrån en omvärldsanalys ska affärsidébegreppet ventileras och efterföljande strategival belysas • genomföra enklare produkt- och investeringskalkyler • upprätta en budget utifrån ett företags fastställda mål • förstå och tolka ett företags resultat- och balansräkning • diskutera grundläggande begrepp inom organisation/ledarskap • författa en PM omfattande 20-25 sidor där den studerande visar på ett kritiskt förhållningssätt till affärsplaneringens roll i ett företag. PM:et skrivs tillsammans med en annan studerande. Undervisningens uppläggning Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och handledning av PM. Examinationsgrundande delar innebär obligatorisk närvaro. Tema – vision, affärsidé, strategier och mål samt affärsplattformen – behandlas genom introducerande föreläsningar som följs av ett seminarium där de studerande, utifrån tilldelade case, ska relatera de olika begreppen till varandra och därvid kritiskt granska ”caseföretaget”. Tema – organisation och ledarskap introduceras en diskussion om organisationsteorins utveckling, organisationsstruktur, intressentmodellen samt ledarskapets utmaningar under företagets olika utvecklingsstadier. Tema- kalkylering och budgetering inleds med föreläsningar som följs av ett antal utdelade tillämpningsexempel där lösningsförslag diskuteras i grupp. Tema- redovisning/finansiering inleds med föreläsningar som följs av en diskussion hur ett antal utvalda SPA-företags ekonomiska situation ska bedömas. Momentet avslutas med ett PM omfattande 20-25 sidor där de studerande ska visa kunskap och förståelse genom att tillämpa samtliga teman. PM:et skrivs tillsammans med en annan studerande. Examination Momentet examineras genom individuell skriftlig examination samt PM-författande. Se även nedan. Moment 2. Marknadsföring, 7.5 hp Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg på fiktiva och verkliga problem. Momentets struktur och ordning följer en planerings- och genomförandeprocess där målet med marknadsföringen är att skapa värde för kunden. Det innebär att momentet tar sin utgångspunkt i organisationens externa miljö och hur det utifrån denna blir möjligt att erbjuda värde för kunden. Utifrån strategiska marknadsföringsbeslut väljer sedan marknadsföraren mellan olika marknadsföringsverktyg i syfte att på lämpligt sätt kommunicera med de tilltänkta kunderna. Marknadsföring diskuteras även i ett samhällsperspektiv genom övergripande problematisering och reflektion kring marknadsföring och etik. Momentet är med utgångspunkt i ovanstående indelat i fyra huvudteman: Omvärldsanalys: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar. Strategiska marknadsföringsbeslut: Beslut om segmentering, differentiering och positionering. Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde för kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsförings¬mixen. Under detta tema finns också verktyg för integrerad marknadskommunikation, det vill säga hur organisationens erbjudande kan kommuniceras på ett koordinerat, enhetligt, tydligt och konkurrenskraftigt sätt. Marknadsföring, etik, lagar och regler: Marknadsföring som fenomen diskuteras utifrån regleringar och moraliska och juridiska aspekter. Detta görs genom att vi ser på marknadsföring ur flera olika perspektiv såsom företagets, konsumentens och samhället i stort. Förväntade studieresultat Efter avslutat moment förväntas den studerande kunna: • redogöra för vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö kan påverka marknadsföringsbeslut • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring • identifiera, analysera och välja lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar • förklara och analysera de olika verktygen i marknadsföringsmixen • beskriva olika kommunikationskanaler och relatera dem till val av strategier och val inom marknadsföringsmixen • kritiskt förhålla sig till och diskutera marknadsföring ur olika perspektiv. Generiska kompetenser Kursens uppläggning ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att: • planera eget arbete och hantera tydliga tidsramar • öka förmågan att koppla teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet • förbättra förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt • använda elementära färdigheter i databehandling Undervisningens uppläggning De två första temana, omvärldsanalys och strategiska marknadsföringsbeslut, behandlas genom föreläsningar och obligatoriska uppgifter, exempelvis i form av litteraturseminarium och casearbete. I syfte att öka förståelsen för hur dessa teman kan hanteras samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och reella marknadsföringsproblem. Casearbetet är examinerande och genomförs i grupp. Temat som rör verktyg för värdeskapande processer behandlas genom föreläsningar i vilka praktiska exempel diskuteras i förhållande till litteraturen. För att underlätta förståelsen för hur val inom marknadsföringsmixen kan göras och för att visa på hur värde kan kommuniceras, används artiklar från såväl forskning som dagspress och specialtidskrifter. Inom ramen för detta tema arbetar studenten med ett skriftligt examinerande arbete. I syfte att underlätta förståelsen för marknadsföring ur ett etiskt perspektiv presenteras och diskuteras detta tema med hjälp av föreläsningar och minicase. Olika myndigheters, organisationers och företags arbete analyseras med avseende på marknadsföring och konsumtionens olika konsekvenser. Examination Studenterna examineras muntligt och skriftligt löpande under momentets gång. En skriftlig tentamen avslutar momentet. Se även nedan.

Förväntade studieresultat

Se under respektive moment.

Behörighetskrav

Ma B, Sh A (områdesbehörighet 5)

Undervisningens upplägg

Se under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-3 veckor för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/år. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om något moment innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Gästföreläsningar under moment kan ligga till grund för examinationen. Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma eller motsvarande. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen är ej direkt påbyggbar med andra kurser på A- eller B-nivå i ämnet företagsekonomi.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i Turismprogrammet.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.