"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi med internationell inriktning B, 30 hp

Engelskt namn: International Business Administration B

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 till 2015-01-18 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE095

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-06-06

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2013-10-14

Innehåll

För antagna till civilekonomprogrammet med internationell inriktning (SYINT, SIEBM, SIEKM, SYIEK).

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området, med ett internationellt perspektiv. Kursen består av följande moment:

  1. Financial Accounting, 7.5 ECTS
  2. Foundations of Finance, 7.5 ECTS
  3. Research Methodology in Business Administration, 7.5 ECTS
  4. Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems, 7.5 ECTS

Kursen skall, förutom att erbjuda en grundläggande förståelse för företagsekonomi, också ge den studerande en förståelse för ekonomiska problem och deras relation till samhället, företag, organisationer och individnivå. Inkluderat är också perspektiv på praktiska metoder i företag och organisationer.

Moment 1. Financial Accounting. 7.5 hp
För den som arbetar i en internationell affärsmiljö är det viktigt att ha en förståelse för hur finansiella rapporter kan användas, tolkas och analyseras. Den internationella standarden för finansiell rapportering, International Financial Reporting Standards (IFRS), introduceras på en övergripande nivå för att ge en förståelse för de koncept som underbygger den externa redovisningen och den  allmänna redovisningsmodellen. Hur specifika affärshändelser ska tolkas och tillvägagångssättet vid sammanställningen av företagets finansiella rapporter är också områden som behandlas. Momentets upplägg medger att studenterna får insikt i hur redovisningsinformationen används, tolkas och analyseras ur ett verklighetstroget perspektiv. Studenterna får även en introduktion till och en förståelse för den praktiska användbarheten av affärssystem i olika affärsprocesser.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förstå grundläggande bokföring och hur en årsredovisning är uppbyggd
  • analysera, tolka och använda den information som finns i finansiella rapporter på en grundläggande nivå
  • beskriva innehållet i och identifiera sambanden mellan balansräkningen, resultaträkningen och kassaflödesanalysen
  • förklara och analysera utvecklingen av de internationella standarderna för finansiell rapportering och den inom redovisning pågående harmonisringsprocessen
  • förstå vikten av etiska överväganden inom redovisningen
  • förstå grunderna i hur affärssystem och redovisningssystem kan användas

Undervisningens uppläggning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, övningar, handledning och seminarier samt ett projektarbete. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro och all undervisning är på engelska.

Examination
Momentet examineras genom att studenten i grupp genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 2. Foundations of Finance 7.5 hp
Momentet syftar till att ge kunskaper kring grundläggande begrepp, teorier och metoder inom finansiering. Fokus är på anskaffning och nyttjande av finansiella resurser. Detta inkluderar bland annat metoder för analysering av investeringsbeslut och räntor. Momentet behandlar även hur företagets kapitalstruktur påverkas av finansiella beslut. Dessutom syftar momentet till att utveckla förståelse och kunskap om koncepten för avkastning och risk vid investeringsbeslut.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • förklara centrala begrepp inom finansiering
  • förklara och beräkna pengars tidsvärde
  • applicera olika tekniker för att kalkylera värdet och föreslå finansiella beslut för olika projekt
  • analysera företagets systematiska och osystematiska risk
  • analysera principal-agent-problemet mellan företagets ledning och ägare
  • analysera företagets kapitalanskaffning och kapitalstruktur
  • genomföra känslighetsanalyser med hjälp av kalkylprogram

Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutet fall, där studenternas förmåga att lösa ett praktiskt problem är central.

Examination
Examination sker genom en eller flera gruppuppgifter och individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 3. Research Methodology in Business Administration 7.5 hp
Momentets övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter.

Kursen inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys.

Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information.

Under kursen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • redogöra för grunddragen i de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen
  • redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem
  • söka, värdera och använda olika typer av information på en grundläggande nivå
  • argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material
  • kritiskt granska en rapport utifrån olika perspektiv
  • planera, designa och genomföra en undersökning

Undervisningens uppläggning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro.

Examination modes
Momentet examineras genom att studenten tillsammans med ett antal andra studenter genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 4. Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems (ERP) 7.5
Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Begreppet entreprenörskap problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses.

Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar  som organiseras i form av teman. Exempel på teman som kan förekomma är entreprenörskap i relation till innovation, genus, tillväxt och hållbar utveckling resp. frågeställningar kring intraprenörskap och etableringsprocesser. Inom affärsutveckling introduceras begrepp såsom affärsmodellering och affärsplan som verktyg för etablerande av nya företag eller förnyelse i existerande företag.

För att kunna bedriva affärsutveckling framgångsrikt är tillgång till beslutsstöd av väsentlig betydelse. Momentet innehåller därför obligatoriska datorstödda övningar/laborationer i att använda affärssystem i beslutsprocessen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment förväntas den studerande kunna;

  • redogöra för och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
  • beskriva och analysera den entreprenöriella processens drivkrafter, särdrag och sammanhang
  • tillämpa teorier inom entreprenörskapsfältet på verkliga situationer
  • ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
  • använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser
  • planera och genomföra en presentation inom ett entreprenörskapstema samt argumentera för och sälja in en affärsidé
  • välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut

Undervisningens uppläggning
Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion och förmågan att lära i interaktion med andra.

Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra. Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får också möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema samt träna på sin presentationsteknik genom en studentföreläsning. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt och skriftligt

Examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentföreläsning, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt laboration i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Företagsekonomi med internationell inriktning A 30 hp eller motsvarande. Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Undervisningens upplägg

All undervisning sker på engelska. Se även under respektive moment.

Examination

Se även respektive moment ovan.

Examination på moment 1-4 baseras på studentens aktiva deltagande i seminarier, en skriftlig individuell tentamen och genomförande av utdelade individuella uppgifter och gruppuppgifter.

All examination sker på engelska

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan
Pass with distinction (Väl godkänd, Vg, 75% or more),
Pass (Godkänd, G, 50% or more)
Fail (Underkänd, U, less than 50%).

Studenter som inte kan uppvisa foto-ID i samband med tentamen kan inte få sitt resultat registrerat.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/år. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Om en student inte deltagit i seminarier eller individuella och grupp uppgifter måste kompletteringar av obligatoriska uppgifter ske enligt instruktioner givna under kursen. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Betyg sätts på kursen när studenter har blivit godkända på samtliga examinationer och obligatoriska delar.För att uppnå betyget godkänd på ett moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

För att få VG (Pass with distinction) på kursen måste studenten erhålla det betyget på minst tre av de fyra momenten.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning

Övriga föreskrifter

Civilekonomprogrammet med internationell inriktning 240 hp. Kursen ingår i Civilekonomprogrammet med internationell inriktning 240 hp. Kursen erbjuds även till utbytesstudenter inom ramen för våra utbytesavtal.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Module 1

Introduction to financial accounting
Horngren Charles T., Sundem Gary L., Elliott John A.
Student value ed. : 646 s. :
ISBN: 9780133251111
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 9780133251036

List of articles focusing on specific topics, maximum 40 pages.

Module Reference literature: Horngren,C., Sumdem, G.L., Elliot, J.A. and Philbrick, D. (2011) Introduction to Financial Accounting, 10/E New Jersey: Pearson Education ISBN-10: 0273770179; ISBN-13: 978-0273770176

Module 2

Corporate finance
Berk Jonathan B., DeMarzo Peter M.
3rd ed., global ed. : Harlow, England : Pearson : c2013 : xxxii, 1136 p. :
ISBN: 9780273792024 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

List of articles provided by lecturer, maximum 40 pages.

Module Reference literature: Financial Dictionary, eg. http://www.investopedia.com/dictionary/ Walkenbach, J, (2010) Excel 2010 Bible, New York: John Wiley And Sons Ltd Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/working-on-theses/ Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.

Module 3

Business research methods
Bryman Alan, Bell Emma
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : cop. 2011 : xxxvii, 765 s. :
ISBN: 978-0-19-958340-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional readings may be presented at the beginning of the module.

Module 4

Kubr Thomas
Starting up : achieving success with professional business planning
Amsterdam : McKinsey & Co : cop. 1998 : 237 s. :
Fulltext
ISBN: 90-901174-8-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: To be downloaded at: http://www.scribd.com/doc/4505824/Mckinsey-Starting-Up-Business-Planning-Manual

Wickham Philip A.
Strategic entrepreneurship
4. ed. : Harlow : Financial Times Prentice Hall : cop. 2006 : xxxiv, 613 s. :
ISBN: 978-0-273-70642-7 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A biography on an entrepreneur – selected by the student and approved by the teachers

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/working-on-theses/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.