"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi med internationell inriktning B, 30 hp

Engelskt namn: International Business Administration B

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 till 2017-01-15 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE095

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-06-06

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2015-06-11

Innehåll

Målet med kursen är att ge studenten en integrerad grundläggande utbildning i företagsekonomi med en internationell inriktning. Kursen består av följande moment:

Moment 1. Extern redovisning, 7,5 hp / Financial Accounting, 7.5 credits
Moment 2. Finansiering, 7,5 hp / Foundations of Finance, 7.5 credits
Moment 3. Vetenskaplig metod inom företagsekonomi, 7,5 hp / Research Methodology in Business Administration, 7.5 credits
Moment 4. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7,5 hp / Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems, 7.5 credits

Kursen ska, utöver en grundläggande förståelse för företagsekonomi ur ett internationellt perspektiv, även ge studenten en förståelse för ekonomiska problem och hur de är relaterade till samhälle, företag/organisation och individ. Kursen inkluderar även perspektiv på metoder tillämpbara på företag och organisationer. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska.

Moment 1. Extern redovisning, 7.5 hp
För den som arbetar i en internationell affärsmiljö är det viktigt att ha en förståelse för hur finansiella rapporter kan användas, tolkas och analyseras. Den internationella standarden för finansiell rapportering, International Financial Reporting Standards (IFRS), introduceras på en övergripande nivå för att ge en förståelse för de koncept som underbygger den externa redovisningen och den allmänna redovisningsmodellen. Hur specifika affärshändelser ska tolkas och tillvägagångssättet vid sammanställningen av företagets finansiella rapporter är också områden som behandlas. Momentets upplägg medger att studenterna får insikt i hur redovisningsinformationen används, tolkas och analyseras ur ett verklighetstroget perspektiv. Studenterna får även en introduktion till och en förståelse för den praktiska användbarheten av affärssystem i olika affärsprocesser.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

● förstå grundläggande bokföring och hur en årsredovisning är uppbyggd
● analysera, tolka och använda den information som finns i finansiella rapporter på en grundläggande nivå
● beskriva innehållet i, och identifiera sambanden, mellan balansräkningen, resultaträkningen och kassaflödesanalysen
● förklara och analysera utvecklingen av de internationella standarderna för finansiell rapportering och den inom redovisning pågående harmoniseringsprocessen
● förstå vikten av etiska överväganden inom redovisningen
● förstå grunderna i hur affärssystem och redovisningssystem kan användas

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, övningar, handledning och seminarier samt ett projektarbete. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro och all undervisning är på engelska.

Momentets examination
Momentet examineras genom att studenten i grupp genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska.

Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Finansiering, 7.5 hp
Momentet syftar till att ge kunskaper kring grundläggande begrepp, teorier och metoder inom finansiering. Fokus är på anskaffning och nyttjande av finansiella resurser. Detta inkluderar bland annat metoder för analysering av investeringsbeslut och räntor. Momentet behandlar även hur företagets kapitalstruktur påverkas av finansiella beslut. Dessutom syftar momentet till att utveckla förståelse och kunskap om koncepten för avkastning och risk vid investeringsbeslut.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

● förklara centrala begrepp inom finansiering
● förklara och beräkna pengars tidsvärde
● applicera olika tekniker för att kalkylera värdet och föreslå finansiella beslut för olika projekt
● analysera företagets systematiska och osystematiska risk
● analysera principal-agent-problemet mellan företagets ledning och ägare
● analysera företagets kapitalanskaffning och kapitalstruktur
● genomföra känslighetsanalyser med hjälp av kalkylprogram

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar och ett praktiskt anknutet fall, där studenternas förmåga att lösa ett praktiskt problem är centralt.

Momentets examination
Examination sker genom en eller flera gruppuppgifter och individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Vetenskaplig metod inom företagsekonomi, 7.5 hp
Momentets övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter.

Kursen inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys.

Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt, forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information.

Under kursen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment förväntas den studerande kunna:

● redogöra för de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen
● redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem
● självständigt söka, kritiskt värdera och använda olika typer av information
● argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material
● kritiskt granska andra vetenskapliga arbeten utifrån olika perspektiv
● planera, designa och genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar och göra bedömningar med hänsyn till relevanta etiska aspekter

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro.

Momentets examination
Momentet examineras genom att studenten tillsammans med ett antal andra studenter genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7,5 hp
Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om, och förståelse för, entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Begreppet entreprenörskap problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses.

Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar som organiseras i form av teman. Exempel på teman som kan förekomma är entreprenörskap i relation till innovation, genus, tillväxt och hållbar utveckling resp. frågeställningar kring intraprenörskap och etableringsprocesser. Inom affärsutveckling introduceras begrepp såsom affärsmodellering och affärsplan som verktyg för etablerande av nya företag eller förnyelse i existerande företag.

För att kunna bedriva affärsutveckling framgångsrikt är tillgång till beslutsstöd av väsentlig betydelse. Momentet innehåller därför obligatoriska datorstödda övningar/laborationer i att använda affärssystem i beslutsprocessen.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment förväntas den studerande kunna;

● redogöra för och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
● beskriva och analysera den entreprenöriella processens drivkrafter, särdrag och sammanhang
● tillämpa teorier inom entreprenörskapsfältet på verkliga situationer
● ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
● använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser
● planera och genomföra en muntlig presentation inom ett entreprenörskapstema samt argumentera för och sälja in en affärsidé
● välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut

Undervisningens uppläggning
Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion och förmågan att lära i interaktion med andra.

Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra. Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får också möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema samt träna på sin presentationsteknik genom en studentföreläsning. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt och skriftligt.

Momentets examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentföreläsning, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt laboration i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Kursen examineras och ges i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Företagsekonomi med internationell inriktning A 30 hp eller motsvarande. Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Undervisningens upplägg

All undervisning sker på engelska. Se även under respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.

För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Moment 1

Horngren Charles T.
Introduction to financial accounting
11., Pearson new, international ed. : Harlow : Pearson : cop. 2014 : [2], II, 526 p. :
ISBN: 9781292040578
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Articles will be added at the start of the module, approximately 40 pages in total.

Moment 2

Corporate finance plus MyFinanceLab with Pearson eText
Berk Jonathan B., DeMarzo Peter M.
3rd ed., global ed. : Boston, MA [etc.] : Pearson : 2013 : p. :
ISBN: 9780273792086
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Articles will be added at the start of the module, approximately 40 pages in total.

Module Reference literature: Financial Dictionary, eg. http://www.investopedia.com/dictionary/ Walkenbach, John Excel 2013 bible [Elektronisk resurs] Indianapolis : Wiley, 2013 - 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) ISBN:9781118491720 (e-book) LIBRIS-ID:14664554 Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/ Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.

Moment 3

Business research : a practical guide for undergraduate & postgraduate students
Collis Jill, Hussey Roger
4th edition. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2014. : xxiii, 351 pages :
ISBN: 0230301835 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Additional readings can be presented at the beginning of the module.

Module 4

Moment 4

Kubr Thomas
Starting up : achieving success with professional business planning
Amsterdam : McKinsey & Co : cop. 1998 : 237 s. :
Fulltext
ISBN: 90-901174-8-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: To be downloaded at: http://www.scribd.com/doc/4505824/Mckinsey-Starting-Up-Business-Planning-Manual

Essentials of entrepreneurship and small business management
Scarborough Norman M., Cornwall Jeffrey R.
8. ed., Global ed. : Boston : Pearson : 2015 : 720 s. :
ISBN: 1-292-09486-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Compendium of articles on International Entrepreneurship. A biography on an entrepreneur – selected by the student and approved by the teachers

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University.
USBE Företagsekonomi, (latest edition) :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.