"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi B71, 30 hp

Engelskt namn: Business Administration B71

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 till 2015-01-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE104

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-05-28

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.

Kursen består av följande moment:
1. Ekonomisk styrning, 7.5 hp / Financial Accounting and Management Accounting, 7.5 ECTS
2. Finansiering och riskhantering, 7.5 hp / Financial Management, 7.5 ECTS
3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 hp / Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning
    Systems 7.5 ECTS
4. Vetenskaplig metod, 7.5 hp / Research Methodology in Business Administration, 7.5 ECTS

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1.   Ekonomisk styrning, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att skapa en förståelse för metoder och modeller som används i ett företags interna styrning och planering. Fokus ligger på tjänste- och serviceföretag såväl som företag inom detaljhandeln. Syftet är här att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier, samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomi¬styrningen. Utgångspunkten är hur intäkter och kostnader kan sammanställas och redovisas för att på bästa sätt utgöra underlag för skilda typer av beslut. Olika metoders fördelar såväl som deras begränsningar och hur de utgör beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt behandlas. Budgeteringsavsnittet behandlar företags budgetsystem med dess olika delbudgeter.

Momentet innehåller även ett avsnitt om grundläggande bokföring och dubbla bokföringens princip introduceras. Resultat- och balansräkningens innehåll, uppställningsformer och sambandet dem emellan klargörs. Avsnittet avslutas med en datorbaserad bokföringsövning.

Förväntat studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för hur en företagsledning kan planera, styra och kontrollera verksamheter inom tjänsteföretag liksom inom handelsföretag
  • beräkna ekonomiska kalkyler och med dessa som utgångspunkt dra slutsatser om olika handlingsalternativ
  • ha grundläggande färdigheter i löpande redovisning från bokföring till att utföra ett enklare bokslut med hjälp av BAS-planen
  • analysera och presentera en lösning på ett mindre företagsekonomiskt problem.

Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. En obligatorisk datorbaserad bokföringsövning ingår där studenten praktiskt får använda sina kunskaper genom att tillämpa de teoretiska och praktiska aspekter som behandlats under föreläsningar och vid gruppövningar.

Examination
Examination sker genom praktiskt anknutet fall som löses i grupp, individuell skriftlig tentamen och datorbaserad bokföringsövning. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 2.   Finansiering och riskhantering, 7.5 högskolepoäng
Det övergripande målet med kursen är att utveckla studerandes förmåga att använda sig av olika metoder och verktyg för finansiell analys och -styrning. Speciell vikt fästs på verktyg som är användbara inom detaljhandeln, samt tjänste- och serviceföretag.

Under momentet behandlas och tillämpas olika tekniker och verktyg som kan användas som hjälpmedel vid styrning av företag. Tillämpningen av teknikerna syftar till att utveckla studenternas (i) förmåga att lösa problem, (ii) förmåga att skaffa och analysera information från olika källor, (iii) förmåga att analysera och göra slutsatser utgående från analysen samt (iv) studenternas erfarenhet av att jobba i team.

Under detta moment kommer även affärssystem att användas i undervisningen. Affärssystemet omvandlar information till kunskap och är verktyget att styra verksamheten. Affärssystem möjliggör således snabbare och mer välgrundade beslut.

Förväntat studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:

  • analysera ett företags lönsamhet, soliditet, likviditet och kassaflöden.
  • använda sig av företags- och räkenskapsanalys som hjälpmedel för styrning av företag samt för att analysera konkurrenter, kunder och andra intressenter
  • utföra investeringskalkyler och använda dem som underlag för beslut avseende investeringar i anläggningstillgångar
  • tillämpa olika metoder för hantering och kontroll av rörelsekapital, d.v.s. likvida medel, kundfordringar och lager
  • känna till olika möjligheter som företag har för att anskaffa kapital till sin verksamhet
  • exemplifiera och analysera grundläggande affärsetiska frågeställningar relaterade till ett företags finansiella verksamhet
  • känna till hur affärssystem kan användas för uppföljning av verksamheter och som beslutsunderlag.

Undervisningens uppläggning
Undervisningen meddelas i form av föreläsningar, gruppövningar, handledning och seminarier samt laborationer i affärssystem kring verksamhetsuppföljning. Studenterna förväntas själva samla in, bearbeta och analysera företag utgående från årsredovisningsdata och annan tillgänglig information.

Examination
Examinationen består av individuell skriftlig tentamen, PM-uppgift som genomförs i grupp och omfattar muntlig framställning och aktivt studentdeltagande samt laborationer i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 3.   Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 högskolepoäng
Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Under momentet behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Begreppet problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses. Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga företag. Huvuddelen av diskussionerna sker genom studentföreläsningar som organiseras i form av teman. Exempel på teman är entreprenörskapets relation till genus, tillväxt och hållbar utveckling resp. frågeställningar om intraprenörskap och etableringsprocessen. Entreprenörskapet manifesterar sig i konkret affärsverksamhet. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé och att konkretisera idén i en affärsplan. För att kunna bedriva affärsutveckling framgångsrikt är tillgång till beslutsstöd av väsentlig betydelse. Momentet innehåller därför obligatoriska datorstödda övningar/laborationer i att använda affärssystem i beslutsprocessen.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment förväntas den studerande kunna;

  • redogöra för och problematisera entreprenörskapsbegreppet och det entreprenöriella perspektivet
  • beskriva och analysera den entreprenöriella processens drivkrafter, särdrag och sammanhang
  • tillämpa teorier inom entreprenörskapsfältet på verkliga situationer
  • ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
  • använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser
  • planera och genomföra en presentation inom ett entreprenörskapstema samt argumentera för och sälja in en affärsidé
  • välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut

Undervisningens uppläggning:
Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Kursens pedagogiska idé och strävan bygger därför på nyckelord som teoretisk abstraktion och praktisk konkretion i samspel med studenternas egenaktivitet och förmåga att lära i interaktion med andra. Ett mindre antal föreläsningar av introducerande och orienterande karaktär kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra som praktiskt arbetar med entreprenörskap. Arbetsformer som ställer krav på studentens initiativtagande och handlingsorientering dominerar under kursen. Studenterna får också möjlighet att öva sin förmåga att inhämta information om ett tema samt träna på sin presentationsteknik genom en studentföreläsning. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt och skriftligt.

Examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen, studentföreläsning, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt laboration i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Moment 4.   Vetenskaplig metod, 7.5 högskolepoäng
Momentets övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter. Momentet inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys. Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information. Under kursen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment förväntas den studerande kunna:

  • redogöra för grunddragen i de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen
  • redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem
  • söka, värdera och använda olika typer av information på en grundläggande nivå
  • argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material
  • kritiskt granska en rapport utifrån olika perspektiv
  • planera, designa och genomföra en undersökning

Undervisningens uppläggning
Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro.

Examination
Momentet examineras genom att studenten tillsammans med ett antal andra studenter genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även punkt 6 nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Univ: Avklarat minst 22,5 hp av kursen Företagsekonomi A07 eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment. För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för moment 4 vårterminer. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/år. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Texter kan komma att kontrolleras mot urkundskällor.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända.

För betyget Väl godkänd på kursen erfordras dessutom betyget väl godkänd i tre av kursens moment.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen avser andra terminen på Civilekonomprogrammet med inriktning mot handel och logisk 240 hp.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

Moment 1

Litteratur

Redovisning BAS-planen : teoribok
Malmquist Hans, Hedenström Eva
7. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 108 s. :
ISBN: 978-91-44-07028-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kalkylering för produkter och investeringar. : Övningsbok
Karén Mats, Ljunggren Sten, Öström Bengt
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07736-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-4

Olsson Ulf E.
Kalkylering för produkter och investeringar
4. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 288 s. :
ISBN: 978-91-44-07735-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-8

Artiklar tillkommer, max 20 sidor

Moment 2

Litteratur

Företags- och räkenskapsanalys
Hansson Sigurd, Arvidson Per, Lindquist Hans
10., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 273 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-01862-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kalkylering för produkter och investeringar. : Övningsbok
Karén Mats, Ljunggren Sten, Öström Bengt
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07736-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 5

Olsson Ulf E.
Kalkylering för produkter och investeringar
4. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 288 s. :
ISBN: 978-91-44-07735-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 9-10

Artiklar tillkommer max 20 sidor

Moment 3

Litteratur

Arbnor Ingeman
Entreprenörskap i världsklass - Koenigsegg : om entreprenörskap som företagande konstart
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 207 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-08609-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN: 9789147086092

Affärsplanering : en handbok för nya tillväxtföretag
Kubr Thomas, Ilar Daniel, Marchesi Heinz, Bengtsson Niklas
5., uppl. : Göteborg : McKinsey & Co : 2005 : 289 s. :
ISBN: 91-7092-042-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9789170920424

Landström Hans
Entreprenörskapets rötter
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 159 s. :
ISBN: 91-44-04417-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blue ocean strategy : skapa nya marknader utan konkurrens
Kim W. Chan, Mauborgne Renée, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 248 s. :
ISBN: 91-47-07556-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN: 9789147075560

Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten

Moment 4

Litteratur

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Momentets Referenslitteratur

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer Den studerande förväntas aktivt söka och utnyttja andra metodböcker

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.