"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi B71, 30 hp

Engelskt namn: Business Administration B71

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2016-08-28 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE104

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-05-28

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2015-06-11

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.

Kursen består av följande moment:
Moment 1. Ekonomisk styrning, 7.5 hp / Financial Accounting and Management Accounting, 7.5 credits
Moment 2. Finansiering och riskhantering, 7.5 hp / Financial Management, 7.5 credits
Moment 3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 hp / Entrepreneurship and Enterprise Resource Planning Systems 7.5 credits
Moment 4. Vetenskaplig metod, 7.5 hp / Research Methodology in Business Administration, 7.5 credits

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer.

Moment 1. Ekonomisk styrning, 7.5 hp
Momentet syftar till att skapa en förståelse för metoder och modeller som används i ett företags interna styrning och planering. Fokus ligger på tjänste- och serviceföretag såväl som företag inom detaljhandeln. Syftet är här att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier, samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Utgångspunkten är hur intäkter och kostnader kan sammanställas och redovisas för att på bästa sätt utgöra underlag för skilda typer av beslut. Olika metoders fördelar såväl som deras begränsningar och hur de utgör beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt behandlas. Budgeteringsavsnittet behandlar företags budgetsystem med dess olika delbudgeter.

Momentet innehåller även ett avsnitt om grundläggande bokföring och dubbla bokföringens princip introduceras. Resultat- och balansräkningens innehåll, uppställningsformer och sambandet dem emellan klargörs. Avsnittet avslutas med en datorbaserad bokföringsövning.

Förväntat studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för hur en företagsledning kan planera, styra och kontrollera verksamheter inom tjänsteföretag liksom inom handelsföretag
  • beräkna ekonomiska kalkyler och med dessa som utgångspunkt dra slutsatser om olika handlingsalternativ
  • ha grundläggande färdigheter i löpande redovisning från bokföring till att utföra ett enklare bokslut
  • analysera och presentera en lösning på ett mindre företagsekonomiskt problem

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. En obligatorisk datorbaserad bokföringsövning ingår där studenten praktiskt får använda sina kunskaper genom att tillämpa de teoretiska och praktiska aspekter som behandlats under föreläsningar och vid gruppövningar.

Examination
Examination sker genom praktiskt anknutet fall som löses i grupp, individuell skriftlig tentamen och datorbaserad bokföringsövning. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Finansiering och riskhantering, 7.5 hp
Det övergripande målet med kursen är att utveckla studerandes förmåga att använda sig av olika metoder och verktyg för finansiell analys och -styrning. Speciell vikt fästs på verktyg som är användbara inom detaljhandeln, samt tjänste- och serviceföretag.

Under momentet behandlas och tillämpas olika tekniker och verktyg som kan användas som hjälpmedel vid styrning av företag. Tillämpningen av teknikerna syftar till att utveckla studenternas (i) förmåga att lösa problem, (ii) förmåga att skaffa och analysera information från olika källor, (iii) förmåga att analysera och göra slutsatser utgående från analysen samt (iv) studenternas erfarenhet av att jobba i team.

Under detta moment kommer även affärssystem att användas i undervisningen. Affärssystemet omvandlar information till kunskap och är verktyget att styra verksamheten. Affärssystem möjliggör således snabbare och mer välgrundade beslut.

Förväntat studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • analysera ett företags lönsamhet, soliditet, likviditet och kassaflöden.
  • använda sig av företags- och räkenskapsanalys som hjälpmedel för styrning av företag samt för att analysera konkurrenter, kunder och andra intressenter
  • utföra investeringskalkyler och använda dem som underlag för beslut avseende investeringar i anläggningstillgångar
  • tillämpa olika metoder för hantering och kontroll av rörelsekapital, d.v.s. likvida medel, kundfordringar och lager
  • känna till olika möjligheter som företag har för att anskaffa kapital till sin verksamhet
  • argumentera för miljöaspekters betydelse för företagets avkastning och risk
  • visa förståelse för hur affärssystem kan användas för uppföljning av verksamheter och som beslutsunderlag

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar, handledning och seminarier samt laborationer i affärssystem kring verksamhetsuppföljning. Studenterna förväntas själva samla in, bearbeta och analysera företag utgående från årsredovisningsdata och annan tillgänglig information.

Examination
Examinationen består av individuell skriftlig tentamen, PM-uppgift som genomförs i grupp och omfattar muntlig framställning och aktivt studentdeltagande samt laborationer i affärssystem. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Entreprenörskap med beslutsstöd, 7.5 hp
Momentet introducerar entreprenörskap som fenomen och kunskapsområde. Målet är att utveckla kunskap om och förståelse för entreprenörskap och affärsutvecklingsprocesser. Under momentet behandlas entreprenörskapsbegreppet och kunskapsområdets framväxt. Begreppet problematiseras och områdets multidisciplinära karaktär belyses. Kursens fokus är entreprenörskap i relation till affärsutveckling i form av etablering av nya företag och förnyelse av befintliga företag. Entreprenörskapet manifesterar sig i konkret affärsverksamhet. Som ett led i kursen integreras företagandets olika aspekter, inklusive hållbarhet, genom att tidigare förvärvade kunskaper inom ämnet utnyttjas för att utveckla en affärsidé somt konkretiseras i en affärsplan.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna;

  • beskriva och analysera den entreprenöriella processen och det entreprenöriella perspektivitet i affärsverksamheter
  • ta initiativ och självständigt utveckla en affärsidé samt tillämpa tidigare förvärvade företagsekonomiska kunskaper inklusive hållbarhetsfrågor för att konkretisera idén i en skiss till affärsplan
  • använda entreprenörskapsfältets huvudsakliga informationsresurser
  • argumentera för och sälja in en affärsidé
  • välja, analysera och tillämpa information från affärssystem i affärsutvecklingsbeslut
  • beskriva och analysera sambanden mellan kreativitet, entreprenörskap, nyföretagande och tillväxt
  • analysera information och föreslå strategiska beslut i en organisation som driver innovation och entreprenörskap

Undervisningens uppläggning:
Utbildningen i entreprenörskap skall bidra till att utveckla studenternas kreativitet, initiativförmåga och handlingsorientering. Lärandet stöds genom föreläsningar som ger studenterna grunden till en kontemporär verktygslåda för att arbeta med entreprenörskap och affärsutveckling, vilket kompletteras med gästföreläsningar av forskare, entreprenörer och andra som praktiskt arbetar med entreprenörskap. En affärsutvecklingsuppgift genomförs som innebär att studenterna formulerar en idé och affärsplan för nya verksamheter som presenteras muntligt, vilket ger studenterna möjlighet att tränas i presentationsteknik, och skriftligt. Genom kursen ges också kontinuerligt workshops, med fokus på att stärka olika delar av affärsutvecklingsuppgiften.

Momentets examination
Momentet examineras genom individuell skriftlig salstentamen, affärsutvecklingsuppgift i grupp samt en strategisk simuleringsuppgift. Laborationer i affärssystem genomförs i grupp. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4. Vetenskaplig metod, 7.5 hp
Momentets övergripande syfte är att utveckla grundläggande kunskap om vetenskapsteoretiska förhållningssätt och forskningsmetodik. Vidare är syftet att utveckla den egna förmågan att dels genomföra och skriftligt redovisa en undersökning, dels värdera och använda vetenskapliga och andra rapporter. Momentet inleds med en diskussion kring kunskapsbildningsprocessen med betoning på vetenskaplig kunskapsproduktion. Centrala byggstenar i denna process utgörs av referensramar, vetenskapsideal, problemformulering, angreppssätt samt metoder för datainsamling och analys. Ett särskilt fokus läggs på vikten av ett genomtänkt ämnesval samt av problematisering och noggrann problemspecificering. Dessutom behandlas övergripande vetenskapliga angreppssätt forskningsdesign och olika typer av analysstrategier. Vidare diskuteras kvantitativa och kvalitativa metoders möjligheter och begränsningar. Urvals- och datainsamlingsmetoder granskas vad gäller bl.a. möjligheterna att få tillgång till information. Under kursen ingår också moment som ger kännedom om och utvecklar förmågan att finna information i databaser, att på ett ändamålsenligt sätt använda olika typer av information och utifrån källkritiska kriterier utvärdera denna.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • redogöra för de vetenskapsteoretiska huvudströmningarna och förklara hur olika värderingar och perspektiv påverkar kunskapsprocessen
  • redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders egenskaper och värdera olika metoders användbarhet för skilda typer av problem
  • självständigt söka, kritiskt värdera och använda olika typer av information
  • visa kunskap och förståelse för hur texter korrekt sammanfattas, citeras, parafraseras, och vad som är plagiat
  • argumentera för ett valt problem, ansatser och tillvägagångssätt samt analysera ett empiriskt och teoretiskt material
  • kritiskt granska andra vetenskapliga arbeten utifrån olika perspektiv
  • planera, designa och genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar och göra bedömningar med hänsyn till relevanta etiska aspekter

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och handledning. Examinationsgrundande delar i momentet innebär obligatorisk närvaro.

Momentets examination
Momentet examineras genom att studenten tillsammans med ett antal andra studenter genomför en vetenskaplig undersökning, via seminarier och genom en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Företagsekonomi A HLP 30 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.

För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

Moment 1

Litteratur

Olsson Ulf E.
Kalkylering för produkter och investeringar
4. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 288 s. :
ISBN: 978-91-44-07735-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-8

Kalkylering för produkter och investeringar. : Övningsbok
Karén Mats, Ljunggren Sten, Öström Bengt
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07736-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-4

Redovisning och bokföring - - med utgångspunkt i BAS-planen
Hedenström Eva, Malmquist Hans
Studentlitteratur AB : 2015 : 158 s. :
ISBN: 9789144104706
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Redovisning och bokföring : med utgångspunkt i BAS-planen. Övningsbok med lösningar
Hedenström Eva, Malmquist Hans
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 207 s. :
ISBN: 9789144104874
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar om sammanlagt ungefär 20 sidor tillkommer vid momentstart.

Moment 2

Litteratur

Företags- och räkenskapsanalys
Hansson Sigurd, Arvidson Per, Lindquist Hans
10., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 273 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-01862-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Olsson Ulf E.
Kalkylering för produkter och investeringar
4. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 288 s. :
ISBN: 978-91-44-07735-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 9-10

Kalkylering för produkter och investeringar. : Övningsbok
Karén Mats, Ljunggren Sten, Öström Bengt
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07736-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 5

Vetenskapliga artiklar om sammanlagt ungefär 20 sidor tillkommer vid momentstart.

Moment 3

Litteratur

Arbnor Ingeman
Entreprenörskap i världsklass - Koenigsegg : om entreprenörskap som företagande konstart
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 207 s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-47-08609-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN: 9789147086092

Affärsplanering : en handbok för nya tillväxtföretag
Kubr Thomas, Ilar Daniel, Marchesi Heinz, Bengtsson Niklas
5., uppl. : Göteborg : McKinsey & Co : 2005 : 289 s. :
ISBN: 91-7092-042-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9789170920424

Landström Hans
Entreprenörskapets rötter
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 159 s. :
ISBN: 91-44-04417-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Blue ocean strategy : skapa nya marknader utan konkurrens
Kim W. Chan, Mauborgne Renée, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 248 s. :
ISBN: 91-47-07556-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN: 9789147075560

Referenslitteratur

Dahlén Micael
Boxen : kreativitet som skapar bättre affärer : träna dig till framgång
1. uppl. : Stockholm : Volante QNB Publishing : cop. 2006 : [11] s., s. 14-222 :
ISBN: 91-974919-7-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten

Moment 4

Litteratur

Business research : a practical guide for undergraduate & postgraduate students
Collis Jill, Hussey Roger
4th edition. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2014. : xxiii, 351 pages :
ISBN: 0230301835 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare läsning kan introduceras i början av momentet.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagsekonomi. Uppsatsmanual. Företagsekonomi
USBE Företagsekonomi, (Senaste upplagan) :
Läsanvisning: Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2013 bible
Indianapolis : Wiley : 2013 : 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) :
ISBN: 9781118491720 (e-book)
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.