"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Project Management and Organizational Design D, 15 hp

Engelskt namn: Project Management and Organizational Design D

Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2017-08-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE122

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2009-10-08

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2016-06-23

Innehåll

Kursen belyser centrala frågor för att förstå och hantera olika organisatoriska aspekter och designfrågor i organisationer och samhälle. Den integrerar djupa teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt studentdeltagande både individuellt och i grupp.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska

Moment 1. Projektledning, 7.5 hp
Moment 2. Organisationsdesign, 7.5 hp

Moment 1.  Projektledning, 7.5 hp
Den första modulen ansluter sig till den nuvarande trenden av ”projektifiering” som sker inom både företag och offentliga organisationer. Detta kräver en fördjupad kunskap kring både olika projekts karaktär och hur man kan hantera såväl särskilda projekt, som en projektportfolio inom en organisation. Studenter kommer att arbeta med etablerade planerings- och organisationstekniker, undersöka förhållandet mellan olika projekt och mellan projektet och den omgivande organisationen, samt kritiskt reflektera kring olika projekts betydelse i samhället.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment skall den studerande kunna:

  • förklara teorier, modeller och begrepp för hantering av projekt, program och projektportföljer i organisatoriska kontexter,
  • diskutera karaktären av projekt i organisatoriska och industriella sammanhang,
  • förklara ledningsbehovet inom multiprojektmiljöer,
  • samarbeta kring och leda projektarbete,
  • planera för, analysera och kontrollera framsteg och förändringar inom projekt,
  • arbeta praktiskt med projektledningsverktyg, både i grupp och individuellt,
  • ta ansvar för egen inlärning och för gruppinlärning,
  • reflektera kring den egna inlärningen i ämnet.

Undervisningens upplägg
Momentet består av två delar. I den första delen ges föreläsningar om traditionell projektledning baserat på kurslitteraturen. Denna del examineras genom en skriftlig tentamen. I den andra delen behandlas projektorganisering, samt ett avsnitt om forskningsmetod via föreläsningar och litteraturseminarier. Den andra delen examineras på två sätt. Dels, genom ett individuell reflektions PM och, dels genom en gruppuppgift där studenterna väljer ett ämne från andra delens föreläsningarna och författar ett PM där de föreslår ett nytt forskningsprojekt, inklusive en forskningsfråga, litteraturstudie och lämplig metod.

Examination
Examinationen består av aktivt seminariedeltagande och godkända grupp- och individuella inlämningsuppgifter. Examinationen består även av en skriftlig individuell tentamen. Godkänt betyg krävs för varje del av momentet. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Organisationsdesign, 7.5 hp
Varför är vissa organisationsformer mer populära vid en viss tidpunkt, och varför är vissa organisatoriska former mer lämpade än andra? Kursen behandlar klassiska och moderna principer för organisatorisk design, med fokus på praktisk tillämpning av befintlig kunskap. Därutöver syftar kursen till kritisk reflektion över hur strategi, olika intressenters värderingar, och nya framväxande organisationsformer och/eller moden påverkar vad vi anser som lämplig design av organisationer.

Modulen inleds genom att presentera en översikt på vad som kännetecknar organisatorisk design. Därefter görs en historisk genomgång av olika designlösningar och hur dessa lösningar kan kompletteras och bedömas. I den avslutande delen av kursen läggs tonvikten på att utveckla en helhetsförståelse för organisationers design genom att utveckla medvetenhet om olika organisationsformers för- och nackdelar.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara grundläggande principer för organisatorisk utformning och analysera deras lämplighet i olika empiriska sammanhang.
  • kritiskt granska, utvärdera och jämföra designval i olika typer av organisationer.
  • identifiera och lösa organisatoriska designproblem med utgångspunkt från olika intressenters infallsvinklar.
  • bidra till en kreativ dialog om organisatoriska designfrågor.
  • utföra utförliga teoretiska reflektioner avseende organisationsdesign och dess tillämpningar.
  • kritiskt reflektera över existerande teorier inom ämnesområdet.
  • förstå innebörden av begreppet komplementaritet i syfte att nå synteser baserade på olika kombinationer av designlösningar.

Undervisningens uppläggning
Kursen ges genom föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Föreläsningarna kommer att användas för att introducera större design frågor och ämnar till att skapa ett teoretiskt ramverk för efterföljande applikation. Studenterna kommer att arbeta individuellt med små case som illustrerar viktiga designaspekter. Caselösningarna kommer att granskas och diskuteras i seminarier. Studenterna kommer också att arbeta i grupp på ett integrerande case, vilket kommer att analyseras genom ett specifikt intressentperspektiv. Gruppens arbete kommer att redovisas både skriftligt och muntligt. Kursen avslutas med en individuell examinationsuppgift.

Examinationsformer
Kursen examineras muntliga och skriftliga genom både individuella uppgifter och gruppuppgifter, samt aktivt deltagande vid alla seminarier. Kursen avslutas med en individuell skriftlig hemtentamen. Minst 60 procent av de totala kurspoäng kommer att utgöras av individuella examinationsuppgifter. Ett godkänt betyg, minst 50 procent av poängen, krävs för varje delexamination för att uppnå godkänt på momentet.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Företagsekonomi 75 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande och Företagsekonomi C 15 hp eller motsvarande i något av följande ämnen: pedagogik, psykologi, sociologi eller statsvetenskap.

Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
 
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
 
För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
 
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual[1] ). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
 
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
svenskt namn
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

This is a course at the D-level in a MSc-degree at Umeå University within the master program “Leadership and organization”. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 35

Moment 1

Müller Ralf.
Project governance
Aldershot : Gower : 2009. : 105 s. :
ISBN: 978-0-566-08866-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Maylor Harvey
Project management
4. ed. : Harlow, England : Financial Times Prentice Hall : 2010 : xxiv, 414 s. :
ISBN: 978-0-273-70432-4 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scientific articles (approx. 100-200 pages) will be added at the start of the module

Moment 2

Burton, Richard M., Obel, Børge & Døjbak Håkonsson, Dorthe (2015). Organizational Design: as step-by-step approach. 3rd edn, United Kingdom: Cambridge University Press. Paperback. ISBN 9781107097650 (the edition is published during autumn 2015)

Scientific articles (approx. 50-80 pages) will be added at the start of the module.

Referenslitteratur till kursen

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/?languageId=3

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.