"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Analysis of Business Culture C, 7,5 hp

Engelskt namn: Analysis of Business Culture C

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 till 2014-08-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE152

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-09-17

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursen fokuserar på tillgängliga analytiska metoder för att definiera och analysera olika kulturella komponenter inom näringslivet. På områden som marknadsföring, organisation, beslutsfattande, kommunikation och förhandlingar är kulturell medvetenhet särskilt viktigt. Dessutom görs en kritisk granskning av de grundläggande egenskaperna för kultur som en statisk och begränsad företeelse.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • bedöma och inse kulturella skillnader och likheter (t.ex. regionala likheter i de nordiska länderna) i internationella affärsprocesser
  • kritiskt granska begreppet företagskultur från alternativa teoretiska perspektiv
  • analysera viktiga affärsfrågor i ett tvärkulturellt sammanhang

Behörighetskrav

Universitet/högskola: Företagsekonomi B 30 hp eller motsvarande. Gymnasium: Engelska A.

Undervisningens upplägg

Arbetsformerna består av föreläsningar, praktikfall samt skriftliga och muntliga uppgifter.

Examination

Examinationen består av aktivt deltagande i seminarier, slutförande av skriftliga gruppuppgifter och en skriftlig övergripande individuell tentamen. Ett godkänt betyg krävs för varje del.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att momentet ges följande termin/år. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi).  Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsätts dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

Vad beträffar betygsättning på moment gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på moment. För att uppnå betyget godkänd på moment krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på moments ingående delar har uppnåtts.

Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. För betyget Väl godkänd på kursen krävs dessutom att den studerande erhållit minst 75% av de enskilda momentens sammanlagda vägda poängsumma eller motsvarande.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

This is a course at the C-level in a BSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Literature

Intercultural communication in the global workplace
Varner Iris I., Beamer Linda
5. ed. : New York : McGraw-Hill : 2011 : xxiv, 503 s. :
ISBN: 978-0-07-128912-2 (hft.) (international ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A List of Articles will be available in the module guidelines.

Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
USBE Företagsekonomi : (latest e :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.