"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Att organisera och leda projekt, 7,5 hp

Engelskt namn: Manage Projects

Denna kursplan gäller: 2009-01-19 och tillsvidare

Kurskod: 2FE173

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2008-05-21

Reviderad av: styrelsen för handelshögskolan, 2009-05-20

Innehåll

Projekt som arbetsform blir allt vanligare i snart sagt alla samhällssektorer, och projektledning blir därmed en vanlig arbetsuppgift för allt fler anställda i företag och förvaltning. Många större företag och organisationer har helt eller delvis övergått till att vara projektbaserade organisationer, vilket innebär att även den dagliga produktionen organiseras som projekt. Svensk industri blir helt enkelt alltmer beroende av sin förmåga att organisera effektiv projektdrift – av att utveckla sin projektkompetens. Framväxten av projekt som en central arbetsform motsvaras också av en allt tydligare ’professionalisering’ av projektledarrollen. De som löpande får ansvaret för stora projekt har ofta projektledning som yrke, och de har utöver sin grundutbildning också djupa insikter i den s k projektledningsläran, som är projektarbetets teoretiska bas. Projektledningsläran innehåller en lång rad modeller som kan användas för framgångsrik generering, organisering, ledning och teamledning av/i projekt. Denna kurs är en grundläggande genomgång av projektledningslärans samtliga områden. Kursen fokuserar på lednings- och arbetsformer i affärs-, utvecklings- och förändringsprojekt. Under kursen bryts läroböckernas projektledningslära mot praktikfall. Stor vikt läggs vid hur omvärldsbetingelserna påverkar projektledningen, liksom vid beställarrollen. Förutom en allmän orientering om dagens projektledningslära och begreppet projektkompetens går undervisningen bl a igenom projektplaneringen, projektorganisering, ekonomistyrning, upphandling, projektledarens ledarskap samt ett antal praktikfall från projekt i olika verksamheter. Syftet med kursen är att ge kursdeltagarna grundläggande kunskaper om projektledning i olika verksamhetsformer. Målet är att kursdeltagarna efter genomgången kurs skall vara väl förberedda för att medverka i projektarbete inom sina respektive yrkesområden.

Förväntade studieresultat

Efter att ha genomgått kursen skall den studerande kunna: - Beskriva varför och hur projektkompetens kan användas för att öka konkurrensförmågan hos moderna industriella organisationer - Beskriva projektledningslärans uppbyggnad som kunskapsfält samt förklara fältets grundläggande begrepp - Beskriva den huvudsakliga egenskaperna hos affärsprojekt, utvecklingsprojekt och förnyelseprojekt. - Ha förmågan att förstå och använda standardiserade projekthanteringsmodeller i företag, samt kunna redogöra för hur sådana modeller konstrueras och implementeras genom inrättande av projektkontor. - Formulera projektmål som är realistiska, lösningsneutrala och utvärderingsbara - Använda verktyg som WBS/PBS, OBS, Gantt-scheman och nätverksplanering m h a PERT/CPM för detaljerad tidplanering av ett project, och även kunna välja vilka av dessa verktyg som bör användas i en given projektsituation - Beskriva grundläggande stage-gate-modeller såsom PROPS och PPS - Beskriva en teoretisk riskhanteringsprocess samt använda förenklade verktyg såsom Minirisk - Beskriva arbetsgången i projektbudgetering samt förklara användningen av resultatvärdesmetoden (Earned Value Management) - Förklara relationen mellan projektorganisationer och permanenta organisationer, samt beskriva vilka lösningar som finns på de problem som är inbyggda i denna relation - Förklara relationen mellan projekt och deras externa omgivning och applicera en intressentanalys på ett specifikt projekt - Beskriva de huvudsakliga uppgifterna och ansvarsområdena för en projektledare - Analysera praktiska problem m h a projektledningslärans verktyg och begrepp, samt ge rekommendationer om hur ledningen av ett projekt kan förbättras.

Behörighetskrav

Antagen till något av följande program vid Sälj och Marknadshögskolan: Academic Business Programme. Key Account Manager.

Undervisningens upplägg

De huvudsakliga undervisningsformerna är föreläsningar, diskussioner, fallstudier och seminarier. Med hjälp av fallstudier i undervisning kommer de studerande att ges möjlighet att utveckla färdigheter i att strukturera komplex information. Seminarier kommer att användas för att diskutera centrala frågor, och för att illustrera kopplingen mellan analyser och beslutsfattande i affärsprocesser inom marknadsförings¬området. De studerande förväntas delta aktivt vid diskussioner.

Examination

- Projektanalys – slutrapport - Reflektionspapper - Skriftlig hemtentamen Godkänt på samtliga tre moment krävs för att slutbetyg på kursen skall kunna utfärdas För den som underkänts vid avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom 2-4 veckor. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/läsår. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Om kursen innehåller obligatoriska uppgifter som kan ge den studerande "extra-poäng" att lägga till resultatet på den skriftliga tentamen, kan dessa poäng endast tillgodogöras under huvudtentamen och omtentamen i anslutning till det aktuella kurstillfället. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursenss slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den tregradiga betygskalan Väl godkänd, Godkänd och Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (75% för Väl godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts. Tillgodoräknande Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår i följande program vid Sälj och Marknadshögskolan: Academic Business Programme och Key Account Manager.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.