"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Entreprenörskap och affärsutveckling, 7,5 hp

Engelskt namn: Entrepreneurship and Business Development

Denna kursplan gäller: 2014-01-13 till 2015-01-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE176

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: TH teknisk betygsskala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2012-06-11

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Kursen fokuserar på entreprenörskap och på uppstarten av nya verksamheter, men även betydelsen av idéutveckling och entreprenörskap  inom befintliga organisationer berörs. Under kursen tränas studenten att identifiera och skapa entreprenöriella möjligheter samt att utveckla en grundläggande förmåga att skapa nya affärer. Fokus under kursen ligger på affärsplaner samt affärsplanering och att identifiera, implementera och utvärdera affärsidéer. Studenten lär sig också om entreprenörens olika egenskaper, kännetecken och förmågor. Slutligen behandlas vikten av stödjande miljöer och nätverk för utveckling av affärer och nya verksamheter.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • Beskriva och kritiskt diskutera teorier om entreprenörers olika egenskaper, kännetecken och förmågor.
  • Identifiera och utvärdera grunderna i affärsplanering och affärsplaner.
  • Identifiera och ge förslag på nya affärsmöjligheter samt att formulera strategier för att starta en verksamhet.
  • Planera och genomföra presentationer av affärsidéer och affärsplaner inom en given tidsplan.

Behörighetskrav

Antagen till Civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi vid Umeå universitet, TYCIE.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på kursen bedrivs genom föreläsningar, litteraturseminarier, arbetsseminarier samt genom praktiknära falluppgifter.. En förutsättning att nå de förväntade studieresultaten är ett aktivt deltagande under kursens alla delar.

Examination

Kursens förväntade studieresultat examineras genom en gruppbaserad skriftlig affärsutvecklingsuppgift med tillhörande muntlig presentation, individuella och skriftliga analysuppgifter samt litteraturseminarium.
Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter kursens slutdatum. Obligatoriska delar (PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, case, etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges.
För den som underkänts vid kursens avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad för kurs som ges med normal studietakt, dock ej för kurs som ligger under period 4 vårtermin. Därpå följande tentamensmöjlighet ges i regel i samband med att kursen ges följande termin/läsår. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Student har rätt att examineras maximalt fem (5) gånger utan godkänt resultat.

Studerande som ej kan styrka sin identitet med fotolegitimation vid provtillfälle kan ej få sitt provresultat registrerat.

Efter två underkända prov på ett moment har student rätt till byte av betygssättande lärare. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

För alla skriftliga inlämningar gäller att regler om akademiska texter och korrekt hantering av källor ska efterföljas. (se instruktioner i manualen för “Uppsatsskrivande i företagsekonomi). Urkund kan användas för kontroll.

Föreläsningar är i normalfallet inte obligatoriska. Föreläsningar förutsättes dock hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Vad beträffar betygsättning på kursen gäller genomgående den fyrgradiga betygskalan: 5 Med beröm godkänd, 4 Icke utan beröm godkänd, 3 Godkänd, U Underkänd. Samtliga delar i examinationen måste godkännas var för sig för att uppnå godkänt på kursen. För att uppnå betyget godkänd på kursen krävs att samtliga obligatoriska uppgifter godkänts samt att minst 50% (80% för Med beröm godkänd och 65% för Icke utan beröm godkänd) av den sammanlagda maximala poängsumman på kursens ingående delar har uppnåtts.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen är p.g.a. sin specifika inriktning ej påbyggbar med eller utbytbar mot andra kurser/moment på A-B eller C-nivå i företagsekonomi.

Övriga föreskrifter

Kursen ges 3:e året på ivilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi 300 hp.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 3

Litteratur

Artiklar A-H

Byers, T., Kist, H. & Sutton, R.I. (1997). Characteristics of the entrepreneur: Social creatures, not solo heroes. In Dorf, R.C. The Handbook of Technology Management. (pp.1-5), CRC Press LLC. Carland J.W et al., (1984) Differentiating Entrepreneurs from Small Business Owners. Academy of Management Review, 9(2), 354-359 Drucker P.F (1985). The Discipline of Innovation, Harvard Business Review. 63, 67–72.

HBR (2000). Picking the best new business opportunities. Harvard Publishing. HBR (2006). Writing a business plan: the basics. Harvard Publishing.

Artiklar I-P

Johannisson, B., (2004) Entrepreneurship in Scandinavia: Bridging individualism and collectivism, in Corbetta, G., M. Huse., and D. Ransiv (2004) Crossroads of entrepreneurship,Kluwer Academic Publishers. Kim, W.C and Mauborgne, R (2000). Knowing a Winning Business Idea When You See One. Harvard Business Review, 78(5), 129-138.

Linder, J., Smith, H. & Shafer, S. (2005). The power of business models. Business Horizons. Indiana University. ref no. BH120. Purkayastha, D., and Bisi, S. (2008). James Dyson: the engineer entrepreneur. IBS Center for Management Research. ref no. 808-017-1.

Artiklar Q-W

Seelos, C., and Mair, J. (2005) Social entrepreneurship: creating new business models to serve the poor. Business Horizons. Indiana University, ref no. BH135. Shapiro B.P, and Bonoma T.V. (1984). How to segment industrial markets. Harvard Business Review. 62(3), 104–110

Tillväxverket (2011). Starta företag Information och vägledning från myndigheterna. 2011:2. available from http://publikationer.tillvaxtverket.se/ProductView.aspx?ID=1625 Wasserman, N. (2009). Planning a Start-Up? Seize the Day. Harvard Publishing.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2010 bible
Indianapolis, IN : Wiley Publishing : c2010. : xliv, 1006 p. :
ISBN: 978-0-470-47487-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsättes utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.