"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Consumer Behavior, Market Analysis and Strategic Decision Making D, 30 hp

Engelskt namn: Consumer Behavior, Market Analysis and Strategic Decision Making D

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE177

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2012-06-11

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring aspekter som påverkar konsumentbeteende, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. De avslutande modulerna inom denna kurs fokuserar på avancerad marknadsanalys, och utveckling av färdigheter inom beslutsfattande.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Nedanstående moduler ingår i kursen:

  1. Perspectives on strategy, 7.5 hp 
  2. Consumer behaviour, 7.5 hp
  3. Consumer and market analysis, 7.5 hp
  4. Strategizing - planning and processes, 7.5 hp

Moment 1: Perspectives on strategy, 7,5 hp
Kursmodulen belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Kursmodul 1 integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursmodulen uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  •  jämföra teoretiska perspektiv på lednings-, entreprenörskaps- och marknadsföringsstrategier.
  •  föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter.
  •  föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller.
  •  kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behovet av ytterligare kunskaper och färdigheter.
  •  beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens upplägg
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, innehåller undervisningen arbete med case och case-seminarier. Modulen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.

Examinationsformer
Examinationsunderlaget i denna modul består av case-rapporter, en skriftlig tentamen och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmodulen.

Moment 2. Consumer behaviour, 7.5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Detta moment belyser konsumenten interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. De teoretiska modeller och praktiska exempel som diskuteras under momentet syftar till att utveckla studentens förståelse för specifika begrepp inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende. Momentet innehåller också konsumentanalys med marknadsföringsexempel där forskning inom konsumentbeteende diskuteras. Detta blir viktigt eftersom konsumentens köpbeslut indikerar hur väl företagets marknadsföringsstrategier möter upp marknadens krav. Vidare betonar momentet vikten av att förstå hur marknadsföring börjar och slutar med konsumenten.

Förväntade studieresultat

  •  Identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende,
  •  Lägga grunden för och analysera hur modeller inom konsumentbeteende kan användas för att välja marknadsföringsstrategier
  •  Utveckla och formulera marknadsföringsstrategier baserade dels på analyser av konsumentbeteende, dels på konsumtionens roll i samhället 
  •  Kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder

Undervisningens uppläggning
Momentet innefattar interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra medan seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om och för att kunna tillämpa denna kunskap i kursmomentets olika uppgifter.

Examination
Momentet bedöms genom seminarier, rapportskrivning som presenteras både individuellt och I grupp samt genom salstentamen. Betyget Godkänd krävs för varje momentuppgift. Se också punkt 6 nedan.

Moment 3. Consumer and market analysis, 7.5 hp
Grundprincipen inom marknadsföring, ”vinst skapas genom att möta kundens behov”, kan synas enkel, men är betydligt svårare att översätta i strategiska och operativa beslut. Detta kursmoment är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera denna komplexitet, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera marknadsföringsstrategier. I kursmomentet ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Kursmomentet ger också möjligheter att förstå hur studier av marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan ge information inför strategiska och operativa marknadsföringsbeslut.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall studenten kunna följande:

  • utvärdera betydelsen av olika marknadsföringsbeslut och dessas bidrag till företagets övergripande strategi och resultat,
  • bedöma och integrera kund-, konkurrens- och marknadsinformation som tillhandahålls genom studier av marknadsundersökningar,
  • strategiskt anpassa segmentering, positionering, forskning och utveckling och resursfördelningsbeslut,
  • utforma och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö.

Undervisningens upplägg
Kursen använder Markstrat, en av de mest använda affärsimuleringsplattformarna som lärplattform. Studenterna bildar simulerade företag och fattar olika marknadsföringsbeslut. Detta moment innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier, och det kräver en avsevärd mängd arbete, individuellt och i grupp.

Examinationsformer

Examinationen består av: (1) en utvärdering av en gruppuppgift som omfattar simulerade företagsresultat, en delårsrapport, en marknadsplan och en presentation: (2) en individuell case uppgift och (3) individuell skriftlig tentamen. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del.

Moment 4. Strategizing - planning and processes, 7.5 hp
Alla marknadsförare måste kunna utforma framtida strategier för sitt företag eller sitt företagsområde. Den omgivande miljön, möjligheterna och planerna förändras över tid, men strategiska planer och program betraktas som viktiga verktyg för att hjälpa marknadsförare i att förstå dynamiken i omvärlden och i organisationer. I denna modul deltar studenterna i en verklig strategisk process som kräver att de agerar baserat på kunskap som de tillägnat sig i detta moment såväl som i tidigare moment och deltar i att utveckla en marknadsplan för ett företag eller organisation. 

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall studenten kunna följande:

  • Uppvisa analytiska och integrativa färdigheter genom att lösa avancerade uppgifter inom strategisk marknadsföring;
  • Tillämpa inhämtad kunskap och förståelse från detta moment som tidigare kurser för att utforma en marknadsplan inom givna tidsramar.
  • Arbeta effektivt individuellt, i team, samt med externa organisationer.
  • Muntligt och i skrift för intressenter presentera analyser, idéer och marknadsplan som utvecklats individuellt eller i grupp.
  • Utvärdera sin kompetens och sitt behov av kompetensutveckling för att kunna arbeta med strategisk marknadsföring.

Undervisningens upplägg
I denna modul är arbete med att utveckla en marknadsplan för ett företag eller organisation den huvudsakliga pedagogiska metoden. Detta innebär att studenterna arbetar i grupp som konsultteam med utveckling av en marknadsplan. Grupperna arbetar självständigt men i dialog med representanter från organisationerna. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och via workshops, seminarier och föreläsare.

Examination
Examinationen består av fyra delar; 1) en skriftligt marknadsplan; 2) en muntlig presentation av marknadsplanen  inför de deltagande organisationerna; 3) en skriftlig individuell hemtenta; samt 4) aktivt deltagande i och bidrag till möten i arbetet med marknadsplanen och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
Varje delexamination ska vara godkänd för att erhålla betyget godkänt på momentet.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Univ: Företagsekonomi C, 15 hp samt Statistik, 7,5 hp, eller motsvarande. Gymnasium: Engelska B.

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Den huvudsakliga pedagogiska tekniken i denna modul är arbete med ett verkligt fall, för vilket en plan skall utvecklas. Detta kan innebära att studenter samarbetar i grupp mot befintliga företag, organisationer, eller nyetablerade företag för att utveckla en marknadsplan. Grupperna arbetar relativt självständigt, men i dialog med representanter från den externa organistionen och med lärare. Studenterna får regelbunden återkoppling från lärare och eventuellt från externa experter i samband med workshops, seminarier och föreläsningar.

Anmärkning: beroende på vilken organisation som har valts kommer några mindre inledande/förberedande aktiviteter att krävas under en eller flera av kursens första moduler. I förekommande fall kommer tid att avsättas inom dessa moduler för nämnda aktiviteter.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Följande betygssystem används:

Väl godkänd, (Vg, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer) och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

För att uppnå betyget Väl godkänd på kursen, måste studenten ha uppnått det betyget i tre av fyra kursmoduler. 

Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Vid underkänt seminariedeltagande eller underkända individuella uppgifter och underkända gruppuppgifter, måste kompletterande uppgifter inlämnas i enlighet med givna instruktioner, senast två veckor efter modulens slut.

Studenter som underkänns vid den skriftliga standardexaminationen kommer att erbjudas en ny examinationsmöjlighet inom en månad. Utöver detta kommer normalt sett ytterligare möjligheter att slutföra den skriftliga examinationen att ges varje läsår, en vecka innan höstterminens början.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Thesis manual, Thesis writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningar är normalt sett inte obligatoriska. Emellertid förväntas studenten delta, eftersom föreläsningarna har utformats för att underlätta för studenterna att uppnå kursspecifika inlärningsmål. Dessutom erbjuder föreläsningar ofta insiktsfulla förklaringar av kurslitteratur och annat relevant kursmaterial, och kan utgöra ett komplement till och kontrasteras mot de senare.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Betyg på kursen utdelas när studenterna har blivit godkända på alla examinationer och obligatoriska kurselement.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av akademiska poäng sker i enlighet med universitetets regler gällande detsamma.

Övriga föreskrifter

This is a course at the D-level in an MSc-degree at Umeå University. The course can also be included in study programs in Business Administration and Economics at Umeå School of Business and Economics.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Cource literature

Apart from the specific literature for each module specified below, a selection of international scientific journal articles and cases will be used in the examination of each course. The exact list of will be available on the course web site and at the Student Services Office at least one moth prior to the start of the course.

Module 1

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text

Achrol R. S. & Kotler P. (2012) Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 40:35-52. Varadarajan R. (2010) Strategic marketing and marketing strategy: domain, definition, fundamental issues and foundation premises. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 38:119-140. + 1 article covering strategy and services + 1 article covering strategy in B2B settings + 1 article covering startegy in B2C settings

Module 2

Literature

Consumer behaviour : a European perspective
Solomon Michael R., Bamossy Gary J., Askegaard Søren.
5 Edition. : pages cm :
ISBN: 9780273772729
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scentific articles between 100 and 150 pages is added.

Module 3

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text

Larréché, J.-C., Gatignon, H. and Triolet, R. (2010) Markstrat Online Student Handbook. StratX International (available from Umeå School of Business and Economics) Larréché, J.-C. and Gatignon, H. (1998) Markstrat 3: The Strategic Marketing Simulation. South-Western College Publishing (available from Umeå School of Business and Economics) Chapter 8. Consumer Analysis, pp.149-155 Chapter 10. Allocation of Resources, pp. 177-184

Scientific articles and cases, between 30 and 40 pages is added.

Module 4

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273737001

Wood Marian Burk
The marketing plan handbook
3. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall : c2008 : xv, 190 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip078/2007002233.html
ISBN: 978-0-13-223755-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Cource Reference literature

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.