"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Consumer Behavior, Market Analysis and Strategic Decision Making D, 30 hp

Engelskt namn: Consumer Behavior, Market Analysis and Strategic Decision Making D

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE177

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2012-06-11

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-05

Innehåll

Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring aspekter som påverkar konsumentbeteende, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. De avslutande momenten inom denna kurs fokuserar på avancerad marknadsanalys, och utveckling av färdigheter inom beslutsfattande. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Nedanstående moment ingår i kursen:

  • Moment 1. Perspectives on Strategy, 7.5 hp  
  • Moment 2. Consumer Behaviour, 7.5 hp
  • Moment 3. Consumer and Market Analysis, 7.5 hp
  • Moment 4. Strategizing in Marketing, 7.5 hp

Moment 1: Perspectives on Strategy, 7,5 hp
Kursmomentet belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Kursmoment 1 integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursmomentet uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriv teoretiska perspektiv på lednings-, entreprenörskaps- och marknadsföringsstrategier.
  • föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter.
  • föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller.
  • kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behovet av ytterligare kunskaper och färdigheter.
  • beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Moment består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.

Examination
Lärandet stöds genom case-rapporter, en skriftlig tentamen och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmomentet. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Consumer Behaviour, 7.5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Detta moment belyser konsumenten interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. De teoretiska modeller och praktiska exempel som diskuteras under momentet syftar till att utveckla studentens förståelse för specifika begrepp inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende. Momentet innehåller också konsumentanalys med marknadsföringsexempel där forskning inom konsumentbeteende diskuteras. Detta blir viktigt eftersom konsumentens köpbeslut indikerar hur väl företagets marknadsföringsstrategier möter upp marknadens krav. Vidare betonar momentet vikten av att förstå hur marknadsföring börjar och slutar med konsumenten.

Förväntade studieresultat

  • Identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende,
  • Lägga grunden för och analysera hur modeller inom konsumentbeteende kan användas för att välja marknadsföringsstrategier
  • Analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området.
  • Utveckla och formulera marknadsföringsstrategier baserade dels på analyser av konsumentbeteende, dels på konsumtionens roll i samhället  
  • Kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genomn interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra medan seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om och för att kunna tillämpa denna kunskap i kursmomentets olika uppgifter.

Examination
Momentet bedöms genom seminarier, rapportskrivning som presenteras både individuellt och I grupp samt genom salstentamen. Betyget Godkänd krävs för varje momentuppgift. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Consumer and Market Analysis, 7.5 hp
Grundprincipen inom marknadsföring, ”vinst skapas genom att möta kundens behov”, kan synas enkel, men är betydligt svårare att översätta i strategiska och operativa beslut. Detta kursmoment är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera denna komplexitet, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera marknadsföringsstrategier. I kursmomentet ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Kursmomentet ger också möjligheter att förstå hur studier av marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan ge information inför strategiska och operativa marknadsföringsbeslut.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall studenten kunna följande:

  • utvärdera betydelsen av olika marknadsföringsbeslut och dessas bidrag till företagets övergripande strategi och resultat,
  • bedöma och integrera kund-, konkurrens- och marknadsinformation som tillhandahålls genom studier av marknadsundersökningar,
  • strategiskt anpassa segmentering, positionering, forskning och utveckling och resursfördelningsbeslut,
  • utforma och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom Markstrat, en av de mest använda affärsimuleringsplattformarna som lärplattform. Studenterna bildar simulerade företag och fattar olika marknadsföringsbeslut. Detta moment innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier, och det kräver en avsevärd mängd arbete, individuellt och i grupp.

Examination
Examinationen består av: (1) en utvärdering av en gruppuppgift som omfattar simulerade företagsresultat, en delårsrapport, en marknadsplan och en presentation: (2) en individuell case uppgift och (3) individuell skriftlig tentamen. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4. Strategizing in Marketing, 7.5 hp
Alla marknadsförare måste kunna utforma framtida strategier för sitt företag eller sitt företagsområde. Den omgivande miljön, möjligheterna och planerna förändras över tid, men strategiska planer och program betraktas som viktiga verktyg för att hjälpa marknadsförare i att förstå dynamiken i omvärlden och i organisationer. I detta moment deltar studenterna i en verklig strategisk process som kräver att de agerar baserat på kunskap som de tillägnat sig i detta moment såväl som i tidigare moment och deltar i att utveckla en marknadsplan för ett företag eller organisation.  

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall studenten kunna följande:

  • Uppvisa analytiska och integrativa färdigheter genom att lösa avancerade uppgifter inom strategisk marknadsföring;
  • Tillämpa inhämtad kunskap och förståelse från detta moment samt från tidigare kurser för att, inom given tidsram, utforma en marknadsplan utifrån etiska principer.
  • Arbeta effektivt individuellt, i team, samt med externa organisationer.
  • Muntligt och i skrift för intressenter presentera analyser, idéer och marknadsplan som utvecklats individuellt eller i grupp.
  • Utvärdera sin kompetens och sitt behov av kompetensutveckling för att kunna arbeta med strategisk marknadsföring.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom arbete med att utveckla en marknadsplan för ett företag eller organisation den huvudsakliga pedagogiska metoden. Detta innebär att studenterna arbetar i grupp som konsultteam med utveckling av en marknadsplan. Grupperna arbetar självständigt men i dialog med representanter från organisationerna. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och via workshops, seminarier och föreläsare.

Examination
Examinationen består av fyra delar; 1) en skriftligt marknadsplan; 2) en muntlig presentation av marknadsplanen  inför de deltagande organisationerna; 3) en skriftlig individuell hemtenta; samt 4) aktivt deltagande i och bidrag till möten i arbetet med marknadsplanen och aktivt deltagande i obligatoriska seminarier. Varje delexamination ska vara godkänd för att erhålla betyget godkänt på momentet. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Företagsekonomi 75 hp varav Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande och Företagsekonomi C 15 hp. Statistik 7,5 hp eller motsv. Gymnasium: Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Se även ovan under respektive moment.

Den huvudsakliga pedagogiska tekniken i denna kurs är arbete med ett verkligt fall, för vilket en plan skall utvecklas. Detta kan innebära att studenter samarbetar i grupp mot befintliga företag, organisationer, eller nyetablerade företag för att utveckla en marknadsplan. Grupperna arbetar relativt självständigt, men i dialog med representanter från den externa organistionen och med lärare. Studenterna får regelbunden återkoppling från lärare och eventuellt från externa experter i samband med workshops, seminarier och föreläsningar. Anmärkning: beroende på vilken organisation som har valts kommer några mindre inledande/förberedande aktiviteter att krävas under en eller flera av kursens första moment. I förekommande fall kommer tid att avsättas inom dessa moment för nämnda aktiviteter.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 35

Cource literature

Apart from the specific literature for each module specified below, a selection of international scientific journal articles and cases will be used in the examination of each course. The exact list of will be available on the course web site and at the Student Services Office at least one moth prior to the start of the course.

Module 1

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan, Angwin Duncan, Regner Patrick
Tenth edition. : Harlow : Pearson : cop. 2014 : 558 pages :
ISBN: 9781292002552 (pbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Achrol R. S. & Kotler P. (2012) Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 40:35-52. Varadarajan R. (2010) Strategic marketing and marketing strategy: domain, definition, fundamental issues and foundation premises. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 38:119-140. + 1 article covering strategy and services + 1 article covering strategy in B2B settings + 1 article covering startegy in B2C settings

Module 2

Literature

Consumer behaviour : a European perspective
Solomon Michael R., Bamossy Gary J., Askegaard Søren.
5 Edition. : pages cm :
ISBN: 9780273772729
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scentific articles will be added at the start of the module, approximately 100-150 pages in total.

Module 3

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan, Angwin Duncan, Regner Patrick
Tenth edition. : Harlow : Pearson : cop. 2014 : 558 pages :
ISBN: 9781292002552 (pbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Larréché, J.-C., Gatignon, H. and Triolet, R. (2010) Markstrat Online Student Handbook. StratX International (available from Umeå School of Business and Economics) Larréché, J.-C. and Gatignon, H. (1998) Markstrat 3: The Strategic Marketing Simulation. South-Western College Publishing (available from Umeå School of Business and Economics) Chapter 8. Consumer Analysis, pp.149-155 Chapter 10. Allocation of Resources, pp. 177-184

Scentific articles and cases will be added at the start of the module, approximately 30-40 pages in total.

Module 4

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan, Angwin Duncan, Regner Patrick
Tenth edition. : Harlow : Pearson : cop. 2014 : 558 pages :
ISBN: 9781292002552 (pbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wood Marian Burk
The marketing plan handbook
3. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall : c2008 : xv, 190 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip078/2007002233.html
ISBN: 978-0-13-223755-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Cource Reference literature

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.