"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Current Trends and a Minor in Finance D, 30 hp

Engelskt namn: Current Trends and a Minor in Finance D

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE196

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-02-07

Reviderad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Denna kurs är avsedd för studenter som vill öka sin kunskap om praktiska tillämpningar av finansiell förvaltning och styrning. De fyra modulerna ger studenterna möjligheter att anskaffa sig en hög expertisnivå inom centrala områden inom finansiell styrning och förvaltning, inkluderande områden som bolagsvärdering, finansiering, investeringar, likväl som rörande finansiell riskhantering. Även om varje enskild modul inkluderar skilda aspekter av finansiell styrning och förvaltning så ligger modul 1-3 till grund för förståelsen av modul fyra.

Kursen ges och examineras i din helhet på engelska.

Moment 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Moment 2. Advanced Corporate finance, 7.5 hp
Moment 3. Investments, 7.5 hp
Moment 4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp

Modul 1. Research Methodology in Business Research, 7,5 hp
Kursens övergripande syfte är att utveckla kunskap om forskningsperspektiv, -strategier och -design på avancerad nivå. Detta skall öka studentens förmågor att genomföra och bedöma företagsekonomisk forskning och utredning. Viktiga områden är problemformulering, referensramar, perspektiv och angreppssätt, inklusive ontologiska och kunskapsteoretiska utgångspunkter, samt metoder för datainsamling och analys.

Förväntade studieresultat
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och diskutera hur grundläggande antaganden, vetenskapsideal, perspektiv och referensramar påverkar en vetenskaplig kunskapsprocess
  • formulera och argumentera för relevanta forskningsfrågor, inklusive teoretisk relevans och positionering
  • diskutera och karakterisera olika forskningsstrategier och ansatser, genomföra och kritiskt bedöma litteraturval samt diskutera och bedöma lämpligheten i olika metoder för att lösa skilda forskningsproblem
  • applicera tillägnad kunskap i ett vetenskapligt arbetes olika steg: planering, utformning, genomförande och rapportering
  • uppvisa en förmåga att bedöma och diskutera sociala, miljömässiga och etiska dimensioner i företagsekonomiska forskningsfrågor

Undervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier och uppgifter, individuellt eller i grupp, ska tillsammans med kurslitteraturen sammantaget hjälpa studenten att utveckla sin kunskap om vetenskapligt arbete inom företagsekonomi.

Examination
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen samt genom rapportering av uppgifter som ges under kursen. För betyget godkänd på momentet krävs deltagande vid alla seminarier och presentationer samt godkänt betyg på alla examinerande delar.

Moment 2. Advanced Corporate finance, 7.5 hp
Momentets huvudsakliga syfte är att tillhandahålla en integrerad översikt över de viktigaste begreppen med koppling till finansiell ledning och finansiering av företag, både i teori och praktik samt i vissa avseenden även metodmässigt. Momentet fördjupar studentens kunskap om den kontext vari företag verkar.  Momentet behandlar bl.a. val och effekter av olika finansieringsalternativ, kapitalstruktur, utdelning, riskhantering, marknadseffektivitet, kontroll och styrning, finansiellt trångmål och omstruktureringar.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall studenten kunna följande:

  • Analysera avvägningen avkastning-risk, systematisk risk och totala risk samt tillämpa metoder och modeller för handel på finansiella marknader, hantering av olika typer av risker, samt mätning av volatilitet och Value at Risk.
  • Analysera betydelsen av Basel III och andra typer av regleringar.
  • Analysera olika alternativa riskhanteringsstrategier samt kring val av optimal strategi.
  • Arbeta med teoretisk och forskningsbaserad kunskap inom området riskhantering.
  • Producera detaljerade och sammanhängande rapporter (både skriftliga och muntliga) i frågor relaterade till bedömning och riskhantering i finansiella institutioner.

Undervisningens uppläggning
De centrala områdena i denna modul kommer att behandlas vid föreläsningar och vid mindre grupparbeten och seminarier. 

Examinationsformer
Examinationen baseras på ett omfattande skriftligt individuellt prov och på gruppuppgifter. Godkänt betyg krävs för varje del av modulen.

Moment 3. Investments, 7.5 hp
Studenter som genomgår denna modul ges tillfälle att tillägna sig nödvändiga kunskaper för att förstå relevanta teorier samt modeller och erhålla en specialisering på avancerad nivå i investeringsanalys.
I modulen studeras räntebärande värdepapper i termer av värdering och portföljförvaltning. Detta innefattar områden såsom duration, konvexitet och immunisering. Derivatinstrument (optioner, terminer, swappar och konvertibla värdepapper), prissättning av dessa, och relevanta paritetsförhållanden betonas och studeras inom modulen. Skapandet av syntetiska optioner och hedgepositioner för både portföljer och enskilda värdepapper, genom användningen av olika derivatinstrument, diskuteras också. Konceptet Value at risk , ett viktigt verktyg för modern riskhantering, studeras också inom kapitalförvaltningskontexten. Slutligen inkluderas i modulen även diskussioner om portföljförvaltningsstrategier samt utvärdering av dessa.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall studenten kunna:

  • värdera räntebärande värdepapper och bedöma deras risk.
  • tillämpa tekniker för aktiv och passiv portföljhantering av räntebärande värdepapper.
  • beräkna value at risk (VaR) samt utföra backtesting för enskilda värdepapper och portföljer.
  • värdera derivatinstrument och förstå bruket av dessa för att hedga investeringar samt dess effekter på potentiell avkastning och risk.
  • utvärdera portföljprestation genom användning av, exempelvis, riskjusterade avkastningsmått.

Undervisningens uppläggning
De centrala områdena i denna modul kommer att behandlas vid föreläsningar, även om seminarier, fall och Excelbaserade datoruppgifter även kan förekomma. Studenterna förväntas delta aktivt i varje del av kursmodulen. 

Examinationsformer
Examinationen baseras på ett omfattande skriftligt individuellt prov och på gruppuppgifter. Godkänt betyg krävs för alla delar av modulen.

4. Current Trends in Business Administration, 7,5 hp
Målsättningen med denna kurs är att stimulera studenterna att utforska och utveckla ett framtidsinriktat perspektiv och beredskap för att kunna möta framväxande strategiska trender inom det företagsekonomiska fältet. Den första delen av kursen fokuserar på generalla teorier, praktiker och metoder som är relaterade till området för framtidsstudier. Speciell uppmärksamhet riktas mot internationella ”mega trends” vilka förutspås få långsiktig inverkan på samhället i stort, t ex teman som rör global uppvärmning, globalisering och en åldrande befolkning. Den andra delen koncentreras till de kärnområden som gäller för USBEs fem masterprogram och kursen skall därvid behandla hur ”mega trends” kan transformeras till strategier och operativa rutiner i företag. Framväxande forskningsfrågor och förslag till framtida studier inom redovisning, entreprenörskap, finansiering, management och marknadsföring kommer att lyftas fram. In den sista delen, men introducerad redan i inledningen på kursen, skall varje student applicera kursens innehåll genom att utveckla en konceptuellt inriktad rapport baserad på ett specifikt framtidsinriktat tema.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:

  • identifiera och värdera framväxande strategiska trender i samhället
  • uppvisa övergripande förtrogenhet med metodansatser som t ex prognostisering, scanning och scenario
  • formulera särskilda aktionsplaner för hur företag kan agera på framväxande trender inom  särskilda ämnesområden med kopplingar till det företagsekonomiska fältet 
  • med ett forskningsperspektiv utvärdera nuläge samt identifiera och kommunicera trender inom det kärnområde inom masterprogrammet som gäller för respektive studerande

Undervisningens upplägg
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och skriftliga uppgifter. Kursens centrala ämnen behandlas i föreläsningar och seminarier där studenterna förväntas delta aktivt. Studenterna måste göra muntliga presentationer i seminarier och lämna in skriftliga kursuppgifter.

Examinationsformer
Examinationen baseras på genomförande och försvar av ett individuellt konceptuellt paper som berör framtidstrender inom studentens specialiseringsområde.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment.

Behörighetskrav

Universitet/högskola: Antagen till ett av dessa fyra Masterprogram i företagsekonomi (Management, Redovisning, Marknadsföring eller Affärsutveckling och internationalisering) vid Handelshögskolan i Umeå.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används: Väl godkänd, (Vg, 75 % eller mer), Godkänd, (G, 50 % eller mer) och Underkänd (U, mindre än 50 %). För att uppnå betyget Väl godkänd på kursen, måste studenten ha uppnått det betyget i tre av fyra kursmoduler. 

Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Vid underkänt seminariedeltagande eller underkända individuella uppgifter och underkända gruppuppgifter, måste kompletterande uppgifter inlämnas i enlighet med givna instruktioner, senast två veckor efter modulens slut.

Studenter som underkänns vid den skriftliga standardexaminationen kommer att erbjudas ytterligare en examinationsmöjlighet inom en månad. Utöver detta kommer normalt sett ytterligare möjligheter att slutföra den skriftliga examinationen att ges varje läsår, en vecka innan höstterminens början.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Thesis manual, Thesis writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningarna är normalt sett inte obligatoriska. Emellertid förväntas studenten delta i dessa, eftersom de har utformats för att underlätta för studenterna att uppnå kursspecifika inlärningsmål. Dessutom erbjuder föreläsningar ofta insiktsfulla förklaringar av kurslitteratur, och annat relevant kursmaterial, och kan utgöra ett komplement till och kontrasteras mot de senare.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Betyg på kursen utdelas när studenterna har blivit godkända på alla examinationer och obligatoriska kurselement.

Tillgodoräknande av akademiska poäng
Tillgodoräknande av akademiska poäng sker i enlighet med universitetets regler gällande detsamma.

Övriga föreskrifter

This is a course at D-level (Advanced level) in the Masters program in Business and Administration at Umeå School of Business and Economics.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Module 1

The course is mainly based on articles available from Umeå University library’s databases. The following list is preliminary and articles will be added.

Eisenhardt, K.M. & Graebner, M. E. (2007) Theory building from cases: Opportunities and Challenges, Academy of Management Journal, 50(1): 25-32. Long, R.G., White, M.C., Friedman, W.H. & Brazeal, D.V. (2000) The ‘Qualitative’ versus ‘Quantitative’ Research Debate: A Question of Methaphorical Assumptions? Journal of International Value-Based Management, 13, 189-197 Morgan, G. & Smircich, L. (1980) The Case for Qualitative Research, Academy of Management Review, 5(4) 481-500,

Sandberg, J. & Alvesson, M. (2011) Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization 18(1): 23-44. Weick, K.E. (1999) Theory construction as disciplined reflexivity: trade-offs in the 90s, Academic Management Review, 24(4): 797-806. Whetten, David A. (1989) What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14(4): 490-95.

Module reference literature

Research methods in business studies
Ghauri Pervez N., Grønhaug Kjell
4. ed. : Harlow : Pearson Education : 2010 : xx, 265 p. :
ISBN: 978-0-273-71204-6 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Module 2

Principles of corporate finance
Brealey Richard A., Myers Stewart C., Allen Franklin
10. ed., global ed. : New York, NY : McGraw-Hill/Irwin : 2011 : 944 S. :
ISBN: 978-0-07-131417-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

List of articles and other material provided by the lecturer, about 140 pages.

Module reference reading

Chew, D.H., 2001, The New Corporate Finance: where theory meets practice, McGraw Hill, New York. Copeland, T.E., Weston, J.F., and Shastri, K., , 2005, Financial Theory and Corporate Policy, latest edition, Pearson Education, Boston. Constantinides, G.M. and R.M. Stulz, Handbook of the Economics of Finance: Volume 1A Corporate Finance, Elsevier, Amsterdam

Module 3

Investments and portfolio management
Bodie Zvi, Kane Alex, Marcus Alan J.
Global ed., 9. ed. : New York : McGraw-Hill/Irwin : cop. 2011 : 1022, 14, 20 s. :
ISBN: 978-0-07-128914-6 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Handout, about 140 pages, provided by the lecturer.

Module 4

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.

Cource Reference literature

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments