"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Marketing and Supply Chain Management D, 30 hp

Engelskt namn: Marketing and Supply Chain Management D

Denna kursplan gäller: 2013-08-26 till 2014-08-24 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE199

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Innehåll

Denna marknadsföringskurs riktar sig till studenter som söker större förståelse för konsumentbeteende samt teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. Det sista momentet fokuserar på Supply Chain management.

Nedanstående fyra moment ingår i kursen:

  1. Moment 1. Perspectives on strategy, 7.5 hp. 
  2. Moment 2. Consumer behaviour, 7.5 hp
  3. Moment 3. Consumer and market analysis, 7.5 hp
  4. Moment 4. Supply Chain Management II hp

Moment 1. Perspectives on strategy, 7.5 hp
Kursmodulen belyser nyckelfrågor för företag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Kursmodul 1 integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela kursmodulen uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  •  jämföra teoretiska perspektiv på lednings-, entreprenörskaps- och marknadsföringsstrategier.
  •  föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter.
  •  föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller.
  •  kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behovet av ytterligare kunskaper och färdigheter.
  •  beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens upplägg
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar, innehåller undervisningen arbete med case och case-seminarier. Modulen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Examinationsformer
Examinationsunderlaget i denna modul består av case-rapporter, en skriftlig tentamen och ett individuellt test om ett akademiskt förhållningssätt. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursmomentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmodulen.

Moment 2. Consumer behaviour, 7.5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Detta moment belyser konsumenten interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. De teoretiska modeller och praktiska exempel som diskuteras under momentet syftar till att utveckla studentens förståelse för specifika begrepp inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende. Momentet innehåller också konsumentanalys med marknadsföringsexempel där forskning inom konsumentbeteende diskuteras. Detta blir viktigt eftersom konsumentens köpbeslut indikerar hur väl företagets marknadsföringsstrategier möter upp marknadens krav. Vidare betonar momentet vikten av att förstå hur marknadsföring börjar och slutar med konsumenten.

Förväntade studieresultat

  •  Identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende,
  •  Lägga grunden för och analysera hur modeller inom konsumentbeteende kan användas för att välja marknadsföringsstrategier
  •  Utveckla och formulera marknadsföringsstrategier baserade dels på analyser av konsumentbeteende, dels på konsumtionens roll i samhället 
  •  Kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder

Undervisningens upplägg
Momentet innefattar interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra medan seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om och för att kunna tillämpa denna kunskap i kursmomentets olika uppgifter.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Examination
Momentet bedöms genom seminarier, rapportskrivning som presenteras både individuellt och I grupp samt genom salstentamen. Betyget Godkänd krävs för varje momentuppgift. Se också punkt 6 nedan.

Moment 3. Consumer and market analysis, 7.5 hp
Grundprincipen inom marknadsföring, ”vinst skapas genom att möta kundens behov”, kan synas enkel, men är betydligt svårare att översätta i strategiska och operativa beslut. Detta kursmoment är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera denna komplexitet, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera marknadsföringsstrategier. I kursmomentet ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Kursmomentet ger också möjligheter att förstå hur studier av marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan ge information inför strategiska och operativa marknadsföringsbeslut.

Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall studenten kunna följande:

• utvärdera betydelsen av olika marknadsföringsbeslut och dessas bidrag till företagets övergripande strategi och resultat,
• bedöma och integrera kund-, konkurrens- och marknadsinformation som tillhandahålls genom studier av marknadsundersökningar,
• strategiskt anpassa segmentering, positionering, forskning och utveckling och resursfördelningsbeslut,
• utforma och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö.

Undervisningens upplägg
Kursen använder Markstrat, en av de mest använda affärsimuleringsplattformarna som lärplattform. Studenterna bildar simulerade företag och fattar olika marknadsföringsbeslut. Detta moment innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier, och det kräver en avsevärd mängd arbete, individuellt och i grupp.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Examinationsformer
Examinationen består av: (1) en utvärdering av en gruppuppgift som omfattar simulerade företagsresultat, en delårsrapport, en marknadsplan och en presentation: (2) en individuell case uppgift och (3) individuell skriftlig tentamen. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del.

Moment 4. Supply Chain Management II, 7.5 hp
Supply chain management har utvecklats från ett operativt område, fokuserat på optimeringen av en organisations inkommande varuflöden, till ett område för strategisk hantering av logistiska system i en övergripande resursflödeskedja. Denna resursflödeskedja innehåller vanligtvis en mängd sammanlänkade organisationer lokalt, regionalt och globalt. Supply chain management II är en avancerad kurs om frågeställningar som kommer upp i planerandet av resursflöden, inte endast med avseende på den fokala organisationen utan även på övergripande industriella nätverk, samhället i övrigt och miljön. Returlogistik och utkontraktering är exempel på frågor inom supply chain management som snabbt har växt i betydelse. I returlogistik måste organisationer inte endast ta hänsyn till sina produkter utan även till avfallshantering. Vid utkontraktering uppstår såväl direkta som indirekta ansvar för organisationer, etiskt och avtalsmässigt, att hantera miljökonsekvenser likväl som sociala frågor inom det övergripande leveranssystemet. Begränsningar av resurser, särskilt olja, och klimatförändring ger också stora utmaningar för logistiksystem.

Förväntade studieresultat
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

  •  uppvisa analytiska och integrerande förmågor i frågor om leveranssystemets inre och yttre effektivitet, med användning av olika perspektiv i termer av värden och teoribas
  •  applicera tillägnad kunskap för att möjliggöra beslutsfattande baserat på strategiska överväganden inom leveranssystemet, inklusive intressentdialog
  •  analysera och utvärdera betydelsen av stora utmaningar i leverantörsnätverk, särskilt resursbegränsningar, miljörisker och sociala frågor
  •  analysera och utvärdera den ökade rollen för returlogistik och utkontraktering om supply chain management
  •  uppvisa förmåga att arbeta med, och presentera, avancerade och integrerande praktiska frågor om supply chain management i organisationer

Undervisningens upplägg
Denna kurs på avancerad nivå är uppbyggd kring en fallstudie där studenterna arbetar med olika delar av ett större verkligt fall. Gentemot detta behandlas konventionella frågor inom supply chain management, såsom lokalisering, transport, kostnadseffektivitet, leveranssäkerhet och optimering, tillsammans med frågor som hör till ekologisk hållbarhet och globalt ansvarstagande. Studenternas grundläggande förståelse inom supply chain management sträcks nu ut till den strategiska nivån. I huvudsak läggs arbetet upp kring en vetenskapligt baserad rapport där studenterna använder sin tidigare kunskap tillsammans med modern forskning inom supply change management med ett miljöperspektiv.

Examination
Examineringen består i en större projektuppgift samt en individuell skriftlig tentamen. Ett större fall, inom vilket studenter kommer att utföra specifika uppgifter, kommer att användas genom kursen. Ett godkänt betyg krävs på var och en av kursens delar.

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

Universitet/högskola: Antagen till Civilekonomprogrammet med inriktning mot handel och logistik samt godkänt resultat i 15 hp Företagsekonomi C och Statistik 7,5 hp.

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:

Väl godkänd, (Vg, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer) och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

För att uppnå betyget Väl godkänd på kursen, måste studenten ha uppnått det betyget i tre av fyra kursmoduler. 

Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Vid underkänt seminariedeltagande eller underkända individuella uppgifter och underkända gruppuppgifter, måste kompletterande uppgifter inlämnas i enlighet med givna instruktioner, senast två veckor efter modulens slut.

Studenter som underkänns vid den skriftliga standardexaminationen kommer att erbjudas en ny examinationsmöjlighet inom en månad. Utöver detta kommer normalt sett ytterligare möjligheter att slutföra den skriftliga examinationen att ges varje läsår, en vecka innan höstterminens början.

När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Thesis manual, Thesis writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningar är normalt sett inte obligatoriska. Emellertid förväntas studenten delta, eftersom föreläsningarna har utformats för att underlätta för studenterna att uppnå kursspecifika inlärningsmål. Dessutom erbjuder föreläsningar ofta insiktsfulla förklaringar av kurslitteratur och annat relevant kursmaterial, och kan utgöra ett komplement till och kontrasteras mot de senare.

Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.

Betyg på kursen utdelas när studenterna har blivit godkända på alla examinationer och obligatoriska kurselement.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av akademiska poäng sker i enlighet med universitetets regler gällande detsamma.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 35

Cource literature

Apart from the specific literature for each module specified below, a selection of international scientific journal articles and cases will be used in the examination of each course. The exact list of will be available on the course web site and at the Student Services Office at least one moth prior to the start of the course.

Module 1

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text

Achrol R. S. & Kotler P. (2012) Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 40:35-52. Varadarajan R. (2010) Strategic marketing and marketing strategy: domain, definition, fundamental issues and foundation premises. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 38:119-140. + 1 article covering strategy and services + 1 article covering strategy in B2B settings + 1 article covering startegy in B2C settings

Module 2

Literature

Consumer behaviour : a European perspective
Solomon Michael R., Bamossy Gary J., Askegaard Søren.
5 Edition. : pages cm :
ISBN: 9780273772729
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Scentific articles between 100 and 150 pages is added.

Module 3

Literature

Exploring strategy
Johnson Gerry, Whittington Richard, Scholes Kevan
9. ed. : Harlow [etc.] : Prentice Hall : 2011 : xxiv, 562 s. :
ISBN: 0-273-73700-7 (pbk) : £44.88
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: ISBN 9780273737001 text

Larréché, J.-C., Gatignon, H and Triolet, R. (2010) Markstrat Online Student Handbook. StratX International (available from Umeå School of Business and Economis, Student Administration Office Larréché, J.-C. and Gatignon, H. (1998) Markstrat 3: The Strategic Marketing Simulation. South-Western College Publishing (available from Umeå School of Business and Economics, Student Administration Office) Chapter 8. Consumer Analysis, pp.149-155 Chapter 10. Allocation of Resources, pp. 177-184

Scientific articles and cases, between 30 and 40 pages is added.

Module 4

The course will be based on articles and reports (approximately 400-600 pages) which will be made available to the students

Literature

Cource Reference literature

Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization
Crane Andrew, Matten Dirk
3. ed. : Oxford : Oxford University Press : 2010 : xxv, 614 s. :
ISBN: 978-0-19-956433-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Umeå School of Business and Economics (latest edition)
Thesis writing in Business Administration. Thesis manual.
Företagsekonomi :
Läsanvisning: Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual

Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.