"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Marketing and Supply Chain Management D, 30 hp

Engelskt namn: Marketing and Supply Chain Management D

Denna kursplan gäller: 2017-08-21 till 2017-08-27 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE199

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2013-06-13

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2016-11-03

Innehåll

Denna marknadsföringskurs riktar sig till studenter som söker större förståelse för konsumentbeteende samt teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. Det sista momentet fokuserar på Supply Chain management. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Generiska lärandemål
Utöver de specifika lärandemålen för varje moment (se nedan) har kursen ett antal generiska mål. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • arbeta effektivt i mångkulturella team
  • uppskatta mångfald och mångkulturalitet
  • integrera expertis från olika kunskapsområden för att identifiera, analysera och lösa organisatoriska problem
  • planera, genomföra och presentera undersökningar, både muntligt och skriftligt, för en akademisk publik såväl som för praktiskt verksamma

Nedanstående fyra moment ingår i kursen:

Moment 1. Perspektiv på strategi, 7.5 hp.  
Moment 2. Konsumentbeteende 7.5 hp
Moment 3. Konsument- och marknadsanalys 7.5 hp
Moment 4. Supply Chain Management II 7,5 hp

Moment 1: Strategiskt perspektiv, 7,5 hp
Kursmomentet belyser nyckelfrågor för dagensföretag i en globaliserad värld. Studenterna får en allsidig förståelse för kontexten där företagen bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande kurser. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv. Moment 1 integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärande miljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under hela momentet uppmuntras studenterna att utveckla egna strategier. Under momentet blir studenterna också introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva och analysera marknadsföringsstrategiers hörnstenar.
  • Föreslå lösningar för att hantera interna och externa strategiska utmaningar och svårigheter.
  • Föreslå lämpliga strategier för att hantera viktiga dilemman vad gäller innovationer, produkter, processer, organisationen, marknadsföring och affärsmodeller.
  • Kritiskt reflektera över konsekvenserna av strategiska val och bedöma behovet av ytterligare kunskaper och färdigheter.
  • Beskriva, identifiera och tillämpa ett akademiskt förhållningssätt i sitt eget arbete.

Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Momentet består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. Case-studierna genomförs i grupper av 3-5 studenter med såväl muntlig som skriftlig presentation.

Examination
Examinationen baseras på en skriftlig individuell tentamen och två case-rapporter som utförs i grupp. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på momentet. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom momentet, vilket även inkluderar ett test om etik och ett akademiskt förhållningssätt.Godkänt betyg krävs för varje examinerande del. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Konsumentbeteende, 7.5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Detta moment belyser konsumenten interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. De teoretiska modeller och praktiska exempel som diskuteras under momentet syftar till att utveckla studentens förståelse för specifika begrepp inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende. Momentet innehåller också konsumentanalys med marknadsföringsexempel där forskning inom konsumentbeteende diskuteras. Detta blir viktigt eftersom konsumentens köpbeslut indikerar hur väl företagets marknadsföringsstrategier möter upp marknadens krav. Vidare betonar momentet vikten av att förstå hur marknadsföring börjar och slutar med konsumenten.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall studenten kunna följande:

  • Identifiera och analysera konsumentens interna processer relaterat till konsumentbeteende.
  • Lägga grunden för och analysera hur teorier och modeller inom konsumentbeteende kan användas för att välja marknadsföringsstrategier.
  • Analysera och utvärdera konsumenters beteende från ett hållbarhetsperspektiv utifrån teorier och forskning inom området.
  • Utveckla och formulera marknadsföringsstrategier baserade dels på analyser av konsumentbeteende, dels på konsumtionens roll i samhället.  
  • Kritiskt värdera och bedöma olika konsumentforskningsmetoder.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra medan seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om och för att kunna tillämpa denna kunskap i momentets olika uppgifter.

Examination
Momentet bedöms genom seminarier, rapportskrivning som presenteras både individuellt och i grupp samt genom salstentamen. Godkänd betyg krävs för varje momentuppgift. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.  Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3. Konsument- och marknadsanalys, 7.5 hp
Grundprincipen inom marknadsföring, ”vinst skapas genom att möta kundens behov”, kan synas enkel, men är betydligt svårare att översätta i strategiska och operativa beslut. Detta moment är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera denna komplexitet, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera marknadsföringsstrategier. I momentet ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Momentet ger också möjligheter att förstå hur studier av marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan ge information inför strategiska och operativa marknadsföringsbeslut.

Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall studenten kunna följande:

  • Utvärdera bidraget av marknadsföringsbeslut till företagets kort- och långsiktiga marknads- och finansiella resultat.
  • Applicera avancerade metoder vid modellering av kund-, konkurrent- och marknadsbeteende.
  • Fastställa prioriteringar mellan och anpassa produktportfölj, segmentering, positionering och marknadsmix beslut.
  • Formulera och implementera marknadsföringsstrategier i en dynamisk och konkurrenskraftig miljö under förhållanden med informations ofullständighet, osäkerhet och tidspress.
  • Bedöma de bredare samhälleliga, miljömässiga och etiska konsekvenserna av företagets marknadsinvesteringar.

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom en av de mest använda affärsimuleringsplattformarna som lärplattform. Studenterna bildar simulerade företag och fattar olika marknadsföringsbeslut. Detta moment innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier, och det kräver en avsevärd mängd arbete, individuellt och i grupp.

Examination
Examinationen består av: (1) en utvärdering av en gruppuppgift som omfattar simulerade företagsresultat, en delårsrapport, en marknadsplan och en presentation: (2) en individuell case uppgift och (3) individuell skriftlig tentamen. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.  Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4. Supply Chain Management II, 7.5 hp
Supply chain management har utvecklats från ett operativt område, fokuserat på optimeringen av en organisations inkommande varuflöden, till ett område för strategisk hantering av logistiska system i en övergripande resursflödeskedja. Denna resursflödeskedja innehåller vanligtvis en mängd sammanlänkade organisationer lokalt, regionalt och globalt. Supply chain management II är en avancerad kurs om frågeställningar som kommer upp i planerandet av resursflöden, inte endast med avseende på den fokala organisationen utan även på övergripande industriella nätverk, samhället i övrigt och miljön. Returlogistik och utkontraktering är exempel på frågor inom supply chain management som snabbt har växt i betydelse. I returlogistik måste organisationer inte endast ta hänsyn till sina produkter utan även till avfallshantering. Vid utkontraktering uppstår såväl direkta som indirekta ansvar för organisationer, etiskt och avtalsmässigt, att hantera miljökonsekvenser likväl som sociala frågor inom det övergripande leveranssystemet. Begränsningar av resurser, särskilt olja, och klimatförändring ger också stora utmaningar för logistiksystem.

Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs ska den studerande kunna:

  • uppvisa analytiska och integrerande förmågor i frågor om leveranssystemets inre och yttre effektivitet, med användning av olika perspektiv i termer av värden och teoribas
  • applicera tillägnad kunskap för att möjliggöra beslutsfattande baserat på strategiska överväganden inom leveranssystemet, inklusive intressentdialog
  • analysera och utvärdera betydelsen av stora utmaningar i leverantörsnätverk, särskilt resursbegränsningar, miljörisker och sociala frågor
  • analysera och utvärdera den ökade rollen för returlogistik och utkontraktering om supply chain management
  • uppvisa förmåga att arbeta med, och presentera, avancerade och integrerande praktiska frågor om supply chain management i organisationer

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom en fallstudie där studenterna arbetar med olika delar av ett större verkligt fall. Gentemot detta behandlas konventionella frågor inom supply chain management, såsom lokalisering, transport, kostnadseffektivitet, leveranssäkerhet och optimering, tillsammans med frågor som hör till ekologisk hållbarhet och globalt ansvarstagande. Studenternas grundläggande förståelse inom supply chain management sträcks nu ut till den strategiska nivån. I huvudsak läggs arbetet upp kring en vetenskapligt baserad rapport där studenterna använder sin tidigare kunskap tillsammans med modern forskning inom supply change management med ett miljöperspektiv.

Examination
Examineringen består i en större projektuppgift samt en individuell skriftlig tentamen. Ett större fall, inom vilket studenter kommer att utföra specifika uppgifter, kommer att användas genom kursen. Ett godkänt betyg krävs på var och en av kursens delar. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.

 

Förväntade studieresultat

Se respektive moment

Behörighetskrav

90 hp varav minst 75 hp företagsekonomi. Företagsekonomi A och Företagsekonomi B 60 hp eller motsvarande. Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart hp inom en av inriktningarna (dvs. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering). Företagsekonomi C 15 hp.  Statistik 7,5 hp eller motsv.

Gymnasium: Engelska B, Engelska/6.

 

Undervisningens upplägg

Se respektive moment

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75 % av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.