"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

New Product Innovation D, 7,5 hp

Engelskt namn: New Product Innovation D

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 till 2016-01-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE205

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-04

Innehåll


Kursen syftar till att utforska de utmaningar och möjligheter som finns för företag som vill erbjuda lösningar till kunders olika behov. Detta görs genom att studera innovation från ett produktutvecklings- och marknadsföringsperspektiv. Kursens fokus är att öka studentens förståelse för de olika faktorer som påverkar implementeringen av strategiska beslut. Detta genom att belysa olika metoder för hantering och styrning av produktutvecklingsprocessen. Kursens behandlar de olika stegen i produktutvecklingsprocessen, inklusive lanseringsstrategier, design, intern kontra öppen innovation, plattforms/modul tänkande, rapid prototyping, samt individuell kundanpassning på industriell nivå.

 

Förväntade studieresultat

Efter kursens genomförande är målsättningen att studenten ska kunna:

  • Identifiera och analysera de strategiska element som ingår i new product innovation, med avseende på processen, olika funtioner, samt individuella roller.
  • Värdera och utvärdera för och nackdelar med en intern kontra öppen innovations strategi.
  • Utveckla och testa passande produktconcept med rimliga utvärderingstekniker.
  • Värdera de utmaningar och möjligheter som är sammankollande med lanseringen av en ny produkt.
  • Kunna rekommendera ett lämpligt ramverk för att styra och leda produkt innovations processer.

Behörighetskrav

Företagsekonomi 75 hp varav Företagsekonomi A, Företagsekonomi B 60 hp och Företagsekonomi C 15 hp eller motsvarande. Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker huvudsaklingen genom föreläsningar, seminarier, samt case uppgifter. Kursens utformning möjliggör studenterna att närvara vid föreläsningar, samt diskutera caseuppgifter i grupper om fyra eller fem. När så är lämpligt kan gästföreläsare bli inbjudna för att beskriva praktiska aspekter av produktutveckligsprocessen. Studenterna kommer att träna på beslutsfattande, identifiering av möjliga lösningar till de utmaningar som finns i en produktutvecklingsprocess via caseuppgifterna. Det är studetnernas ansvar att vara förberedda inför föreläsningar, case, seminarier, och att aktivt deltaga i diskussionerna.
 

Examination

Examinationsunderlaget i denna kurs baseras på aktivt deltagande vid seminarier, en individuell skriftlig tentamen och case som genomförs i grupp.  Examinationen består av följande;

  • en individuell skriftlig tentamen
  • skriftylig case-rapport som genomförs i grupp och presenteraas på seminarie.
  • aktivt deltagande vid seminarier (obligatoriskt)

Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursen.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För den som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt tillfälle inom ca 1 månad. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Studenter som inte kan uppvisa en fotolegitimation vid den skriftliga examinationen kommer inte att få sina resultat registrerade.

Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i uppsatsmanualen, Thesis Writing in Business Administration). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor.

Föreläsningarna förutsätts hjälpa studenterna att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Litteratur

Kahn Kenneth B.
The PDMA handbook of new product development
3rd ed. : Hoboken, N.J. : Wiley : cop. 2013 : xii, 492 p. :
ISBN: 9780470648209 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

5-6 vetenskapliga artiklar kommer att ingå.

Referenslitteratur

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktik falls uppgifter.

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Retrieved from: http://www.usbe.umu.se/english/dept/fek/for-our-students/theses/thesis-manual/