"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Innovation Management D, 7,5 hp

Engelskt namn: Innovation Management D

Denna kursplan gäller: 2017-01-16 till 2017-08-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE206

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-04

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2016-06-16

Innehåll

Kursen syftar till att skapa en förståelse för hur innovation sker, samt vilka viktiga förklaringsfaktorer så väl som ekonomiska och sociala konsekvenser detta innefattar. Kursen fokuserar på hur entreprenörer och managers effektivt kan hantera dessa processer i nya och existerande organisationer och nätverk. Kursens utformning grundas i antagandet om att en integrerad strategi-approach (varför?), och implementering (hur?) av innovation är nödvändig. Kursen innehåller övningar som innebär att teorier appliceras på innovation som sker i specifika kontexter och i olika faser av en innovationsprocess.

Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

 

Förväntade studieresultat

Efter kursens genomförande är målsättningen att studenten ska kunna:

  • Systematiskt integrerakunskap och förståelse kring de olika aspekterna av innovation, samt dess roll inom företagande och samhälle
  • Kritiskt granska en uppdatera kunskap inom området R&D och innovation management
  • Använda innovationsrelaterade teorier i olika situationer för att generera nya förutsättningar för innovation
  • Identifiera, utvärdera och föreslå lösningar till olika utmaningar i stora och små organisationer relaterade till innovationsutfall
  • Visa på en medvetenhet om hållbarhetsaspekter på innovation
  • Utvärdera individuella behov för ytterligare kunskap – och kunna ta ansvar för dennes eget lärande

Behörighetskrav

Företagsekonomi 75 hp varav Företagsekonomi A, Företagsekonomi B 60 hp och Företagsekonomi C 15 hp eller motsvarande. Gymnasium Engelska B, Engelska/6.

Undervisningens upplägg

Utöver föreläsningar och gästföreläsningar stöds lärande av studenternas individuella skriftliga inlärningsdagbok, levande case-studier och workshops. Kursen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och case-material samt muntliga presentationer i grupp. Det är studentens ansvar att komma förberedd till föreläsningar och seminarier samt att aktivt delta i diskussioner. För att få djupare och mer reflekterande kunskap om olika aspekter av innovationshantering och lära sig att dokumentera den kreativa processen, uppmanas studenter att skriva i sin inlärningsdagbok regelbundet.


 

Examination

Examinationen i denna kurs består av skriftlig inlärningsdagbok, case- och workshop rapporter. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga inlärningsdagboken är individuell. Närvaro vid case-seminarierna och workshops är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på kursen. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursen. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75 % av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som inte görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination inte går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 3

Kurslitteratur

10-12 vetenskapliga artiklar (ca. 200-250 sidor) tillkommer vid momentstart. (Obligatoriskt) Ytterligare individuell litteratursökning på specifika ämnesområden kan vara nödvändig för att slutföra uppgiften

Referenslitteratur till kursen

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktik falls uppgifter.

Strategic innovation management
Tidd Joseph, Bessant John Robert
Chichester : John Wiley & Sons : cop. 2014 : 417 s. :
ISBN: 9781118457238
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: eller ISBN 978-1-118-8633-6 (ebk)

Umeå School of Business and Economics (latest edition). Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. Umeå: Umeå University. Anskaffas från: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual/?languageId=3