"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Företagsekonomi A, 30 hp

Engelskt namn: Business Administration A

Denna kursplan gäller: 2016-08-29 till 2017-08-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FE211

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi

Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-10-30

Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2016-06-16

Innehåll

Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området.

Kursen består av följande moment:

  • Moment 1. Marknadsföring, 7.5 hp / Marketing, 7.5 credits
  • Moment 2. Organisation, 7.5 hp / Organization, 7.5 credits
  • Moment 3. Externredovisning, 7.5 hp / Financial Accounting, 7.5 credits
  • Moment 4. Ekonomistyrning, 7.5 hp / Management Accounting 7.5 credits

Kursen skall förutom grundläggande kunskaper inom dessa områden ge en förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls- företags-/organisations- och individnivå. I detta ingår att ge perspektiv på metoder som kommer till användning i företag och organisationer

Moment 1.   Marknadsföring, 7.5 hp
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Momentet är indelat i följande teman:

Omvärldsanalys och strategisk marknadsföring: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar. Beslut om segmentering, differentiering och positionering samt varumärket.

Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsföringsmixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation såsom e-marknadsföring

Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en omvärldsanalys innefattar och exemplifiera hur faktorer i organisationers marknadsmiljö påverkar marknadsföringsbeslut
  • förklara och exemplifiera övergripande strategiska begrepp inom marknadsföring
  • identifiera, analysera och fatta beslut om lämpliga strategier utifrån omvärldsanalys och organisationers interna förutsättningar
  • förklara och analysera samband mellan olika komponenter i marknadsföringsmixen 
  • kritiskt diskutera marknadsföring utifrån etik, hållbarhet och CSR 

Undervisningens uppläggning
Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt.  I momentens olika delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och case. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.

Momentets examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 2. Organisation, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda studenten för att leda människor i organisationer, med ett särskilt fokus på organisationens natur och egenskaper. Momentet ger en förståelse för vad organisationer är, varför organisationer existerar och hur de verkar. Efter momentet ska studenten skaffat sig en vokabulär som möjliggör en kommunikation om organisatoriska frågor på framtida arbetsplatser, samt ha utvecklat en kritisk syn på organisationers roller i samhället. Momentets första tema fokuserar på organisationens natur och dess funktioner, samt hur förståelsen därav har utvecklats över tid. Det andra temat belyser ledning och motivation relaterat till organisationens verksamhet. Tredje temat sammanför ett lednings- och beslutsfattande perspektiv med en tyngdpunkt på existensen, samt betydelsen av, kontinuerlig förändring och lärande. Det fjärde temat länkar samman organisationen med dess omgivning genom att förtydliga organisationens roll i samhället, och det ansvar som individer och organisationer har för att agera hållbart och etiskt.
 
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara vad en organisation är, samt hur organisationens funktioner är integrerade,
  • förklara och diskutera hur och varför ledning av individer har betydelse för en organisation,
  • beskriva och analysera orsaken för, och ledningen av, förändrings- och innovationsprocesser,
  • förklara och kritiskt granska organisationens roll i samhälle och organisationens ansvar att agera på ett etiskt och hållbart sätt.

 Generiska lärandemål
Momentets upplägg ger möjligheter till, och ställer krav på utvecklande av förmågan att:

  • arbeta i grupp såväl som självständigt under givna tidsramar mot ett givet mål
  • presentera och diskutera egna ståndpunkter och material samt diskutera andras material och ståndpunkter

Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom ett PM-arbete där studenterna arbetar i grupper och relaterar och applicerar teorier till ett organisationsexempel. Grupparbetena examineras genom skriftliga inlämningar som diskuteras i studentgruppen, samt genom en slutgiltig, skriftlig, inlämning. Grupparbeten förbereds med stöd av föreläsningar, kurslitteratur samt fördjupade workshoppar där studenterna ger konstruktiv kritik till varandra. Vidare ger litteraturseminarierna en möjlighet för reflektion och utveckling av studentens förmåga att argumentera och ta ställning.
 
Momentets examination
PM-arbetet examineras i grupp genom den slutgiltiga inlämningen av PM-arbetet.  Därtill tillkommer den enskilda individens aktiva deltagande i workshoppar kopplat till grupparbetet. Momentet examineras även med ett individuellt aktivt deltagande i litteraturseminarier, samt en individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 3.   Externredovisning, 7.5 hp
Momentet syftar till att ge studenten kunskaper om den externa redovisningens utformning med beaktande av grundläggande redovisningsprinciper, lagar, normer och praxis, värderingsregler och redovisningsteoretiska grunder samt om sambandet mellan redovisning och beskattning. Ett grundläggande avsnitt om bokföring inleder momentet och dubbel bokföring introduceras. Registrering med hjälp av BAS-planen och systematisk bearbetning av redovisningsinformation utgör huvudinnehåll i denna del. Säkerhets- och kontrollfrågor förknippade med databehandling och lagring av redovisningsdata på olika datamedier behandlas.

Andra delen av momentet inleds med en orientering kring hållbarhetsredovisning.  Därefter behandlas värdering av tillgångar och skulder, innebörd och syfte med obeskattade reserver. Redovisning av eget kapital i olika företagsformer uppmärksammas och utgångspunkten för diskussionen är reglerna i Handelsbolagslagen och Aktiebolagslagen.  Aktiebolagets inkomstskatt behandlas på en övergripande nivå.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • bokföra löpande affärshändelser och upprätta enklare årsbokslut med hjälp av bokföringsprogram
  • upprätta ett årsbokslut innehållande periodiseringar och bokslutsdispositioner och analysera deras konsekvenser för beslutsfattande
  • redogöra för lagar, principer och rekommendationer som påverkar redovisningens utformning
  • förklara och exemplifiera hur det egna kapitalet redovisas i olika företagsformer
  • redogöra för Global Reporting Initiative´s (GRI) riktlinjer för hållbarhetsredovisning

Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gruppövningar och praktiskt anknutna fall, där studenternas problemlösningsförmåga är central. En individuell datorbaserad redovisningsövning ingår där studenterna ges tillfälle att praktisera de kunskaper som behandlats på föreläsningar.

Momentets examination
Examination sker genom individuell skriftlig deltentamen, en eller flera gruppuppgifter och skriftlig individuell salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.

Moment 4.   Ekonomistyrning, 7.5 hp
Inledningsvis syftar momentet till att skapa en kännedom om kopplingen mellan företagets övergripande mål och strategier och olika modeller som används för styrning och planering samt att skapa en grundläggande förståelse för begrepp som är centrala inom ekonomistyrningen. Därefter sker en fördjupning inom områdena budgetering, kalkylering och kostnadsfördelning. . Kopplingar görs också till alternativa styrmekanismer såsom balanserat styrkort. Kostnadsfördelning och kalkylering behandlar olika metoder för att fördela ett företags kostnader och beräkna kostnaderna för ett företags produkter och tjänster. De metoder som behandlas är bl a bidragskalkylering, påläggskalkylering, samt aktivitetsbaserad kalkylering. Vidare diskuteras hur olika metoder för kostnadsfördelning och kalkylering kan användas som ett beslutsunderlag för prissättning och val av produktmix på kort och lång sikt.

Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:

  • förklara och exemplifiera centrala begrepp inom ekonomistyrning
  • förklara  och diskutera kopplingen mellan ett företags strategi och styrning, relativt ekonomiska och icke ekonomiska mål inklusive prestationsmätning och hållbarhetsaspekter
  • upprätta produktkalkyler som baseras på fullständig och ofullständig kostnadsfördelning.
  • upprätta olika huvudbudgetar och självkostnadskalkyler manuellt och med hjälp av datorbaserat program

Undervisningens uppläggning
Momentets olika områden behandlas genom föreläsningar, gruppövningar och handledning. Studenterna får praktiskt tillämpa de teoretiska kunskaper från föreläsningarna då de löser kalkyleringsproblem med hjälp av kalkylprogram.

Momentets Examination
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga gruppuppgifter som även omfattar muntlig presentation i seminariegrupper. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
 

Förväntade studieresultat

Se under innehåll i respektive moment.

Behörighetskrav

Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 4/A4)

Undervisningens upplägg

Se under innehåll i respektive moment.

Examination

Se även ovan under respektive moment.

Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).

Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
 
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.

För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
 
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet.
 
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
 
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.

Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.

Tidigare kurskoder för A-kurs 20p/30hp i företagsekonomi (1969-2007): FEKA06, FEKA10, FEKA14, FEKA34, FEKA53, 2FE010 kan inte användas i samma examen.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 35

Moment 1

BOKPAKET Kotler P., Armstrong, G., och Parment A. (2013). Marknadsföring. Teori, strategi och praktik (with additional English chapters) (Green marketing + Marketing planning). Harlow, Pearson Education Ltd. ISBN 9781782731771 Obligatorisk För lån/reservation av bokpaket ovan så består bokpaketet av två böcker med isbn, 9781782737704 och 9780273736004

Vetenskapliga artiklar (1-2 st) om sammanlagt ungefär 50 sidor tillkommer vid momentstart. Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.

Moment 2

Litteratur

Organization theory : a practice-based approach
Eriksson-Zetterquist Ulla, Müllern Tomas, Styhre Alexander
Oxford : Oxford University Press : cop. 2011 : 305 s. :
ISBN: 0199569304 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur tillkommer om sammanlagt ungefär 50 sidor vid momentstart.

Moment 3

Litteratur

Redovisning : från bokföring till analys
Marton Jan, Sandell Niklas, Stockenstrand Anna-Karin
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur AB : [2015] : 459 sidor :
ISBN: 9789144101552
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Redovisning Från bokföring till analys - Övningsbok med fullständiga lösningar
Marton Jan, Stockenstrand Anna-Karin, Sandell Niklas
Studentlitteratur AB : 2015 : 416 s. :
ISBN: 9789144101279
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar om sammanlagt ungefär 15- 30 sidor tillkommer vid momentstart

Moment 4

Litteratur

Ax, C., Johansson, C., (2015)., Den nya ekonomistyrningen,5:e upplagan Malmö: Liber, ISBN 978-91-47-11095-7 Obligatorisk Ax, C., Kullvén, H., (2015)., Den nya ekonomistyrningen - Övningsbok med lösningar, 5:e upplagan Malmö: Liber. ISBN 978-91-47-11096-4 Obligatorisk

Vetenskapliga artiklar om sammanlagt ungefär 45 sidor tillkommer vid momentstart.

Referenslitteratur

Handelshögskolan Umeå Universitet
Uppsatsskrivande i Företagekonomi. Uppsatsmanual.
Företagsekonomi (senaste upplagan) :
Läsanvisning: Tillgänglig via: http://www.usbe.umu.se/enheter/fek/student/uppsatsarbete/uppsatsmanual

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-04826-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Walkenbach John
Excel 2013 bible
Indianapolis : Wiley : 2013 : 1 online resource (xxxvii, 1012 p.) :
ISBN: 9781118491720 (e-book)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och pratikfallsuppgifter.