"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Freds- och konfliktstudier C, 30 hp

Engelskt namn: Peace and Conflict Studies C

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 till 2009-09-06 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2FO008

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Freds- och konfliktstudier: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen

Beslutad av: prefekt, 2009-05-28

Innehåll

Kursen är uppdelad i följande tre moment: Moment 1: Globala utmaningar i det internationella systemet (Global Challenges in the International System) 7,5hp/7.5 ECTS De studerande väljer inriktning mellan: 1. Humanitär katastrofhälp 2. Social och ekonomisk återuppbyggnad Momentet ger fördjupad kunskap om teorier om fredsuppbyggande samt problem som berörs i samtida internationell debatt om social, ekonomisk och politisk återuppbyggnad av krigshärjade samhällen. Moment 2: Metod (Methods) 7,5hp/7.5 ECTS Momentet ger en introduktion till olika samhällsvetenskapliga forskningsmetoder, där grundläggande metodbegrepp klarläggs, skilda forskningsstrategier och forskningsprocessens olika faser diskuteras. Under momentet introduceras såväl kvalitativa som kvantitativa analystekniker. Moment 3: Självständigt arbete (Senior Thesis) 15,0hp/15.0 ECTS Momentet ger kunskaper i att självständigt planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig undersökning i form av en vetenskaplig uppsats. Uppsatsen försvaras vid ett seminarium, där även andras uppsatser ska granskas kritiskt och konstruktivt.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna: - utförligt beskriva viktiga skiljelinjer mellan olika teoretiska utgångspunkter för studier av fredsuppbyggande samt kunna redogöra för och diskutera aktuella problem som berörs i samtida internationell debatt om återuppbyggnad av krigshärjade samhällen. - identifiera och med hjälp av relevant vetenskaplig litteratur formulera och analysera för ämnet relevanta samhällsvetenskapliga problem. - redogöra för både kvalitativa och kvantitativa metoder samt kunna diskutera och utföra metodval för att samla in, bedöma och analysera empiriskt material som är relevant för samhällsvetenskapliga problemställningar. - författa en vetenskaplig uppsats, försvara denna uppsats på ett seminarium, samt kritisk granska andras uppsatser. - genomföra ett vetenskapligt arbete på ett arbete på ett självständigt sätt samt ta ansvar för den egna inlärningsprocessen. - redovisa ett självständigt arbete på ett strukturerat sätt, såväl skriftligt som muntligt, inom givna tids- och utrymmesramar. - bidraga till det gemensamma lärandet på ett konstruktivt sätt genom aktivt deltagande i gruppaktiviteter. Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs, utöver de grundläggande behörighetskraven, att Freds- och konfliktstudier B, eller motsvarande, genomgåtts med godkänt resultat.

Behörighetskrav

Univ: Freds- och konfliktstudier B, 30 hp, eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, grupp- och enskilda övningar samt handledning. Dessutom kan tillkomma s.k. lärarfria timmar där de studerande själva skall organisera utformningen av studierna. Arbetsformerna anpassas till förväntade studieresultaten och varierar från moment till moment. Närvaro kan vara obligatorisk vid seminarie- och gruppövningar. Den som inte är närvarande kan tilldelas ytterligare uppgifter.

Examination

Varje moment avslutas med examination. Under moment 1 och 2 förekommer både skriftlig och muntlig examination. Rapporter, presentationer liksom aktivitet vid seminarier kan också bilda underlag för betygsättning. Under moment 3 sker examinationen genom uppsatsskrivning och opposition på andra studenters uppsatser. Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). För betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs minst 22,5 hp av kursens totala 30 hp. Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov, dock minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande: Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtas vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet. Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02) Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgär lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Efter avslutad kurs kan denna kurs tillgodoräknas som fristående kurs. Observera att det är den institution eller det program som tillåter tillgodoräknande som avgör möjligheten till tillgodoräknande och omfattningen av denna. Den studerande bör därför alltid i förhand klargöra möjligheterna till tillgodoräknande hos ansvarig institution eller program.

Övriga föreskrifter

Varje moment avslutas med en kursvärdering.

Litteratur

Giltig från: 2009 vecka 36

Moment 1: Globala utmaningar id det internationella systemet

Alternativ 1: Humanitär katastrofhjälp

The Charity of Nations - Humanitarian Action in a Calculating world
Smille Ian, Minear Larry
Blomfield, CT : Kumarian Press Inc. : 2004 :
Läsanvisning: (Paper: 1-56549-083-5.)

Övrig litteratur väljs i samråd med examinator

Alternativ 2: Social och ekonomisk återuppbyggnad

Making War and Building Peace: United Nations Peace Operations
Doyle Michael W., Nicholas Sambanis
Princeton : Princeton University Press : 2006 :

From War to Democracy: Dilemmas of Peacebuilding
Jarstad Anna K., Sisk Timothy
Cambridge : Cambridge University Press : 2008 :

Artiklar kan tillkomma. Referenslitteratur: Bjereld, Ulf, Marie Demker & Jonas Hinnfors (2002) Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. (2:a uppl.) Lund: Studentlitteratur

Moment 2: Metod (Methods)

Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Bergström Göran, Boréus Kristina
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 461 s. :
ISBN: 91-44-04274-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Metodpraktikan : konsten att studera samhälle, individ och marknad.
Esaiasson Peter, Gilljam Mikael, Oskarsson Henrik, Wägnerud Lena
3:e uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2007 : 470 s. :
ISBN: 91-39-10611-X
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar kan tillkomma (tillhandahållas av institutionen) Referenslitteratur: Bjereld, Ulf, Marie Demker & Jonas Hinnfors (2002) Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprecessen. (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. Wallgren, Lars (2008) SPSS steg för steg. (2:a uppl.) Lund: Studentlitteratur Övrig litteratur väljs utifrån det egna rapportarbetet.