Huvudområden och successiv fördjupning:
Informatik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för informatik
Beslutad av: Prefekten, 2014-12-18
Innehåll
Under kursen studeras sociala och interaktiva medier teoretiskt, med utgångspunkt i kritisk teori, empiriskt samt designorienterat. Under kursen löper en röd tråd med tre övergripande perspektiv på sociala och interaktiva medier: ett individperspektiv som behandlar relationen mellan identitetsskapande och sociala medier, ett socialt perspektiv som behandlar delaktighet och maktrelationer i sociala medier och ett designperspektiv som behandlar viralitet och social interaktion.
Förväntade studieresultat
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter avslutad kurs kunna: 1. Redogöra för vad som konstituerar sociala och interaktiva medier. 2. Redogöra för hur olika sociala medieformer kan analyseras med utgångspunkt i kritisk teori. 3. Redogöra för sociala mediers inverkan på identitetsskapande. 4. Redogöra för metodologiska utmaningar vid studier av sociala medier.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter avslutad kurs kunna: 5. Empiriskt studera och analysera faktorer som genererar deltagande och icke-deltagande i sociala medier. 6. Identifiera och analysera hur maktrelationer kan uppstå i sociala medier. 7. Utforma strategier och motstrategier i konfliktsituationer i sociala medier. 8. Utforma, motivera samt skriftligt och muntligt redogöra för ett designförslag för utveckling av sociala medier.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter avslutad kurs kunna: 9. Självständigt söka information om problem och identifiera behov av ytterligare kunskap. 10. Genomföra konsekvensanalyser av egna designförslag från ett samhälleligt och etiskt perspektiv.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen erfordras minst 60 hp informationsvetenskap, informatik, datavetenskap, data- och systemvetenskap, kognitionsvetenskap eller informatik med inriktning mot digital medieproduktion, eller motsvarande behörighet. Dessutom krävs En A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs företrädesvis i form av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten samt handledning i samband med självstudier. Under kursen introduceras och tillhandahålls nödvändiga datortillämpningar vilka studenterna ska använda på egen hand. Viss handledning ges i samband med användning av dessa tillämpningar. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen ges normalt på engelska, och en betydande del av kurslitteraturen består av engelskspråkig litteratur. Goda kunskaper i skriftlig framställning och engelska är viktiga för att kunna tillgodogöra sig kursen. Under kursen har studenterna tillgång dygnet runt till ett antal av institutionens datorsalar, med undantag för förekommande bokningar för andra kurser.
Examination
Examinationen sker i form av individuella inlämningsuppgifter och gruppuppgifter. Som betyg ges väl godkänd, godkänd eller underkänd. För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas normalt ytterligare ett provtillfälle i nära anslutning härtill. För den som ej är godkänd efter två provtillfällen, ges normalt möjlighet att deltaga i tre särskilda därpå följande uppsamlingstillfällen. En förutsättning för deltagande är att den studerande omregistrerar sig på aktuell kurs den termin provet anordnas. För provtillfällen därutöver erfordras särskild dispens av studievägledare eller studierektor.
Studerande som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om byte av examinator handläggs av studierektor vid institutionen för informatik.
Tillgodoräknande Tillgodoräknanden hanteras i enlighet med Umeå universitets handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå. Ansökan om tillgodoräknande på kurs/moment sänds till Umeå universitet, Studentcentrum/Examina, 901 87 Umeå.
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 52
Fuchs Christian Social media : a critical introduction London : SAGE Publications : 2014 : vii, 293 p. : ISBN: 9781446257319 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Social Media and the Spiral of Silence Hampton K.N., Rainie L., Lu W., Dwyer M., Shin I., Purcell K. Pew Research Center, Washington, DC. : 2014 : Social Media and the Spiral of Silence Obligatorisk
Spreadable media : creating value and meaning in a networked culture Jenkins Henry, Ford Sam, Green Joshua New York : New York University Press : 2013 : xv, 351 s. : ISBN: 0814743501 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Noelle-Neumann Elisabeth The spiral of silence : public opinion, our social skin Chicago : Univ. of Chicago P. : 1984 : 200 s. : ISBN: 0-226-58932-3 (cloth) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Kapitel 1.
Walker Rettberg Jill Seeing Ourselves Through Technology - How We Use Selfies, Blogs and Wearable Devices to See and Shape Ourselves Palgrave Macmillan : 2014 : Open access Obligatorisk
Artiklar, forskningsrapporter och utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).