"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Magisteruppsats i idrottspedagogik, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-01

Engelskt namn: Masters Thesis in Sport Education

Denna kursplan gäller: 2012-08-13 till 2013-09-22 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IP015

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2007-11-01

Reviderad av: Programkommittén för idrottsvetenskapliga programmet, 2012-05-31

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. I idrottspedagogik behandlas dessa processer inom idrottens område. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att beskriva, förklara och förstå idrottspedagogiska processer varvid särskild vikt läggs vid fördjupad vetenskaplig medvetenhet i genomförande och rapportering. Vidare inriktas kursen mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med handledaren. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett fördjupat och systematiskt sätt. En av handledaren godkänd forskningsplan inleder uppsatsarbetet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för uppsatsens specifika forskningsområde
- visa fördjupad kunskap och förståelse för val och användning av teori och metod i uppsatsarbetet
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för uppsatsens specifika kunskapsobjekt och studieobjekt

Färdighet och förmåga
- självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera ett uppsatsarbete med relevans för det idrottspedagogiska forskningsområdet
- självständigt genomföra och rapportera en teoretisk grundad analys av insamlad data

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatser med fördjupad vetenskaplig medvetenhet
- föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter både i det egna arbetet och vid granskning av medstudenters uppsatsarbeten
- självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig idrottspedagogisk forskning

Behörighetskrav

Univ: 90 hp inom ämnet idrottspedagogik inklusive 15 hp självständigt arbete eller motsvarande. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Samtliga förväntade studieresultat som avser kunskap och förståelse och färdighet och förmåga examineras genom ett individuellt uppsatsarbete. Även värderingsförmågan att självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig idrottspedagogisk forskning examineras i uppsatsarbetet. Värderingsförmågan att diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten med en fördjupad vetenskaplig medvetenhet examineras i seminarieform eller skriftligen. Detta gäller även för värderingsförmågan att föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet och i relation till medstudenters uppsatsarbeten. När det gäller att föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet examineras detta dessutom i uppsatsen. Studentens prestationer på det individuella uppsatsarbetet bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget väl godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet och i relation till medstudenters uppsatsarbeten. Den studerandes förmåga att självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig idrottspedagogisk forskning bedöms också för betyget Väl Godkänd.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till examination nästa gång kursen ges. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 33

Litteratur väljs i samråd med handledare.