"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kandidatuppsats i idrottspedagogik med inriktning tränarskap, 15 hp

Engelskt namn: Bachelor Thesis in Sport Education with specialization in Sports Coaching

Denna kursplan gäller: 2022-09-05 till 2022-09-11 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IP044

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottspedagogik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2022-09-22

Reviderad av: Prefekten, 2022-09-22

Innehåll

Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bland annat olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning, styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Kursen inriktas mot att träna studentens förmåga att systematiskt beskriva, förklara och förstå idrottspedagogiska processer av relevans för tränarskap. Studenten skriver under kursen en uppsats där ett vetenskapligt problem formuleras, beskrivs, analyseras, tolkas och diskuteras på ett grundläggande och systematiskt sätt. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med en handledare. Särskild vikt läggs vid att färdighetsträna tidigare kursers inslag av ämnesteori och metod inom ramen för vetenskapligt arbetssätt.

Förväntade studieresultat

Kandidatuppsats i idrottspedagogik med inriktning tränarskap, 15.0 hp
Bachelor Thesis in Sport Education with specialization in Sports Coaching, 15.0 credits

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse

  •  beskriva, diskutera samt motivera val och användning av vetenskapliga metoder i uppsatsarbetet

Färdigheter och förmåga

  • självständigt söka, samla, värdera och kritiskt tolka vetenskapliga källor med relevans för uppsatsarbetet
  • självständigt samla in data, tolka erhållna resultat och dra slutsatser i relation till uppställda hypoteser och/eller frågeställningar
  • självständigt formulera, genomföra och rapportera ett uppsatsarbete inom området tränarskap

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • självständigt placera in den egna kunskapsproduktionen inom befintlig relevant forskning om tränarskap

Behörighetskrav

Godkänt resultat på kurser i idrottspedagogik på grundnivå, 45 hp, varav 15hp ska utgöras av kurserna Idrottsvetenskapliga forskningsmetoder 1 (7,5 hp) samt Idrottsvetenskapliga forskningsmetoder 2 (7,5 hp), eller motsvarande.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.