"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digitalt berättande och kreativt lärande, 7,5 hp

Engelskt namn: Digital Storytelling and Creative Learning

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2015-08-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IT026

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21

Innehåll

Kursen ger en introduktion till arbete med en kategori av utvecklingsverktyg som gör det möjligt att skapa spel, simuleringar och digitala berättelser i drag-och-släpp gränssnitt utan krav på erfarenhet av programmering. I kursen belyses hur sådana verktyg kan användas i syfte att stimulera och utveckla barn och ungdomars problemlösningsförmåga, kreativitet och samarbetsförmåga.

Den studerande får möjlighet att identifiera och problematisera pedagogiska motiv när det gäller att använda utvecklingsverktyg i lärandesituationer. Vidare ingår att planera en undervisningssituation där ett arbetssätt med digialt berättande för kreativt lärande fungerar som ett hjälpmedel för att uppnå skolans kunskapsmål. I kursen studeras också de sociala nätverka som är knutna till dessa utvecklingsverktyg och som stödjer användarens arbets- och lärandeprocess.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

  • visa förståelse för utvecklingsverktyg för digitalt berättande
  • kunna redogöra för skapandeprocessen vid utveckling av interaktiva berättelser och/eller enklare spel och hur denna omsätts i praktiken
  • kunna beskriva och problematisera lärande med stöd av utvecklingsverktyg och digitalt berättande
  • kunna identifiera och beskriva informellt lärande som sker i anslutning till utvecklingsverktygens nätgemenskaper
  • kunna planera och problematisera en undervisningssituation med digitalt berättande där utgångspunkt tas i skolans styrdokument
  • redogöra för begreppet 21st Century Skills och problematisera i vilken utsträckning arbete med digitalt berättande kan bidra till elevers utveckling av framtida nyckelkompetenser

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en webbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.

Examination

Examination sker med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

För betyget Väl godkänd skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt. Särskild vikt läggs också vid studentens förmåga att uttrycka sig med olika medier och kombinationer av dessa samt använda berättarkomponenter på ett väl planerat och genomtänkt sätt.

Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle s k uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden begära annan examinator.

Utvärdering sker efter utförd kurs.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt och enligt universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. http://www.student.umu.se/regelsamlingen, se punkt 14 Examensfrågor. För mer information kontakta studierektor.

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 4

    En ny lärandekultur : att odla fantasin för en ständigt föränderlig värld
    Thomas Douglas, Brown John Seely
    Göteborg : Daidalos : 2013 : 152 s. :
    ISBN: 9789171734181
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ohler Jason B
    Digital Storytelling in the Classroom - New Media Pathways to Literacy, Learning, and Creativity
    Thousand Oaks, CA : Corwin Press : 2013 :
    http://www.amazon.com/Digital-Storytelling-Classroom-Pathways-Creativity/dp/1452268258
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2012 vecka 51

    A new culture of learning : cultivating the imagination for a world of constant change
    Thomas Douglas, Brown John Seely.
    [Lexington, Ky. : CreateSpace?] : c2011. : 137 s. :
    ISBN: 1-4564-5888-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alexander Bryan
    The new digital storytelling : creating narratives with new media
    Santa Barbara, Calif. : Praeger : 2011. : p. :
    ISBN: 978-0-313-38749-4 (hardcopy : alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2012 vecka 36

    A new culture of learning : cultivating the imagination for a world of constant change
    Thomas Douglas, Brown John Seely.
    [Lexington, Ky. : CreateSpace?] : c2011. : 137 s. :
    ISBN: 1-4564-5888-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alexander Bryan
    The new digital storytelling : creating narratives with new media
    Santa Barbara, Calif. : Praeger : 2011. : p. :
    ISBN: 978-0-313-38749-4 (hardcopy : alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    21st century skills : learning for life in our times
    2009 :
    Obligatorisk