"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Digitalt berättande och kreativt lärande, 7,5 hp

Engelskt namn: Digital Storytelling and Creative Learning

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 till 2020-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2IT026

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap, 2012-03-21

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-03

Innehåll

Kursen introducerar digitalt berättande som redskap för lärande ur såväl ett teoretiskt som praktiskt perspektiv. I kursen ingår vidare att studera en kategori av utvecklingsverktyg särskilt utformade för att användas av barn och ungdomar. Dessa verktyg gör det möjligt att skapa interaktiva berättelser, spel och animeringar etc. och där händelsernas sekvenser utformas med ”pusselbitar”, s.k. block som kopplas samman genom ett drag-och-släpp-gränssnitt. I kursen belyses hur sådana verktyg kan användas i syfte att stimulera och utveckla barn och ungdomars problemlösningsförmåga, kreativitet och samarbetsförmåga.

Den studerande får möjlighet att identifiera och problematisera pedagogiska motiv när det gäller användning av digitalt berättande och utvecklingsverktyg för barn och ungdomar. Vidare ingår att planera en undervisningssituation där ett arbete med digitalt berättande och/eller utvecklingsverktyg får en signifikant betydelse för lärandet. I kursen studeras också de sociala nätverk som är knutna till dessa utvecklingsverktyg och som stödjer användarens arbets- och lärandeprocess.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa förståelse för utvecklingsverktyg för digitalt berättande
  • identifiera och beskriva informellt lärande som sker i anslutning till utvecklingsverktygens nätgemenskaper

Färdigheter och förmåga

  • planera och problematisera en undervisningssituation med digitalt berättande där utgångspunkt tas i skolans styrdokument
  • redogöra för skapandeprocessen vid utveckling av interaktiva berättelser och/eller enklare spel och hur denna omsätts i praktiken

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och problematisera lärande med stöd av utvecklingsverktyg och digitalt berättande
  • redogöra för begreppet 21st Century Skills och problematisera i vilken utsträckning arbete med digitalt berättande kan bidra till elevers utveckling av framtida nyckelkompetenser

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på distans med IT-stöd och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt projektarbeten enskilt eller i grupp. Under kursen används en digital lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.

Examination

Examination sker med inlämningsuppgifter, i form av skriftliga, muntliga och digitala redovisningar. Vid betygssättning för hel kurs används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

För betyget Väl godkänd skall studenten självständigt kunna belysa olika perspektiv och erfarenheter med ett reflekterande och analytiskt förhållningssätt. Särskild vikt läggs också vid studentens förmåga att uttrycka sig med olika medier och kombinationer av dessa samt använda berättarkomponenter på ett väl planerat och genomtänkt sätt.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Utvärdering sker efter utförd kurs.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2020 vecka 35

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Film i grundskolan - Inspiration och praktiska lektionsförslag för filmskapande i ditt klassrum
    Nilsson Jim, Kvant Tobias
    2020 :
    ISBN: 9789198621501
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Alexander Bryan
    The new digital storytelling : creating narratives with new media
    Revised and updated edition : Santa Barbara, California : Praeger, an Imprint of ABC-CLIO, LLC : 2017 : xxi, 291 sidor :
    ISBN: 9781440849602
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Fler resurser kan tillkomma enligt lärares anvisningar.

  • Giltig från: 2015 vecka 35

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    En ny lärandekultur : att odla fantasin för en ständigt föränderlig värld
    Thomas Douglas, Brown John Seely
    Göteborg : Daidalos : 2013 : 152 s. :
    ISBN: 9789171734181
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ohler Jason B
    Digital Storytelling in the Classroom - New Media Pathways to Literacy, Learning, and Creativity
    Thousand Oaks, CA : Corwin Press : 2013 :
    http://www.amazon.com/Digital-Storytelling-Classroom-Pathways-Creativity/dp/1452268258
    Obligatorisk