"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Rätten i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Law in Social Work

Denna kursplan gäller: 2019-09-02 till 2019-09-08 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2JU214

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Juridiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2018-12-21

Innehåll

Kursen introducerar och behandlar juridik i socialt arbete. Innehållet utgår från samhällets välfärdsansvar, med sikte på socionomprofessionens rättstillämpningsområden och olika målgrupper för socialt arbete. Kursen är indelad i två moment.

Moment 1: Grundläggande juridik för socionomer, 7,5 hp
Kursens första moment inleds med en översikt över rättssystemets funktion och principer, grundläggande fri- och rättigheter, hållbarhet och professionsetik. Inledningsvis behandlas även grundläggande juridiska begrepp som rättshandlingsförmåga och rättskapacitet. På kursen fokuseras rättsområden med särskild betydelse för det sociala arbetet. Tyngdpunkten ligger på socialrätt, med behandling av socialtjänstregleringen och tvångsvårdslagarna samt den familjerättsliga regleringen kring vårdnad, boende och umgänge och fastställande av föräldraskap och adoption. Straffrättsligt fokuseras regleringen av unga lagöverträdare och påföljder för brott. Kursen innehåller också olika strimmor av exempelvis hälso- och sjukvårdsrätt, migrationsrätt, skoljuridik, hyresjuridik, arbetsrätt och annan relevant reglering såsom den om överskuldsättning.

Moment 2: Juridik i professionellt socialt arbete, 7,5 hp
I kursens andra delmoment tematiseras och fördjupas kursinnehållet utifrån det sociala arbetets målgrupper barn och unga, äldre, människor med funktionsnedsättningar respektive missbruk, skuldsatta personer och brottsoffer. Juridiska aspekter på olika former av utsatthet behandlas. Under momentet berörs även socialtjänstens samverkan med andra samhällsaktörer såsom skola, polis, rättsväsende och hälso- och sjukvård, samt ingår reflektioner över juridikens roll i det professionella sociala arbetet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende kunskap och förståelse, kunna:
1. visa grundläggande kunskap om det svenska rättssystemet och dess förhållande till internationell rätt och om grunderna i juridisk metod,
2. visa grundläggande kunskap om mänskliga rättigheter med särskilt fokus på barns rättigheter och barnkonventionen,
3. visa god kunskap och förståelse om rättsområden och rättsliga frågor med särskild betydelse för det sociala arbetet, och hur olika regelkomplex interagerar med lagstiftningen på socialtjänstens område,
4. visa kunskap och förståelse om olika perspektiv på rätten, särskilt utifrån skydd för svagare parter och rättssäkerhetsgarantier i tillämpningen av det sociala arbetets juridik.

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende färdighet och förmåga, kunna:
5. visa grundläggande förmåga att identifiera juridiska problem, söka och finna relevant juridiskt källmaterial - lagar, förarbeten, rättspraxis och juridisk litteratur - och utifrån rättskällorna argumentera för olika lösningar.

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende värderingsförmåga och förhållningssätt, kunna:
6. visa förmåga att reflektera över juridikens roll i det professionella sociala arbetet,
7. visa viss insikt om betydelsen av samverkan med andra yrkesgrupper,
8. visa förmåga att göra rättsliga bedömningar som inkluderar mänskliga rättigheter, hållbar utveckling och professionsetiska överväganden.

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

Kursen strävar efter ett hållbart lärande där juridiken genomgående integreras i socionomprofessionen. Undervisningen baseras i huvudsak på problembaserat lärande med studerandeaktiva undervisningsformer, som kompletteras med olika redovisnings- och reflektionsuppgifter.

Till utgångspunkt för kursens caseseminarier ligger praktiknära och ämnesintegrerade juridiska problemscenarion, där studenterna arbetar individuellt och i basgrupper med praktisk problemlösning och juridisk argumentation. Förmågan att tillämpa juridisk metod stöds av metodprogression, och metodvariation genom att olika rättskällor fokuseras vid de olika seminarierna och läraktiviteterna. Övriga redovisningsuppgifter utgår från kursens tematisering eller fokuserar på rättigheter och skyldigheter, hållbar utveckling och professionsetik. Rättsområden, ämnesområden och juridiska begrepp introduceras och problematiseras genom föreläsningar på campus och genom digitala undervisningsformer.

För campusutbildning ges kursen företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer, och för distansutbildning ges kursen företrädesvis nätbaserad med förekomst av campusundervisning. Ambitionen är att campus- och distansversionen av kursen så långt möjligt integreras. Samtliga studenter på kursen möter blandade undervisningsformer såsom inspelade föreläsningar och diskussioner, webbaserade seminarier och övningar, men också undervisningsinslag live vid samlingsorten.

Umeå är samlingsort för distansundervisningen.

Examination

Examinationen sker på följande sätt:

Moment 1:
* Aktivt seminariedeltagande med anknutna skriftliga och muntliga redovisningsuppgifter
* Individuell skriftlig salstentamen
På det aktiva seminariedeltagandet och uppgifter knutna till seminarier samt för den individuella skriftliga salstentamen - liksom för momentet som helhet - ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Moment 2:
* Aktivt seminariedeltagande och anknutna skriftliga och muntliga redovisningsuppgifter
* Individuell skrivuppgift
* Individuell muntlig uppgift i form av själv- och kamratvärdering.

På det aktiva seminariedeltagandet och uppgifter knutna till seminarier ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På den individuella skrivuppgiften och på den individuella muntliga värderingsuppgiften sätts efter sammanvägning något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). Väl godkänd (VG) krävs för att få detta betyg på momentet, och på kursen som helhet. Betyg på kursen sätts när samtliga examinationer är (minst) godkända.

Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga salstentamen erbjuds ett omprov. Student som ej uppnått godkänt resultat på seminariedeltagande och anknutna redovisningsuppgifter, individuell skrivuppgift eller muntlig själv- och kamratvärdering kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå kriterierna för godkänt betyg.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå. Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande kan lämnas av kursansvarig.

Kursen ges inom ramen för Socionomprogrammet.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.