"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Geografi I, 30 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Geography 1

Denna kursplan gäller: 2012-09-24 och tillsvidare

Kurskod: 2KG070

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Geografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kulturgeografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Geovetenskap/Naturgeografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för geografi

Beslutad av: Inst.Styrelsen, 2012-09-28

Innehåll

Kursen omfattar två moment om vardera 15hp: Vart och ett av momenten innehåller integrerade didaktiska inslag motsvarande 2,5hp.  Med utgångspunkt i ämneskunskaper och ämnesdidaktik skall kursdeltagarna utveckla perspektiv och färdigheter och kunna tillämpa dessa i sin undervisning.
Moment 1. Landskap – Natur och kultur, lokalt och globalt (15 hp):

Momentet är en introduktion till geografiämnet där grundläggande ämneshistoria, ämnesteori och centrala begrepp tas upp till behandling. Det svenska natur- och kulturlandskapets särart och förändring, speciellt med hänsyn till hur naturen har och kan nyttjas som resurs och ingå i människors försörjningsstrategier ges ett särskilt utrymme. Exempel ges bland annat från skogs- och jordbruk, energi- och vattenförsörjning, återvinning och deponering och markanvändning. Den pågående globala klimatförändringen, människans miljöpåverkan och vikten av hållbara energisystem tas upp till behandling. Den svenska miljölagstiftningen, och Sveriges sexton nationella miljömål, utgör också en del av kursen.  I momentet ingår även grundläggande kartografi och flygbildstolkning. Didaktiska frågor med relevans för detta moment analyseras och diskuteras. Som exempel kan nämnas frågor om kunskapsmål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet geografi.

Moment 2. Regioner, platser och människor i en föränderlig värld (15hp):

Momentet behandlar geografins teoretiska och metodologiska grunder i ett sammanhang där människors skilda levnadsvillkor på olika platser, regioner och länder står i fokus. Olika perspektiv på och teoribildningar kring lokal och regional utveckling behandlas och särskild vikt läggs på aktuella befolkningsgeografiska förhållanden och ekonomisk geografisk utveckling. Grundläggande teoribildningar inom kulturgeografi, befolkningsgeografi, ekonomisk och politisk geografi behandlas. Didaktiska frågor med relevans för detta moment analyseras och diskuteras. Som exempel kan nämnas frågor om kunskapsmål, stoffurval, metodval och examinationsformer inom skolämnet geografi.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
- kunna redogöra för lärares undervisningsuppdrag i geografiämnet så som det kommer till uttryck i läroplan och kursplaner
- kunna beskriva och diskutera olika kunskapskvaliteter inom skolämnet geografi
- översiktligt redogöra för de globala miljö- och resursproblemen och det arbete som sker på internationell nivå för att skapa en ekologisk hållbar utveckling.
- kunna redogöra för geografiämnets centrala begrepp
- kunna redogöra för grundläggande geografisk ämnesteori
- kunna redogöra för det svenska natur- och kulturlandskapets innehåll, särart och framväxt

Färdighet och förmåga
- översiktligt beskriva huvuddragen i Sveriges klimat- och naturförhållanden och översiktligt diskutera vilka förutsättningar detta skapar för markanvändning och nyttjande av olika naturresurser.
- översiktligt beskriva Sveriges energiförsörjning och möjligheterna att uppnå en hållbar energianvändning
- beskriva huvuddragen i den svenska miljölagstiftningen och samhällets organisation samt mål och medel för att uppnå en hållbar utveckling
- översiktligt beskriva huvuddragen i olika svenska kulturlandskap
- beskriva och förklara grundläggande befolkningsgeografiska begrepp, teorier och processer
- beskriva och förklara grundläggande ekonomgeografiska och politiskt geografiska teorier
- inhämta och sammanställa information inom ämnesområdet och att förmedla detta i tal och skrift.
- genomföra examinationsuppgifter inom grundskolans geografiämne
- genomföra undervisningsupplägg inom grundskolans geografiämne

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera rumsliga data
- kritiskt analysera och diskutera aktuella befolkningsfrågor
- kritiskt analysera och diskutera aktuella naturresursrelaterade frågor
- kritiskt analysera och diskutera aktuella lokala och regionala utvecklingsfrågor

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, exkursioner och övningar. Laborationer, exkursioner och övningar är obligatoriska.

Examination

Examinationen består dels av deltagande i obligatoriska seminarier och inlämnande av övningsuppgifter, samt tentamen i sal.

Betyg på kurs sätts först när alla prov har inlämnats och alla obligatoriska moment är avklarade. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att alla prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget på kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.  I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med en annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts vid ett provtillfälle har möjlighet att delta i förnyat prov vid totalt minst 5 provtillfällen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på moment eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall. Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Övriga föreskrifter

Generella lärarkompetenser

Under din studietid ska du ha utvecklat;

Kunskap och förståelse;
Sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen.
för 7-9 inbegriper detta överblick över ämnesstudiernas huvudområde och fördjupade kunskaper inom vissa delar samt insikt i aktuell forskning
för gymnasiet inbegriper detta ett brett kunnande och väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar samt fördjupad insikt i aktuell forskning
Sådana ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen avser

Färdighet och förmåga;
förmåga att bidra till utveckling av yrkes- och kunskapsutveckling inom ämnet och ämnesdidaktiken

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Specifika lärarkompetenser i kursen

Under denna kurs kommer du att utveckla kompetens inom;

Kunskap och förståelse;
kunna redogöra för lärares undervisningsuppdrag i geografiämnet
kunna beskriva och diskutera olika kunskapskvaliteter inom skolämnet geografi
översiktligt redogöra för de globala miljö- och resursproblemen och det arbete som sker på internationell nivå för att skapa en ekologisk hållbar utveckling.
beskriva och förklara grundläggande befolkningsgeografiska begrepp, teorier och processer

Färdighet och förmåga;
översiktligt beskriva huvuddragen i Sveriges klimat- och naturförhållanden och översiktligt diskutera vilka förutsättningar detta skapar för markanvändning och nyttjande av olika naturresurser.
översiktligt beskriva Sveriges energiförsörjning och möjligheterna att uppnå en hållbar energianvändning
beskriva huvuddragen i den svenska miljölagstiftningen och samhällets organisation samt mål och medel för att uppnå en hållbar utveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kritiskt granska och värdera rumsliga data
inhämta och sammanställa information inom ämnesområdet
kritiskt analysera och diskutera aktuella befolkningsfrågor

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.