"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

HRM - innehåll och metoder, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-09-01

Engelskt namn: Human Resources Management and Development I

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 till 2011-01-23 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE079

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2008-10-27

Reviderad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2010-10-18

Innehåll

Kursen fokuserar på personalarbetets olika uppgifter, problem och utvecklingsmöjligheter med utgångspunkt från såväl samhälls-, organisations-, grupp-, som individperspektiv. I kursen behandlas och problematiseras även personalvetarens yrkesroll, identitet och professionaliseringssträvanden. Kursen innehåller såväl grundläggande teoretiska kunskaper som praktisk färdighetsträning och behandlar kvantitativa och kvalitativa metoder som praktiska verktyg i personalarbetet. I kursen ingår både skriftlig och muntlig examination. Moment 1: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp), Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects) Momentet behandlar personalarbetets innehåll och metoder samt dess förutsättningar utifrån både ett samhälls- och ett organisationsperspektiv. Härigenom berörs betydelsen av samhällets och arbetslivets utveckling för det konkreta personalarbetet i enskilda organisationer. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning inom områden såsom arbetsliv och demografi, arbetsmiljö, rekrytering, rehabilitering, IT-, och kvantitativ metod som stöd i personalarbetet. Moment 2: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp), Human Resources Management and organizational development (9 ects) Momentet introducerar och problematiserar kompetensförsörjning som ett centralt begrepp för organisationens personal- och verksamhetsutveckling. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning avseende personalarbetets verktyg. I momentet behandlas områden såsom kartläggning, behovsinventering, planering för genomförande av olika typer av åtgärder samt utvärdering och uppföljning. Organisationers användning av olika former av strukturerade samtal såsom planeringssamtal, utvecklingssamtal och belöningssamtal tränas och problematiseras. Under momentet behandlas även kvalitativ intervjumetod. Moment 3: Individer, relationer och grupper inom HRM (9 hp), Individuals, relations and groups in HRM (9 ects) Momentet syftar till att belysa teorier kring interpersonella relationer, smågruppspsykologi och individualpsykologiska processer utifrån olika teoretiska perspektiv. Dessa perspektiv och dess tillämpningar riktas under kursen mot HRM, för att utveckla studentens kompetens att förstå och agera i ett professionellt sammanhang. Momentet innehåller också inslag rörande forskningsmetodik. Tonvikten under detta inslag är intervjumetoder och verktyg för ananlys i grupp. Moment 4: Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp), Personnel Management in the Organization, (3 ects) Momentet introducerar och avslutar kursen. Momentet skall ge en bred översikt över personalfunktionens arbetsområde och belysa dess organisatoriska funktion/roll, status och inflytande. Dessutom berörs personalvetares yrkesidentitet och professionaliseringssträvanden.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp), Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - genomföra och presentera resultatet av en mindre kartläggning av metoder i praktiskt personalarbete inom en organisation - förstå den demografiska utvecklingens betydelse för arbetsmarknad och organisationer - analysera och diskutera olika aspekter av arbetsmiljö - tillämpa grundläggande kunskaper om vetenskapliga metoder i det praktiska personalarbetet - tillämpa kunskaper och färdigheter kring rekrytering och rehabilitering - kritiskt granska och värdera olika teorier och metoder med avseende på rekrytering, arbetsmiljö, rehabilitering och IT-stöd i personalarbete Moment 2: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp) Human Resources Management and organizational development (9 ects) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - förstå och problematisera kompetensförsörjning samt personal- och verksamhetsutveckling som begrepp och fenomen - identifiera, beskriva och analysera en organisations behov av kompetensutveckling ur ett personal- och verksamhetsutvecklingsperspektiv - planera för, problematisera och genomföra olika typer av strukturerade samtal inom en organisation - genomföra ett externt initierat projektuppdrag med avseende på någon av kursens ingående delar - använda sig av kvalitativa intervjuer som ett vetenskapligt verktyg för insamling, bearbetning och analys av intervjudata Moment 3: Individer, relationer och grupper inom HRM (9 hp) Individuals, relations and groups in HRM (9 ects) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - muntligt och i text beskriva och resonera kring interpersonell teori - muntligt och i text beskriva och resonera kring olika gruppsykologiska modeller - analysera en individs situation utifrån samband mellan tankar, känslor och beteenden - analysera olika relationella situationer kopplade till personalvetarens olika uppdrag - utifrån egen analys beskriva olika gruppers problem/utvecklingspotential - anlägga ett genusperspektiv i analys av beteende - beskriva sina egna egenskaper i relation till grupper och olika professionella situationer. - hantera såväl komplexa och emotionellt laddade situationer (i grupp eller i relation till en enskild individ) utifrån ett medvetet ställningstagande och tydliga mål. - integrera flera olika teorier i relation till ledarskap och HRM - förmåga att använda intervju som ett forskningsinstrument och använda olika gruppverktyg för att genomföra analyser i grupper. Moment 4: Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp) Personnel Management in the Organization, (3 ects) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - kritiskt reflektera över personalvetarens funktion/roll, identitet och professionssträvanden i förhållande till personalarbete inom olika kontexter och i relation till andra yrkesgrupper

Behörighetskrav

Antagen till Personalvetarprogrammet samt godkänd på kurs 1 – 3 inom programmet.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.

Examination

Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studentens prestationer bedöms i en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) eller Underkänd (U). Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 3

Moment 1: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)

Eliasson Annika
Kvantitativ metod från början
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-04594-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Eriksson Nils
Arbetskrav, egenkontroll och socialt stöd - komponenter i den psykosociala arbetmiljön
I Furåker, Bengt (1991), (red.). Arbetets villkor. :
Obligatorisk

Hellberg Annika
Systematiskt arbetsmiljöarbete : en vägledning
[Ny, rev. utg.] : Solna : Arbetsmiljöverket : 2010 : 38 s. :
ISBN: 978-91-7464-489-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h450.pdf

Arbetsanalys och personbedömning : att öka träffsäkerheten vid urval och rekrytering
Kahlke Edith, Schmidt Victor, Hagelthorn Marika
Lund : Studentlitteratur : 2002 : 355 s. :
ISBN: 91-44-04055-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Schou Pierre
Medarbetarundersökningar : som verktyg för företagsstyrning och förändring
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 212 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32895-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-04692-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

SOU 2002:29
Riv ålderstrappan! : livslopp i förändring : diskussionsbetänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2002 : 418, [3] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c4/27/44/ec4860be.pdf
ISBN: 91-38-21650-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Kan vi räkna med de äldre? : bilaga 5 till Långtidsutredningen 2003
SOU 2004:44 , Bornefalk Anders, Yndeheim Ola
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2004 : 220, [6] s. :
http://www.regeringen.se/content/1/c6/02/02/79/a2eed8e0.pdf
ISBN: 91-38-22128-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Vahlne Westerhäll Lotta, Bergroth Alf, Ekholm Jan (reds.) (Senaste uppl)
Lund : Studentlitteratur : 229 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32242-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04505-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Zanderin Lars (red.)
Arbetsmiljö
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 240 s. :
ISBN: 91-44-03253-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade artiklar tillkommer.

Referenslitteratur till moment 1: Personalarbete, samhälle och arbetsliv

Systematiskt arbetsmiljöarbete : en vägledning
Frostberg Carin, Krook Anne-Lie
4. uppl. : Solna : Arbetsmiljöverket : 2005 : 48 s. :
ISBN: 91-7464-455-6 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

SOU 2002:5
Handlingsplan för ökad hälsa i arbetslivet : [mål, ansvar och åtgärder med utgångspunkt från ett övergripande mål för människor i arbete].n D. 1,p Slutbetänkande
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2002 : 632, [2] s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/2747z Fulltext
ISBN: 91-38-21600-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Äldres arbetsutbud och möjligheter till sysselsättning : en kunskapsöversikt
Stockholm : Finansdepartementet, Regeringskansliet : 2007 : 137 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-38-22775-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp)

Alvesson Mats
Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism.
Pedagogisk Forskning i Sverige, nr3/1999 :
Obligatorisk

Ekstam Kjell
Arbetsplatsens svåra samtal
1. uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 2001 : 209 s. :
ISBN: 91-47-06241-X (korr.) (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Granberg Otto
Lära eller läras : om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Ny uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 :
ISBN: 978-91-44-05707-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Samtal som utvecklar : en handbok för chefer och medarbetare : om viljan att förstå och göra sig förstådd
Ronthy Marika, Rosendahl Suzanne
3., [omarb.] uppl. : Malmö : Liber ekonomi : 1999 : 157 s. :
ISBN: 91-47-04584-1 (korr.) (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspektiv på utvärdering
Sandberg Bo, Faugert Sven
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 164, [4] s. :
ISBN: 978-91-44-02881-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Studenterna söker även ytterligare litteratur i samråd med undervisande lärare.

Moment 3: Individer, relationer och grupper inom HRM (9 hp)

Rautalinko Erik
Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 158 s. :
http://www.liber.se/productimage/large/4708445o.jpg
ISBN: 978-91-47-08445-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Teamet : utveckling, effektivitet och förändring i grupper
Sjøvold Endre, Andersson Sten
1. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 284 s. :
ISBN: 978-91-47-08737-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och kompendier tillkommer.

Moment 4: Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)

Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
Berglund Gun, Fejes Andreas (red.)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05393-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Hansson Jörgen
Inte bjuden på personalfesten. HR-avdelningens arbetsfält utvidgas.
HR-föreningen : 2006 :
fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.meetings.se/oresund/documents/InteBjudenPaPersonalfesten.pdf

Trender inom HRM i Sverige och Europa : rapport från Cranet-undersökningen 2004-2005
Lindeberg Tina, Månson Bo
Uppsala : Institutet för personal- och företagsutveckling : 2006 : 47 s. :
http://www.ipf.se/sv/cranet-undersokningen/
Obligatorisk

Löfgren Martinsson Maria
Högre utbildning och arbete med personal- och arbetslivsfrågor - om professionalisering och utveckling av anställningsbarhet
Lund : Pedagogiska institutionen : 2008 : 208, [6] s. :
ISBN: 978-91-628-7427-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst