"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

HRM - innehåll och metoder, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-09-01

Engelskt namn: Human Resources Management and Development I

Denna kursplan gäller: 2011-01-24 till 2012-01-15 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE079

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2008-10-27

Reviderad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2011-11-07

Innehåll

Kursen fokuserar på personalarbetets olika uppgifter, problem och utvecklingsmöjligheter med utgångspunkt från såväl samhälls-, organisations-, grupp-, som individperspektiv. I kursen behandlas och problematiseras även personalvetarens yrkesroll, identitet, professionaliseringssträvanden samt etik i personalarbetet. Kursen innehåller såväl grundläggande teoretiska kunskaper som praktisk färdighetsträning och behandlar kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder som praktiska verktyg i personalarbetet. I kursen ingår både skriftlig och muntlig examination. Moment 1: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp), Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects) Momentet behandlar personalarbetets innehåll och metoder samt dess förutsättningar utifrån både ett samhälls- och ett organisationsperspektiv. Härigenom berörs betydelsen av samhällets och arbetslivets utveckling för det konkreta personalarbetet i enskilda organisationer. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning inom områden såsom arbetsliv och demografi, arbetsmiljö, rekrytering, rehabilitering, IT-, och kvantitativ metod som stöd i personalarbetet. Moment 2: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp), Human Resources Management and organizational development (9 ects) Momentet introducerar och problematiserar kompetensförsörjning som ett centralt begrepp för organisationens personal- och verksamhetsutveckling. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning avseende personalarbetets verktyg. I momentet behandlas områden såsom kartläggning, behovsinventering, planering för genomförande av olika typer av kompetensförsörjningsåtgärder samt utvärdering och uppföljning. Organisationers användning av olika former av strukturerade samtal såsom planeringssamtal, utvecklingssamtal och belöningssamtal tränas, problematiseras och följs upp. Under momentet behandlas även kvalitativ intervjumetod med ett särskilt fokus på bearbetning, tolkning och analys av kvalitativa intervjudata. Moment 3: Individer, relationer och grupper inom HRM (9 hp), Individuals, relations and groups in HRM (9 ects) Momentet syftar till att belysa teorier kring interpersonella relationer, smågruppspsykologi och individualpsykologiska processer utifrån olika teoretiska perspektiv. Dessa perspektiv och dess tillämpningar riktas under kursen mot HRM, för att utveckla studentens kompetens att förstå och agera i ett professionellt sammanhang. Momentet innehåller också inslag rörande forskningsmetodik. Tonvikten under detta inslag är intervjumetoder och verktyg för ananlys i grupp. Moment 4: Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp), Personnel Management in the Organization, (3 ects) Momentet introducerar och avslutar kursen. Momentet skall ge en bred översikt över personalfunktionens arbetsområde och belysa dess organisatoriska funktion/roll, status och inflytande. Dessutom berörs personalvetares yrkesidentitet och professionaliseringssträvanden samt olika aspekter av etik inom ramen för praktiskt personalarbete.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp), Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - förstå den demografiska utvecklingens betydelse för arbetsmarknad och organisationer - analysera och diskutera olika aspekter av arbetsmiljö, hälsa och rehabilitering samt kopplingen dem emellan - tillämpa grundläggande kunskaper om vetenskapliga metoder i det praktiska personalarbetet - tillämpa kunskaper och färdigheter kring rekrytering - kritiskt granska och värdera olika teorier och metoder med avseende på rekrytering, arbetsmiljö, rehabilitering och IT-stöd i personalarbete Moment 2: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp) Human Resources Management and organizational development (9 ects) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - förstå och problematisera kompetensförsörjning samt personal- och verksamhetsutveckling som begrepp och fenomen - identifiera, beskriva och analysera en organisations behov av kompetensutveckling ur ett personal- och verksamhetsutvecklingsperspektiv - planera för, problematisera och genomföra olika typer av strukturerade samtal inom en organisation - genomföra ett externt initierat projektuppdrag med avseende på någon av kursens ingående delar - använda sig av kvalitativa intervjuer som ett vetenskapligt verktyg för insamling, bearbetning och analys av intervjudata Moment 3: Individer, relationer och grupper inom HRM (9 hp) Individuals, relations and groups in HRM (9 ects) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - muntligt och i text beskriva och resonera kring interpersonell teori - muntligt och i text beskriva och resonera kring olika gruppsykologiska modeller - analysera en individs situation utifrån samband mellan tankar, känslor och beteenden - analysera olika relationella situationer kopplade till personalvetarens olika uppdrag - utifrån egen analys beskriva olika gruppers problem/utvecklingspotential - anlägga ett genusperspektiv i analys av beteende - beskriva sina egna egenskaper i relation till grupper och olika professionella situationer - hantera såväl komplexa och emotionellt laddade situationer (i grupp eller i relation till en enskild individ) utifrån ett medvetet ställningstagande och tydliga mål - integrera flera olika teorier i relation till ledarskap och HRM - förmåga att använda intervju som ett forskningsinstrument och använda olika gruppverktyg för att genomföra analyser i grupper Moment 4: Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp) Personnel Management in the Organization, (3 ects) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - kritiskt reflektera över personalvetarens funktion/roll, identitet och professionssträvanden i förhållande till personalarbete inom olika kontexter och i relation till andra yrkesgrupper - förmåga att anlägga ett etiskt perspektiv på olika aspekter av personalarbete

Behörighetskrav

HRM, organisation och arbetsliv 15 hp samt Beteendevetenskap 30 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, projektarbete och projektavstämningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen sker på campus med visst internetstöd där undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattformen. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska inslag.

Examination

Moment 1: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp), Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects) Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationerna sker dels vid obligatoriska seminarier, rollspel och duggor under momentet samt genom en individuellt författad rapport. Moment 2: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp), Human Resources Management and organizational development (9 ects) Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker dels vid obligatoriska seminarier och övningar under kursen och genom en gruppvis författad projektrapport i slutet av momentet. Moment 3: Individer, relationer och grupper inom HRM (9 hp), Individuals, relations and groups in HRM (9 ects) Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker genom utförande av coachning/karriärsamtal, genom en individuell skriftlig kvalitetssäkringsrapport avseende ett av dessa karriärsamtal, samt i en muntlig presentation. Moment 4: Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp), Personnel Management in the Organization, (3 ects) Momentet examineras individuellt genom författande av en rapport. Studenters prestationer bedöms vid samtliga moment i en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) eller Underkänd (U). Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator. TILLGODORÄKNANDE Tidigare studier som motsvarar kursens innehåll möjliggör tillgodoräknande. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta programvägledaren.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.