"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

HRM - innehåll och metoder, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-09-01

Engelskt namn: Human Resources Management and Development I

Denna kursplan gäller: 2013-11-11 till 2013-11-17 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE079

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2008-10-27

Reviderad av: Prefekten, 2013-11-14

Innehåll

Kursen fokuserar på personalarbetets olika uppgifter, problem och utvecklingsmöjligheter med utgångspunkt från såväl samhälls-, organisations-, grupp-, som individperspektiv. I kursen behandlas och problematiseras även personalvetarens yrkesroll, identitet, professionaliseringssträvanden samt etik i personalarbetet. Kursen innehåller såväl grundläggande teoretiska kunskaper som praktisk färdighetsträning och behandlar kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder som praktiska verktyg i personalarbetet. I kursen ingår både skriftlig och muntlig examination.

Moment 1: Samtal och beteendeanalyser inom HRM (9 hp)

Conversations and behavioral analyses in HRM (9 ects)

Momentet introducerar teori och praktik kring genomförandet och förvaltandet av det individuella systematiska samtalet samt beteendeanalys som verktyg för förändring. Momentet syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper inom dessa områden och förse dem med användbara teoretiska och praktiska verktyg inför kursens efterföljande moment som yrkeslivet.

Moment 2: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)

Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects)

Momentet behandlar personalarbetets innehåll och metoder samt dess förutsättningar utifrån både ett samhälls- och ett organisationsperspektiv. Härigenom berörs betydelsen av samhällets och arbetslivets utveckling för det konkreta personalarbetet i enskilda organisationer. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning inom områden såsom arbetsliv och demografi, arbetsmiljö, kompetensförsörjning/rekrytering, rehabilitering, IT, och kvantitativ metod som stöd i personalarbetet.

Moment 3: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp)

Human Resources Management and organizational development (9 ects)

Momentet introducerar och problematiserar kompetensförsörjning som ett centralt begrepp för organisationens personal och verksamhetsutveckling. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning avseende personalarbetets verktyg. I momentet behandlas områden såsom kartläggning, behovsinventering, planering för genomförande av olika typer av kompetensförsörjningsåtgärder samt utvärdering och uppföljning. Organisationers användning av olika former av strukturerade samtal såsom planeringssamtal, utvecklingssamtal och belöningssamtal tränas, problematiseras och följs upp. Under momentet behandlas även kvalitativ intervjumetod med ett särskilt fokus på bearbetning, tolkning och analys av kvalitativa intervjudata.

Moment 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)
Human Resources Management in the Organization (3 ects)

Momentet introducerar och avslutar kursen. Momentet skall ge en bred översikt över personalfunktionens arbetssätt och belysa dess organisatoriska funktion/roll, status och inflytande. Dessutom berörs personalvetares yrkesidentitet och professionaliseringssträvanden samt olika aspekter av etik inom ramen för praktiskt personalarbete.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Samtal och beteendeanalyser inom HRM (9 hp)

Conversations and behavioral analyses in HRM (9 ects)

Efter avslutat moment ska studenten:

 Kunskap och förståelse

  • känna till och kunna använda redskap för att hantera komplexa och/eller emotionellt laddade situationer utifrån medvetna ställningstaganden och tydliga mål
  • ha tillägnat sig och kunna tillämpa grundläggande teoretiska kunskaper i samtalsteknik, samt hur vetenskapliga intervjuer genomförs, transkriberas och analyseras
  • ha grundläggande teoretisk och praktisk kunskap kring verktyg för beteendeanalys och förändring på individ och gruppnivå

Färdighet och förmåga

  • kunna beskriva och reflektera över sina egna förmågor i relation till samtal och beteendeanalys

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna anlägga ett genusperspektiv samt beakta inverkan av egna förväntningar och föreställningar om olika kön i relation till analys av beteende

Moment 2: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)
Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects)

Efter avslutat moment skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förstå den demografiska utvecklingens betydelse för arbetsmarknad och organisationer
  • beskriva olika aspekter av kompetensförsörjning/rekrytering, arbetsmiljö och hälsa, rehabilitering och IT-stöd i personalarbete

Färdighet och förmåga

  • analysera och diskutera olika aspekter av arbetsmiljö, hälsa, rehabilitering och kompetensförsörjning/rekrytering samt hur dessa kan relateras till olika sociala kategorier (som exempelvis kön, klass och etnicitet)
  • tillämpa grundläggande kunskaper om vetenskapliga metoder i det praktiska personalarbetet
  • tillämpa kunskaper och färdigheter kring rekrytering och urval

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera olika teorier och metoder med avseende på kompetensförsörjning/rekrytering, arbetsmiljö och hälsa, rehabilitering och IT-stöd i personalarbete

Moment 3:  Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp)
Human Resources Management and organizational development (9 ects)

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förstå och problematisera kompetensförsörjning samt personal- och verksamhetsutveckling som begrepp och fenomen

Färdighet och förmåga

  • identifiera, beskriva och analysera en organisations behov av kompetensutveckling ur ett personal- och verksamhetsutvecklingsperspektiv
  • planera och genomföra olika typer av organisatoriska strukturerade samtal och utifrån resultaten av dessa presentera och kunna argumentera för ett organisatoriskt förändringsarbete eller strategi
  • genomföra, presentera och skriftligt rapportera ett externt initierat projektuppdrag med avseende på någon av kursens ingående delar
  • använda sig av kvalitativa intervjuer som ett vetenskapligt verktyg för insamling, bearbetning och analys av intervjudata

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera arbetet med externt initierade projektuppdrag ur ett akademiskt perspektiv
  • problematisera genomförda samtalsövningar ur ett etiskt perspektiv

Moment 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)
Human Resources Management in the Organization, (3 ects)

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa en fördjupad förståelse för HR-/personalfunktionens arbetssätt och dess organisatoriska funktion/roll, status och inflytande

Färdighet och förmåga

  • förmåga att anlägga ett etiskt perspektiv på olika aspekter av personalarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över personalvetarens yrkesidentitet och professionssträvanden i förhållande till personalarbete inom olika kontexter och i relation till andra yrkesgrupper

Behörighetskrav

HRM, organisation och arbetsliv 15 hp samt Beteendevetenskap 30 hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, projektarbete och projektavstämningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen sker på campus med visst internetstöd där undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattformen. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska inslag.

Examination

Moment 1: Samtal och beteendeanalyser inom HRM (9 hp) 

Conversations and behavioral analyses in HRM (9 ects)

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker:

Individuellt
- genom en skriftlig rapport baserad på genomförda systematiska samtal, samt
- en muntlig presentation av erfarenheter från de genomförda samtalen.

Gruppvis:
- genom en skriftlig rapport baserad på en beteendeanalys/förändringsövning (rollspel) gruppen genomfört

Individuellt alternativ till gruppvis skriftlig inlämning:
Då den skriftliga teorianknutna analysen/reflektionen baseras på egna erfarenheter av utveckling, genomförande och utvärdering av en rollspelsövning skriver studenter vilka inte deltagit i gruppens arbete ett enskilt arbete. Studenter anses inte ha deltagit i gruppens arbete om de endera helt uteblivit från mer än ett av delinslagen utveckling, genomförande eller utvärdering av rollspelsövningen alternativt deltagit mindre än 50 procent i gruppens totala arbete med rollspelsinslaget. Det enskilda arbetet innebär en skriftlig rapport baserad på inspelningar (ljud och bild) av genomförda rollspelsövningar.

Moment 2: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)

Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects)

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationerna sker dels vid obligatoriska seminarier, rollspel och duggor under momentet samt genom en individuellt författad rapport.

Moment 3: Personal och verksamhetsutveckling (9 hp)

Human Resources Management and organizational development (9 ects)

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker dels vid obligatoriska seminarier och övningar under kursen och genom en gruppvis författad projektrapport i slutet av momentet.

Moment 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)

Human Resources Management in the Organization (3 ects)

Momentet examineras individuellt genom författande av en rapport samt genom deltagande vid obligatoriska seminarier i slutet av momentet där dessa rapporter seminariebehandlas.

Studenters prestationer bedöms vid samtliga moment i en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.



TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 46

Moment 1: Samtal och beteendeanalyser inom HRM (9 hp)

OBM - ledarskapets psykologi : för chefer, ledare, projektledare och andra som arbetar med människor
Andersson Leif E., Klintrot Mira
2. uppl. : Stockholm : Sanoma : 2013 : 314 s. :
ISBN: 9789152321782
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rautalinko Erik
Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap
2 uppl. Stockholm: Liber, ISBN:978-91-47-11131-2 : 2013 :
Obligatorisk

Kompendium, görs tillgängligt via kurshemsida: Jansson, John Minnesanteckningar om kognitivt förhållningssätt Copyright UMEDIA/J.Jansson, 2000 Obligatorisk

Referenslitteratur till Moment 1: Samtal och beteendeanalyser inom HRM (9 hp)

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Ljungström Kerstin
Samtal på jobbet : om medarbetarsamtal, utvecklingssamtal och andra viktiga samtal
3., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 100 s. :
ISBN: 978-91-47-09717-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 2: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)

Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete- en vägledning.
Solna : Arbetsmiljöverket : 2010 :
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h450.pdf
Obligatorisk

Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Arbetsliv och samhällsförändringar.
Fjaestad Björn, Wolvén Lars-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 382 s. :
ISBN: 91-44-03878-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)

Lindelöw Danielsson Malin
Kompetensbaserad rekrytering, intervjuteknik och testning
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 192, [1] s. :
ISBN: 91-27-09443-X (inb.) : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Psykosocial arbetsmiljö och hälsa
Weman-Josefsson Karin, Berggren Tomas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144070773
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Längre liv, längre arbetsliv : förutsättningar och hinder för äldre att arbeta längre : delbetänkande
Stockholm : Fritze : 2012 : 528 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23721-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Vahlne Westerhäll Lotta, Bergroth Alf, Ekholm Jan
Studentlitteratur, senaste upplagan :
Obligatorisk

Anvisade artiklar tillkommer.

Moment 3: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp)


Alvesson Mats
Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism.
Pedagogisk Forskning i Sverige, nr3/1999 :
Obligatorisk

Kock Henrik
Arbetsplatslärande : att leda och organisera kompetensutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 208 s. :
ISBN: 978-91-44-05846-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ljungström Kerstin
Samtal på jobbet : om medarbetarsamtal, utvecklingssamtal och andra viktiga samtal
3., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 100 s. :
ISBN: 978-91-47-09717-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Studenterna söker även ytterligare litteratur i samråd med undervisande lärare.

Moment 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)

HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete
Boglind Anders, Hällsten Freddy, Thilander Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 235 s. :
ISBN: 9789144091709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
Berglund Gun, Fejes Andreas (red.)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05393-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Reconciling CSR with the Role of the Corporation in Welfare States: The Problematic Swedish Example
De Geer Hans, Borglund Tommy, Frostenson Magnus
Journal of Business Ethics, 89(3) Supplement, pp. 269-283 : 2009 :
Obligatorisk

Corporate responsibility for sustainable development: a review and conceptual comparison of market- and stakeholder-oriented strategies
Heikkurinen Pasi, Bonnedahl Karl Johan
Journal of Cleaner Production, Volume 43, pp. 191–198 : 2013 :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652612006671#

HR-trender i Sverige: Rapport från CRANET-undersökningen 2008-2009
Lindeberg Tina, Månson Bo
Institutet för Personal- & Företagsutveckling AB : 2010 :
http://www.sverigeshrforening.se/
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ipf.se/sv/cranet-undersokningen

Etik för personalarbetet : Etisk kod för personalvetare
Akademikerförbundet SSR : 2010 :
http://www.akademssr.se/getfile/Etik%20i%20personalarbetet%202010%20original%20-%20med%20lack.pdf?id=444
Obligatorisk