Engelskt namn: Human Resources Management and Development I
Denna kursplan gäller: 2013-11-18 till 2015-10-18 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-11-18
Kursplan för kurser med start mellan 2018-11-12 och 2019-11-17
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2018-11-11
Kursplan för kurser med start mellan 2016-11-21 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2016-11-14 och 2016-11-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-10-19 och 2016-11-13
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-18 och 2015-10-18
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-11 och 2013-11-17
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2013-11-10
Kursplan för kurser med start mellan 2012-06-18 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2012-06-17
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-24 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2011-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-25 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2009-01-26 och 2010-01-24
Kurskod: 2PE079
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2008-10-27
Reviderad av: Prefekten, 2013-11-14
Kursen fokuserar på personalarbetets olika uppgifter, problem och utvecklingsmöjligheter med utgångspunkt från såväl samhälls-, organisations-, grupp-, som individperspektiv. I kursen behandlas och problematiseras även personalvetarens yrkesroll, identitet, professionaliseringssträvanden samt etik i personalarbetet. Kursen innehåller såväl grundläggande teoretiska kunskaper som praktisk färdighetsträning och behandlar kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder som praktiska verktyg i personalarbetet. I kursen ingår både skriftlig och muntlig examination.
Moment 1: Samtal och beteendeanalyser inom HRM (9 hp)
Conversations and behavioral analyses in HRM (9 ects)
Momentet introducerar teori och praktik kring genomförandet och förvaltandet av det individuella systematiska samtalet samt beteendeanalys som verktyg för förändring. Momentet syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper inom dessa områden och förse dem med användbara teoretiska och praktiska verktyg inför kursens efterföljande moment som yrkeslivet.
Moment 2: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)
Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects)
Momentet behandlar personalarbetets innehåll och metoder samt dess förutsättningar utifrån både ett samhälls- och ett organisationsperspektiv. Härigenom berörs betydelsen av samhällets och arbetslivets utveckling för det konkreta personalarbetet i enskilda organisationer. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning inom områden såsom arbetsliv och demografi, arbetsmiljö, kompetensförsörjning/rekrytering, rehabilitering, IT, och kvantitativ metod som stöd i personalarbetet.
Moment 3: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp)
Human Resources Management and organizational development (9 ects)
Momentet introducerar och problematiserar kompetensförsörjning som ett centralt begrepp för organisationens personal och verksamhetsutveckling. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning avseende personalarbetets verktyg. I momentet behandlas områden såsom kartläggning, behovsinventering, planering för genomförande av olika typer av kompetensförsörjningsåtgärder samt utvärdering och uppföljning. Organisationers användning av olika former av strukturerade samtal såsom planeringssamtal, utvecklingssamtal och belöningssamtal tränas, problematiseras och följs upp. Under momentet behandlas även kvalitativ intervjumetod med ett särskilt fokus på bearbetning, tolkning och analys av kvalitativa intervjudata.
Moment 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)
Human Resources Management in the Organization (3 ects)
Momentet introducerar och avslutar kursen. Momentet skall ge en bred översikt över personalfunktionens arbetssätt och belysa dess organisatoriska funktion/roll, status och inflytande. Dessutom berörs personalvetares yrkesidentitet och professionaliseringssträvanden samt olika aspekter av etik inom ramen för praktiskt personalarbete.
Moment 1: Samtal och beteendeanalyser inom HRM (9 hp)
Conversations and behavioral analyses in HRM (9 ects)
Efter avslutat moment ska studenten:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)
Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects)
Efter avslutat moment skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp)
Human Resources Management and organizational development (9 ects)
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)
Human Resources Management in the Organization, (3 ects)
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
HRM, organisation och arbetsliv 15 hp samt Beteendevetenskapliga grunder 30 hp (Socialpsykologi, 7,5 hp, Pedagogik, 7,5 hp, Sociologi, 7,5 hp samt Genus, 7,5 hp)
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, projektarbete och projektavstämningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen sker på campus med visst internetstöd där undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattformen. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska inslag.
Moment 1: Samtal och beteendeanalyser inom HRM (9 hp)
Conversations and behavioral analyses in HRM (9 ects)
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker:
Individuellt
- genom en skriftlig rapport baserad på genomförda systematiska samtal, samt
- en muntlig presentation av erfarenheter från de genomförda samtalen.
Gruppvis:
- genom en skriftlig rapport baserad på en beteendeanalys/förändringsövning (rollspel) gruppen genomfört
Individuellt alternativ till gruppvis skriftlig inlämning:
Då den skriftliga teorianknutna analysen/reflektionen baseras på egna erfarenheter av utveckling, genomförande och utvärdering av en rollspelsövning skriver studenter vilka inte deltagit i gruppens arbete ett enskilt arbete. Studenter anses inte ha deltagit i gruppens arbete om de endera helt uteblivit från mer än ett av delinslagen utveckling, genomförande eller utvärdering av rollspelsövningen alternativt deltagit mindre än 50 procent i gruppens totala arbete med rollspelsinslaget. Det enskilda arbetet innebär en skriftlig rapport baserad på inspelningar (ljud och bild) av genomförda rollspelsövningar.
Moment 2: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)
Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects)
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationerna sker dels vid obligatoriska seminarier, rollspel och duggor under momentet samt genom en individuellt författad rapport.
Moment 3: Personal och verksamhetsutveckling (9 hp)
Human Resources Management and organizational development (9 ects)
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker dels vid obligatoriska seminarier och övningar under kursen och genom en gruppvis författad projektrapport i slutet av momentet.
Moment 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)
Human Resources Management in the Organization (3 ects)
Momentet examineras individuellt genom författande av en rapport samt genom deltagande vid obligatoriska seminarier i slutet av momentet där dessa rapporter seminariebehandlas.
Studenters prestationer bedöms vid samtliga moment i en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
OBM - ledarskapets psykologi : för chefer, ledare, projektledare och andra som arbetar med människor
Andersson Leif E., Klintrot Mira
2. uppl. : Stockholm : Sanoma : 2013 : 314 s. :
ISBN: 9789152321782
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rautalinko Erik
Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap
2 uppl. Stockholm: Liber, ISBN:978-91-47-11131-2 : 2013 :
Obligatorisk
Kompendium, görs tillgängligt via kurshemsida: Jansson, John Minnesanteckningar om kognitivt förhållningssätt Copyright UMEDIA/J.Jansson, 2000 Obligatorisk
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Ljungström Kerstin
Samtal på jobbet : om medarbetarsamtal, utvecklingssamtal och andra viktiga samtal
3., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 100 s. :
ISBN: 978-91-47-09717-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete- en vägledning.
Solna : Arbetsmiljöverket : 2010 :
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h450.pdf
Obligatorisk
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Arbetsliv och samhällsförändringar.
Fjaestad Björn, Wolvén Lars-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 382 s. :
ISBN: 91-44-03878-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (Valda delar)
Lindelöw Danielsson Malin
Kompetensbaserad rekrytering, intervjuteknik och testning
Stockholm : Natur och kultur : 2003 : 192, [1] s. :
ISBN: 91-27-09443-X (inb.) : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Psykosocial arbetsmiljö och hälsa
Weman-Josefsson Karin, Berggren Tomas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144070773
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Längre liv, längre arbetsliv : förutsättningar och hinder för äldre att arbeta längre : delbetänkande
Stockholm : Fritze : 2012 : 528 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23721-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Vahlne Westerhäll Lotta, Bergroth Alf, Ekholm Jan
Studentlitteratur, senaste upplagan :
Obligatorisk
Anvisade artiklar tillkommer.
Alvesson Mats
Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism.
Pedagogisk Forskning i Sverige, nr3/1999 :
Obligatorisk
Kock Henrik
Arbetsplatslärande : att leda och organisera kompetensutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 208 s. :
ISBN: 978-91-44-05846-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2009 : 370 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/3314-02/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-05598-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ljungström Kerstin
Samtal på jobbet : om medarbetarsamtal, utvecklingssamtal och andra viktiga samtal
3., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 100 s. :
ISBN: 978-91-47-09717-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Studenterna söker även ytterligare litteratur i samråd med undervisande lärare.
HR-transformation på svenska : om organisering av HR-arbete
Boglind Anders, Hällsten Freddy, Thilander Per
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 235 s. :
ISBN: 9789144091709
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
Berglund Gun, Fejes Andreas (red.)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05393-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reconciling CSR with the Role of the Corporation in Welfare States: The Problematic Swedish Example
De Geer Hans, Borglund Tommy, Frostenson Magnus
Journal of Business Ethics, 89(3) Supplement, pp. 269-283 : 2009 :
Obligatorisk
Corporate responsibility for sustainable development: a review and conceptual comparison of market- and stakeholder-oriented strategies
Heikkurinen Pasi, Bonnedahl Karl Johan
Journal of Cleaner Production, Volume 43, pp. 191198 : 2013 :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652612006671#
HR-trender i Sverige: Rapport från CRANET-undersökningen 2008-2009
Lindeberg Tina, Månson Bo
Institutet för Personal- & Företagsutveckling AB : 2010 :
http://www.sverigeshrforening.se/
Obligatorisk
Läsanvisning: http://www.ipf.se/sv/cranet-undersokningen
Etik för personalarbetet : Etisk kod för personalvetare
Akademikerförbundet SSR : 2010 :
http://www.akademssr.se/getfile/Etik%20i%20personalarbetet%202010%20original%20-%20med%20lack.pdf?id=444
Obligatorisk