Engelskt namn: Human Resources Management and Development I
Denna kursplan gäller: 2016-11-14 till 2016-11-20 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2019-11-18
Kursplan för kurser med start mellan 2018-11-12 och 2019-11-17
Kursplan för kurser med start mellan 2017-11-27 och 2018-11-11
Kursplan för kurser med start mellan 2016-11-21 och 2017-11-26
Kursplan för kurser med start mellan 2016-11-14 och 2016-11-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-10-19 och 2016-11-13
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-18 och 2015-10-18
Kursplan för kurser med start mellan 2013-11-11 och 2013-11-17
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-14 och 2013-11-10
Kursplan för kurser med start mellan 2012-06-18 och 2013-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-16 och 2012-06-17
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-24 och 2012-01-15
Kursplan för kurser med start mellan 2011-01-17 och 2011-01-23
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-25 och 2011-01-16
Kursplan för kurser med start mellan 2009-01-26 och 2010-01-24
Kurskod: 2PE079
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Programkommittén för personalvetarprogrammet, 2008-10-27
Reviderad av: Prefekten, 2016-11-14
Kursen fokuserar på personalarbetets olika uppgifter, problem och utvecklingsmöjligheter med utgångspunkt från såväl samhälls-, organisations-, grupp-, som individperspektiv. I kursen behandlas och problematiseras även personalvetarens yrkesroll, identitet, professionaliseringssträvanden samt etik i personalarbetet. Kursen innehåller såväl grundläggande teoretiska kunskaper som praktisk färdighetsträning och behandlar kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder som praktiska verktyg i personalarbetet. I kursen ingår både skriftlig och muntlig examination.
Moment 1: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)
Human Resources Management in the Organization (3 ects)
Momentet skall ge en bred översikt över personalfunktionens arbetssätt och belysa dess organisatoriska funktion/roll, status och inflytande. Dessutom berörs personalvetares yrkesidentitet och professionaliseringssträvanden samt olika aspekter av etik inom ramen för praktiskt personalarbete.
Moment 2: Samtalsmetodik och svåra samtal inom HRM (9 hp)
Conversations techniques and difficult conversations in HRM (9 ects)
Momentet introducerar teori och praktik kring genomförandet och förvaltandet av det individuella systematiska samtalet samt beteendeanalys som verktyg för förändring. Momentet syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper inom dessa områden och förse dem med användbara teoretiska och praktiska verktyg inför kursens efterföljande moment samt yrkeslivet.
Moment 3: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)
Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects)
Momentet behandlar personalarbetets innehåll och metoder samt dess förutsättningar utifrån både ett samhälls-och ett organisationsperspektiv. Härigenom berörs betydelsen av samhällets och arbetslivets utveckling för det konkreta personalarbetet i enskilda organisationer. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning inom områden såsom arbetsliv och demografi, arbetsmiljö, kompetensförsörjning/rekrytering, rehabilitering, IT, och kvantitativ metod som stöd i personalarbetet.
Moment 4: Personal-och verksamhetsutveckling (9 hp)
Human Resources Management and organizational development (9 ects)
Momentet introducerar och problematiserar kompetensförsörjning som ett centralt begrepp för organisationens personal och verksamhetsutveckling. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning avseende personalarbetets verktyg. I momentet behandlas områden såsom kartläggning, behovsinventering, planering för genomförande av olika typer av kompetensförsörjningsåtgärder samt utvärdering och uppföljning. Organisationers användning av olika former av strukturerade samtal såsom planeringssamtal, utvecklingssamtal och belöningssamtal tränas, problematiseras och följs upp. Under momentet behandlas även kvalitativ intervjumetod med ett särskilt fokus på bearbetning, tolkning och analys av kvalitativa intervjudata.
Moment 1: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)
Human Resources Management in the Organization, (3 ects)
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 2: Samtalsmetodik och svåra samtal inom HRM
Conversations techniques and difficult conversations in HRM (9 ects)
Efter avslutat moment ska studenten ha:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 3: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)
Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects)
Efter avslutat moment skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Moment 4: Personal-och verksamhetsutveckling (9 hp)
Human Resources Management and organizational development (9 ects)
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
HRM, organisation och arbetsliv 15 hp samt Beteendevetenskapliga grunder 30 hp (Socialpsykologi, 7,5 hp, Pedagogik, 7,5 hp, Sociologi, 7,5 hp samt Genus, 7,5 hp)
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, projektarbete och projektavstämningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen sker på campus med visst internetstöd där undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattformen. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska inslag.
Moment 1: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)
Human Resources Management in the Organization (3 ects)
Momentet examineras individuellt genom författande av en rapport samt genom deltagande vid obligatoriska seminarier där dessa rapporter seminariebehandlas.
Moment 2: Samtalsmetodik och svåra samtal inom HRM (9 hp)
Conversations and behavioral analyses in HRM (9 ects)
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker:
Individuellt
- genom en skriftlig rapport baserad på genomförda systematiska samtal kopplat till relevant teori/metodik, samt
- en muntlig presentation av erfarenheter från de genomförda samtalen.
Gruppvis:
- genom en skriftlig rapport baserad på en beteendeanalys/förändringsövning (rollspel) ett rollspel gruppen genomfört lett kopplat till relevant teori/metodik
Individuellt alternativ till gruppvis skriftlig inlämning:
Då den skriftliga teorianknutna analysen/reflektionen baseras på egna erfarenheter av utveckling, genomförande och utvärdering av en rollspelsövning skriver studenter vilka inte deltagit i gruppens arbete ett enskilt arbete. Studenter anses inte ha deltagit i gruppens arbete om de endera helt uteblivit från mer än ett av delinslagen utveckling, genomförande eller utvärdering av rollspelsövningen alternativt deltagit mindre än 50 procent i gruppens totala arbete med rollspelsinslaget. Det enskilda arbetet innebär en skriftlig rapport baserad på inspelningar (ljud och bild) av genomförda rollspelsövningar. Den enskilde studenten ansvarar själv för att säkerställa sin tillgång till aktuellt inspelat material.
Moment 3: Personalarbete, samhälle och arbetsliv (9 hp)
Human Resources Management, Society and Working Life (9 ects)
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationerna sker dels vid obligatoriska seminarier, rollspel och duggor under momentet samt genom en individuellt författad rapport.
Moment 4: Personal och verksamhetsutveckling (9 hp)
Human Resources Management and organizational development (9 ects)
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker dels vid obligatoriska seminarier och övningar under momentet, dels genom en gruppvis författad projektrapport.
Studenters prestationer bedöms vid samtliga moment i en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Varje moment kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till prov. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till prov nästa gång kursen/momentet ges. Omprov baserad på samma kursplan som vid ordinarie prov garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända omprovstillfällen för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Etik för personalarbetet : Etisk kod för personalvetare
Akademikerförbundet SSR : 2010 :
http://www.akademssr.se/getfile/Etik%20i%20personalarbetet%202010%20original%20-%20med%20lack.pdf?id=444
Obligatorisk
Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv
Berglund Gun, Fejes Andreas (red.)
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 182 s. :
ISBN: 978-91-44-05393-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ulfsdotter Eriksson Ylva
Personalvetenskap - som förhållningssätt
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 188 s. :
ISBN: 9789147098163
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svenska HR-trender: Rapport från CRANET-undersökningen 2014
Lindeberg Tina, Månson Bo
Institutet för Personal- & Företagsutveckling AB : 2014 :
http://www.ipf.se/static/files/12/sverigerapport-cranet-2014-1.pdf
Obligatorisk
HR-trender i Europa - En internationell jämförelse. Cranet-undersökningen 2008-2010
Lindeberg Tina, Månsson Bo
Uppsala: Institutet för personal- och företagsutveckling : 2012 :
Obligatorisk
Etik för personalarbetet : Etisk kod för personalvetare
Akademikerförbundet SSR : 2010 :
http://www.akademssr.se/getfile/Etik%20i%20personalarbetet%202010%20original%20-%20med%20lack.pdf?id=444
Obligatorisk
OBM - ledarskapets psykologi : för chefer, ledare, projektledare och andra som arbetar med människor
Andersson Leif E., Klintrot Mira
2. uppl. : Stockholm : Sanoma : 2013 : 314 s. :
ISBN: 9789152321782
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Motiverande samtal: Att hjälpa människor till förändring
Miller William R, Rollnick Stephen
4 uppl. :Stockholm: Natur & Kultur, 2013: 516 s. ISBN: 9789127135390 :
Obligatorisk
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen.
Arbetsmiljöverket
Systematiskt arbetsmiljöarbete- en vägledning.
Solna : Arbetsmiljöverket : 2010 :
http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h450.pdf
Obligatorisk
Arbetsmiljöverket
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2015:4) :
http://: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/organisatorisk-och-social-arbetsmiljo-afs-20154/
Obligatorisk
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rehabiliteringsvetenskap - Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Ekholm Jan, Vahlne Westerhäll Lotta, Bergroth Alf, Schüldt Ekholm Kristina
3. uppl. Studentlitteratur AB: 572 s. ISBN 9789144104331 : 2015 :
Obligatorisk
Arbetsliv och samhällsförändringar.
Fjaestad Björn, Wolvén Lars-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 382 s. :
ISBN: 91-44-03878-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rekrytering och urval : teori och praktik
Andersson Gunilla, Hallén Nils, Smith Patrick J.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 311 s. :
ISBN: 9789144107851
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Längre liv, längre arbetsliv : förutsättningar och hinder för äldre att arbeta längre : delbetänkande
Stockholm : Fritze : 2012 : 528 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 978-91-38-23721-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Psykosocial arbetsmiljö och hälsa
Weman-Josefsson Karin, Berggren Tomas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 176 s. :
ISBN: 9789144070773
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade artiklar tillkommer.
Studenterna söker även ytterligare litteratur i samråd med undervisande lärare.
Alvesson Mats
Utbildning är lösningen. Vad är problemet? Om utbildningsfundamentalism.
Pedagogisk Forskning i Sverige, nr3/1999 :
Obligatorisk
Kock Henrik
Arbetsplatslärande : att leda och organisera kompetensutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 208 s. :
ISBN: 978-91-44-05846-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ljungström Kerstin
Samtal på jobbet : om medarbetarsamtal, utvecklingssamtal och andra viktiga samtal
3., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 100 s. :
ISBN: 978-91-47-09717-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Human Resource Development : att utveckla medarbetare och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-06844-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Studenterna söker även ytterligare litteratur i samråd med undervisande lärare.