"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Magisterkurs i pedagogik, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-01-01

Engelskt namn: Master Course in Education

Denna kursplan gäller: 2013-07-29 till 2014-07-20 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2PE080

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogik: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2008-01-24

Reviderad av: Pedagogiska institutionen, 2013-06-10

Innehåll

Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp
I momentet behandlas vetenskaplig kunskapsbildning om pedagogikens studieobjekt. Vidare inriktas momentet mot en vald del av det pedagogiska problemområdet som student och handledare är överens om. Studenten söker och väljer litteratur för att skapa sig en ökad förståelse för det valda området. I momentet ingår också att upprätta en forskningsplan för den vetenskapliga uppsatsen samt en plan för information och kommunikation rörande uppsatsarbetet. Särskild vikt läggs vid att placera in den kommande uppsatsen i ett vetenskapligt och samhälleligt sammanhang samt att förhålla sig till etiska aspekter i relation till forskningsprocessen och det valda uppsatsämnet.

Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp
Momentet inriktas mot att träna studentens förmåga att beskriva, förklara och förstå pedagogiska processer varvid särskild vikt läggs vid vetenskaplig medvetenhet i genomförande och rapportering. Vidare inriktas momentet mot forsknings- och skrivprocessen. Ämnet för uppsatsarbetet väljs av studenten i samråd med handledaren. I uppsatsen ska ett vetenskapligt problem formuleras, undersökas, analyseras, tolkas och diskuteras på ett fördjupat och systematiskt sätt.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp (Research Processes and Methods in Education III)
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa bred kunskap om det forskningsområde som det kommande uppsatsarbetet är en del av
- visa fördjupad kunskap om aktuell forskning, såväl nationell som internationell, med direkt relevans för det kommande uppsatsarbetet
- visa fördjupad kunskap om relevanta metoder för det kommande uppsatsarbetet

Färdighet och förmåga
- självständigt och systematiskt söka vetenskaplig litteratur med tonvikt på internationell forskning
- självständigt upprätta en forskningsplan för det kommande uppsatsarbetet som har en internlogik med avseende på forskningsprocessens olika delar
- självständigt upprätta en plan för information, diskussion och kommunikation rörande det planerade uppsatsarbetet i relation till relevanta målgrupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- granska, värdera och diskutera olika analytiska tillvägagångssätt för att kunna göra självständiga, etiska och vetenskapligt förankrade val av egen analysmetod
- problematisera det kommande uppsatsarbetet med avseende på dess samhälleliga relevans och möjliga samhälleliga konsekvenser
- självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig pedagogisk forskning

Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp (Master Essay)
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för uppsatsarbetets specifika forskningsområde
- visa fördjupad kunskap och förståelse för val och användning av teori och metod i uppsatsarbetet
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för uppsatsarbetets specifika kunskapsobjekt och studieobjekt

Färdighet och förmåga
- självständigt formulera, systematiskt genomföra och rapportera ett uppsatsarbete med relevans för det pedagogiska forskningsområdet
- självständigt genomföra och rapportera en teoretiskt förankrad analys av insamlad data

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatser med fördjupad vetenskaplig medvetenhet
- föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter både i det egna arbetet och vid granskning av medstudenters uppsatsarbeten
- självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig pedagogisk forskning

Behörighetskrav

Univ: Godkända kurser motsvarande 90 högskolepoäng (hp) i pedagogik varav 30 hp ska utgöras av kursen Kandidatkurs i pedagogik, eller motsvarande. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt handledning. Kursen ges som internetkurs utan fysiska träffar. Undervisning och handledning bedrivs med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.

Examination

Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp
Samtliga förväntade studieresultat examineras skriftligt och individuellt genom författandet av en forskningsplan för det kommande uppsatsarbetet (U/G/VG). Examinationen sker i slutet av momentet. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp
Samtliga förväntade studieresultat som avser kunskap och förståelse och färdighet och förmåga examineras genom ett individuellt uppsatsarbete (U/G/VG). Även värderingsförmågan att självständigt värdera relationen mellan den egna kunskapsproduktionen och befintlig pedagogisk forskning examineras i uppsatsarbetet. Värderingsförmågan att diskutera och försvara sitt uppsatsarbete samt granska, värdera och diskutera medstudenters uppsatsarbeten med en fördjupad vetenskaplig medvetenhet examineras i seminarieform eller skriftligen (U/G). Detta gäller även för värderingsförmågan att föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet och i relation till medstudenters uppsatsarbeten. När det gäller att föra en fördjupad diskussion om relevanta samhälleliga och etiska aspekter i relation till det egna uppsatsarbetet examineras detta dessutom i uppsatsen.

Examinationen sker i slutet av momentet. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på momentet krävs att båda examinerande delar är godkända. För att erhålla betyget väl godkänd på momentet krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget väl godkänd har uppnåtts på uppsatsarbetet.

För ett godkänt betyg på kursen som helhet krävs ett godkänt betyg på de två ingående momenten. För väl godkänt betyg på kursen som helhet krävs ett väl godkänt betyg på de två ingående momenten.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. Därutöver anordnas ett tredje examinationstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Efter två underkända examinationstillfällen för ett visst moment eller del av moment har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 30

    Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp (Research Processes and Methods in EducationI III)

    Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
    Alvesson M., Sköldberg K.
    2. uppl : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 598 s. :
    ISBN: 9789144046150
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Methodology and epistemology for social science : selected papers
    Campbell Donald Thomas, Overman E. Samuel
    Chicago : University of Chicago Press : 1988 : 609 s. :
    ISBN: 0-226-09248-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Åsberg Rodney
    Ontologi, epistemologi och metodologi : en kritisk genomgång av vissa grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och ansatser
    Rev. uppl. : Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik : 2001 : 80, 7 s. :
    Obligatorisk

    Åsberg Rodney
    Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: Det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik
    Forskning i Sverige. Årgång 6, nr 4, s. 270-292. : 2001 :
    https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiqk_Ok4-_UAhUkEpoKHRATCJYQFggmMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.ida.liu.se%2F~729A94%2Fmtrl%2Faasberg.pdf&usg=AFQjCNHU7Jh5UlkxXpWzVIwFWgzFpNBgjQ&cad=rja
    Obligatorisk

    Därutöver tillkommer 5-6 vetenskapliga artiklar.

    Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp (Master Essay)

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
    ISBN: 978-91-47-09068-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-08767-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.

  • Giltig från: 2013 vecka 31

    Moment 1: Pedagogiska forskningsprocesser och metoder III, 15 hp (Research Processes and Methods in EducationI III)

    Under moment 1 gäller att litteratur motsvarande ca 1400-1600 sidor väljs tillsammans med handledaren. Litteraturen ska godkännas av examinator.

    Moment 2: Magisteruppsats, 15 hp (Master Essay)

    Samhällsvetenskapliga metoder
    Bryman Alan, Nilsson Björn
    2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
    ISBN: 978-91-47-09068-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Erikson Martin G.
    Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
    ISBN: 978-91-44-04817-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att skriva en bra uppsats
    Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
    2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
    Omslagsbild
    ISBN: 978-91-47-08767-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
    Vetenskapsrådet : 2002 :
    http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
    Obligatorisk

    Övrig litteratur väljs i samråd med handledare.